رنگ لباس گردشگران طبیعت بر حیات وحش تأثیر دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی نتایج تحقیق گروهی محققان دانشگاه بینگهمتون و دانشگاه ایالتی نیویورک نشان داد، انتخاب رنگ لباس افراد بر عادات رفتاری حیوانات تأثیر دارد.

رنگ لباس گردشگران طبیعت بر حیات وحش تأثیر دارد

با تور مالزی تابستان 99 از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

به گزارش نیوز، لنسی سویرک، استادیار تحقیقات علوم زیستی دانشگاه بینگهمتون این تحقیق را باهدف درک اکوتوریست (طبیعت گردی) بر حیات وحش بومی کاستاریکا موردبررسی قرارداد.

سویرک اظهار کرد: در حال حاضر حدود 5 سال است که در خصوص مارمولک های آبی تحقیق می نماید و یکی از دلایل انتخاب آنها محدود بودن این مارمولک ها در منطقه ای کوچک است.

وی گفت:ما مطمئن هستیم که این جمعیت خاص طی زندگی خود انسان های زیادی مشاهده نکردند پس هیچ پیش زمینه قبلی در خصوص انسان ها، رفتار آنان و پوشش رنگی آنان ندارند.

محققان برای جمع آوری اطلاعات بیشتر به مرکز بیولوژیکی لاس کروسس در کاستاریکا رفتند.

آنان در سه مکان مختلف رودخانه با سه پیراهن به رنگ نارنجی ، سبز و آبی قرار گرفتند.

علت پوشش رنگی متفاوت، واکنش مارمولک آبی به رنگ بود؛ رنگ نارنجی برای مارمولک ها سیگنال های جنسی دارد، آبی به عنوان یک کنتراست(چون بدن مارمولک آبی فاقد رنگ آبی است) و رنگ سبز به عنوان رنگ مشابه با محیط جنگل گرمسیری محل آزمایش،انتخاب شدند.

وی گفت: بر اساس نتایج تحقیق پیشین در خصوص نحوه واکنش حیوانات به محرک های رنگی، ما این فرضیه را ایجاد کردیم که پوشیدن رنگ هایی که توسط مارمولک های آبی پوشش داده می گردد، برای آنان ترسناک نخواهد بود.

نتایج تحقیق نشان داد که واکنش این موجودات به رنگ نارنجی بسیار بالا بود و در خصوص رنگ سبز نیز به دلیل اینکه افراد را با جنگل استتار نموده بود، نسبت به نارنجی روشن کمتر بود.

سویرک گفت: ما هنوز نمی دانیم حیوانات، دنیا را چگونه مشاهده می نمایند.

وی در ادامه اضافه نمود: ما (هم محققان و هم گردشگران طبیعت) باید بدانیم که حیوانات دنیا را متفاوت از انسان درک می نمایند و ممکن است آنچه تصور می کنیم برای حیوان وحشتناک باشد، برعکس و آنچه تصور می کنیم غیر تهدیدآمیز است برای آنها وحشتناک باشد.

سویرک امیدوار است که این نتایج در طبیعت گردی مورداستفاده قرار گیرد تا درک بهتری از خود بر روی حیات وحش داشته باشیم.

وی گفت: باید تحقیقات بیشتری انجام گردد تا این روش، بر روی حیوانات دیگر که توانایی درک کمتری از رنگ دارند مانند پستانداران تعمیم یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19417

به "رنگ لباس گردشگران طبیعت بر حیات وحش تأثیر دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ لباس گردشگران طبیعت بر حیات وحش تأثیر دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید