ریزش 25 هزار و 249 واحدی شاخص بورس

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک فرایند کاملا ریزشی با کاهش 25 هزار و 249 واحد دیگر همراه شد.

ریزش 25 هزار و 249 واحدی شاخص بورس

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بورس اوراق بهادار تهران این روزها سر ناسازگاری با سهامداران خرد دارد و شاخص کل دیروز هم ریزش قابل توجهی داشت و امروز هم در یک فرایند کاملا ریزشی قرار گرفت، به گونه ای که در خاتمه معاملات با کاهش 25 هزار و 249 واحد به رقم یک میلیون و 295 هزار و 527 واحد رسید و در واقع کانال 1.3 میلیون واحدی را از دست داد و وارد یک کانال پایین تر قرار گرفت.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش 6 هزار و 419 واحد به رقم 349 هزار و 197 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 177 هزار میلیارد تومان رسید.

بعد از ارائه لایحه بودجه 1401 به مجلس که در آن نرخ خوراک پتروشیمی ها 100 درصد افزایش یافته بود، از دیروز شاخص کل بورس رو به کاهش است به ویژه سهام شرکت های پالایشی رو به کاهش است.

امروز معامله گران بیش از 5 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 395 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 17 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم امروز به مدد معاملات بازار ثانویه در قالب عملیات بازار باز که اوراق دولتی بین بانک ها دست به دست می شود، اما ارزش معاملات در فرابورس درج می شود، به بیش از 56 هزار و 670 میلیارد تومان رسید، اما ارزش معاملات خود فرابورس به 862 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از 2 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 176 هزار فقره معامله و به ارزش 67 هزار و 770 میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته عمده این ارزش به خاطر بازار بازار و اوراق دولتی است که بین بانک ها دست به دست شده است.

ارزش کل بازار فرابورس به بیش از یک میلیون و 46 هزار میلیارد تومان رسید ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از 335 هزار میلیارد تومان رسید.معامله گران امروز بیش از 267 واحد کاهش یافته و به رقم 18 هزار و 663 واحد رسید.

امروز همه شاخص های بورس قرمز بودند، به گونه ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزش 1.9 درصد افت کرد. شاخص کل و شاخق قیمت با معیار هموزن 1.8 درصد کاهش یافت، شاخص آزاد شناور 1.86 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 2.2 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.5 درصد افت کرد.

نمادهایی که روزگاری شاخص ساز بودند امروز بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته اند که می توان به ترتیب به نمادهای فولاد مبارکه، گل گهر، ملی مس ایران، شستا، پتروشیمی پارس، توسعه نفت و گاز پارسیان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس اشاره کرد.

همچنین در فرابورس ایران هم نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریاساسول، فولاد هرمزگان، جهان فولاد سیرجان، پتروشیمی تندگویان، سنگ آهن گهرزمین و پالایش نفت لاوان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته اند.

گفتنی است با توجه به ریزش بازار مسؤولان بورس درصدد هستند عرضه های اولیه را تغییر دهند و شرکت های کوچک فقط برای صندوق ها و اشخاص حقوقی عرضه می شود و فقط شرکت های بزرگ با سهام قابل توجه برای عامه مردم و سهامداران حقیقی عرضه می شوند.

همچنین به گفته مدیرعامل بورس تهران، صندوق هایی طراحی می شود که مردم از طریق صندوق ها در بورس سرمایه گذاری کنند و کسانی که پرتفوی آنها کمتر است بتوانند از طریق صندوق ها در بازار حضور پیدا کنند.

به هر حال بازار سرمایه همواره همراه با ریسک و سود و زیان و نوسان است و از سال گذشته هم که بازار رو به رشد بود مرتب از زبان کارشناسان هشدار دادیم که مردم برای حضور در بورس دارایی های خود را نفروشند، اما اکنون بسیاری از سهامداران حقیقی گلایه می کنند که منزل و یا خودروی خود را فروخته و در بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده ان،د اما امروز ارزش سرمایه گذاری آنها یک سوم شده است.

گرچه بارها تذکر داده ایم اما به هر حال مسؤولان بازار سرمایه هم باید به فکر منافع مردم و سرمایه گذاران خرد هم باشند و برای جلوگیری از ریزش بازار کار اساسی انجام دهند.

خریداران واحدهای پالایش یکم از شهریور 99 تا کنون صبر کردند، اما به جای سود هنوز با 33 درصد زیان از اصل سرمایه خود همراه هستند، در حالی که وزیر اقتصاد دولت قبل ادعا می کرد این واحدها با تخفیف 20 درصدی ارائه شده و مردم ضرر نمی کنند، همچنین بعد از زیان مردم، سران قوا تصویب کردند که زیان جبران مردم با سهام جایزه جبران شود که این وعده تا امروز محقق نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 69922

به "ریزش 25 هزار و 249 واحدی شاخص بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش 25 هزار و 249 واحدی شاخص بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید