روز جهانی بدون دخانیات - توتون و تنباکو، یک تهدید برای توسعه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، روز جهانی بدون دخانیات برابر با 31 می مصادف با 10 خرداد است. شعار سال جاری روز جهانی بدون دخانیات - توتون و تنباکو، یک تهدید برای توسعه نامگزاری شده است.

روز جهانی بدون دخانیات - توتون و تنباکو، یک تهدید برای توسعه

مصرف و استعمال دخانیات را میتوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا نامید.طبق آمار سازمان بهداشت دنیای، استعمال دخانیات مسئول یک مورد از هرده مورد مرگ در افراد بزرگسال است و بر همین اساس چنانچه مصرف دخانیات بر همینروند پیش رود، تعداد مرگهای ناشی از مصرف این مواد در سال 2020 به 8 میلیون نفرخواهد رسید. استعمال دخانیات به طرق مختلفی باعث وقوع مرگ میگردد و در حقیقت عاملخطر 6 مورد از 8 دلیل اصلی مسبب مرگ در دنیا به حساب می آید، همچنین براساس گزارش سازمان بهداشت دنیای مصرف دخانیاتبطور متوسط 10-8 سال طول عمر مورد انتظار افراد را کاهش میدهـد و ایـنمیـزان برای افرادی که در میانسالگی فوت میکنند به حدود 22 سال میرسد. بعد از 20سال سیگار کشـیدن از هـر 4 نفـر سـیگاری یـک نفـر فـوت میکند و 3 نفر دیگر به یکبیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا میگردد و بعد از 40 سال سیگار کشیدن، از هر 2 نفرسـیگاری، 1 نفـر فـوت نموده و یک نفر دیگر به بیماری ناشی از این عادت ناپسند دچارمیگردد .

روز دنیای بدوندخانیات

روز دنیای بدوندخانیات همه ساله در 31 ماه می در کل دنیا برگزار میگردد. سال جاری نیز این روزدر ایران با تاریخ 10 خرداد مصادف شده است. شعار سال جاری روز دنیای بدوندخانیات، توتون و تنباکو - یک تهدید برای توسعه نامگزاری شده است. درسال 1987 کشورهای عضو سازمان بهداشت دنیای با مشخص یک روز با عنوان روز دنیایبدون دخانیات؛ توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از مصرف این مواد جلب نمودهو به تحلیل، آنالیز و ارائه راهکارهایی برایصدمات اجتماعی و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از آن می پردازند .

اهداف کشورها از برگزاری روز دنیای بدون دخانیات

کنترل دخانیات در هر کشوری یاری میکند، که آن کشور مراحل رسیدن به توسعهرا با موفقیت بیشتری طی کند. کنترل دخانیات می تواند چرخه فقر، جرم وفساد را تا حد زیادی کاهش دهد. صدمات ناشی از مصرف و گرایش افراد جامعه به مصرفدخانیات اگرچه در کشوهای صنعتی و پیشرفته نیز همراه با خساراتی است، لیکن درکشورهای در حال توسعه این خسارات بسیار بیشتر بوده و به عنوان عاملی که مانعپیشرفت آنها میگردد، محسوب میگردد. همچنین استعمال دخانیات و فقر رابطه تنگاتنگی بایکدیگر داشته و تحقیقات اجتماعی نشان داده، در کشورهای در حال توسعه فقیرترینخانواده ها 10 درصد از کل هزینه های خود را صرف استعمال دخانیات میکنند و این بهمفهوم این است که این خانوارها پول کمتری صرف نیازهای اساسی خود از قبیل بهداشت،آموزش و حتی تغذیه خود میکنند. همه این موارد لزم توجه به این مسئله و اهمیتبرگزاری و جدی دریافت روز دنیای بدون دخانیات را در کشور ما نیز نشان میدهد.

اهدافی کهسازمانهای مختلف در کشور برای هفته و روز دنیای بدون دخانیات در نظر میگیرند، به طورخلاصه شامل موارد ریز میباشد:

  • متوقف کرن چرخهفقر و گرسنگی
  • ترویج کشاورزیپایدار و رشد مالی با افزایش مالیات بر محصولات کشاورزی توتون و تنباکو
  • افزایش بهداشت وسلامت جامعه
  • یاری به کاهش گرایشجوانان و نوجوانان به مصرف دخانیات
  • کاهش هزینههای اصلی و جانبیوارده بر کشور ناشی از استعمال و مصرف دخانیات
  • کاهش دسترسی به مواد دخانی در جامعه
  • حمایت و پشتیبانی از قانون جامع کنترل دخانیات
  • ایجاد و توسعه مراکز ترک دخانیات در کل کشور

مضرات مصرف انواع دخانیات

مصرف انواع دخانیات مانند سیگار، قلیان و ... عوارض و مضرات متعددی برای فرد واطرافیان وی ایجاد کرد و به طور کلی خسارات زیادی را به جامعه وارد میکند، مصرفسیگار موجب مسائلی نظیر ناراحتیهای قلبی، سکته، آب مرواید،بیماری های مزمن ریوی، آمفیزم و سرطانهای ریه ، خون، دهان، گلو، معده، لوزالمعده،گردن، کلیه، نای و مثانه می گردد . به طور کلی مصرف هر گونه دخانیات، سلامت عمومی فرد را به خطر می اندازد.بعضی از مضرات مصرف دخانیاتعبارتند از:

  • افراد سیگاری،تقریبا دو تا چهـار برابر افراد غیـر سیگاری ، در معرض بیماری های قلبی وعروقی هستند.
  • مصرف سیگار درزنان باردار موجب زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن پایین می گردد.
  • نیکوتین موجوددر سیگار، ماده ای سمی است که استفاده از یک قطرة خالص آن موجب مرگ حتمی فرد میگردد و از آن در سموم دفع آفات استفاده میگردد.
  • مصرف سیگار موجبتنفس بد، تغییر رنگ دندان ها، بوی بد دهان، کاهش ویتامین ث ، چروک پوست، کاهشتوانایی در حرکات ورزشی، آسم، سرفه، گلو درد ، زخم معده ،فشار خون و ضربان قلببالا می گردد.
  • سیگار احتمالخطرات قلبی شامل سکته خفیف ، حمله قلبی، بیماری های قلبی و عروقی و اتساع عروق راافزایش می دهد.
  • دود سیگار و قلیان باعث افزایش عفونتهای شدید تنفسی و مسائل و ناراحتی هایگوش، در بچه ها میگردد. همچنین آغاز آسم و حملات مرتبط با آن را در بچه هاافزایش میدهد.

گردآوری: مجلهاینترنتی خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43737

به "روز جهانی بدون دخانیات - توتون و تنباکو، یک تهدید برای توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی بدون دخانیات - توتون و تنباکو، یک تهدید برای توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید