ریچارد هاس خطاب به پمپئو: از این نمد کلاهی ساخته نمی گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا امروز دوشنبه و در واکنش به بعضی ادعاها مبنی بر اینکه کاخ سفید هنوز خود را از طرف های برجام می داند در پیامی توئیتری نوشت: همانطور که وزیر خارجه اسبق آمریکا جان بیکر می گفت، از این نمد کلاهی ساخته نمی گردد.

ریچارد هاس خطاب به پمپئو: از این نمد کلاهی ساخته نمی گردد

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در این باره ادامه داد: آمریکا در خروج یکجانبه از برجام عجولانه عمل کرد. اکنون با پیشبرد این طرح (طرح پمپئو) خودمان را بیشتر از ایران منزوی می کنیم.

این درحالیست که هیئت نمایندگی روسیه در وین ساعاتی پیش و در واکنش به بعضی ادعاها مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را از طرف های برجام می داند در پیامی توئیتری نوشت: آمریکا در هشتم ماه می سال 2018 گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک سرانجام می دهد و از آن بیرون می رود. اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف های برجام می داند. آیا این یک موقعیت شبیه به Catch-22 برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام دنیا است؟

لازم به ذکر است، Catch-22 نام یک رُمان آمریکایی با موضوع جنگ است و از آن در استعاره از شرایط سخت یا یک معضل استفاده می گردد که به دلیل وجود موقعیتی متناقض و محدودیت های وابسته به آن، گریزی از آن نیست.

لازم به ذکر است، نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی از نقشه جدید مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران اطلاع داد و گفت وی به دنبال عذر و بهانه ای قانونی است که با اتکا به آن، دولت واشنگتن را همچنان یکی از طرفین برجام جا بزند؛ آن هم با این نیت که به عنوان ذی نفع، شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشتر ودر 8 ماه می سال 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 97) در اقدامی یکجانبه، از توافق هسته ای با ایران پا پس کشید و قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرد.

البته در این استدلال حقوقی، به جای عضویت از واژه مشارکت/participation استفاده خواهد شد تا پشت پا زدن ترامپ به برجام توجیه گردد.

همزمان با ارائه نسخه قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، چند روزی است که راهبرد جدید دولت ترامپ هم در حال تدوین است.

در حالی که دور قبلی تحریم های تسلیحاتی در ماه اکتبر به سرانجام می رسد، پمپئو با اشراف به این مسئله که به احتمال زیاد پیشنهاد تمدید آن با مخالفت روسیه و چین روبرو خواهد شد؛ به دسیسه جدیدی روی آورده است.

چنانچه تمدید تحریم تسلیحاتی میسر نگردد و آمریکا خود را همچنان یکی از طرفین برجام معرفی کند؛ می تواند از حق خود به عنوان عضو ذی نفع در توافق برای فعال کردن مکانیسم ماشه (snap back) و بازگرداندن همه تحریم های نفتی و بانکی که پیش از برجام وجود داشت، استفاده کند.

در صندلی تئوری، بازگشت به تحریم های سابق به منزله ملزم بودن همه اعضای سازمان ملل به تبعیت از آن است.

دیپلمات های اروپایی که در جریان راهبرد جدید دولت واشنگتن هستند می گویند، پمپئو و ترامپ به دنبال بازگشت گزینشی به برجام هستند تا دستورکار خود را پیش ببرند.

قرار است این راهبرد در فصل پاییز و در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 2020 که در ماه نوامبر عملی گردد.

اما از محاسبات سیاسی که بگذریم، نقشه اصلی دولت ترامپ بسیار فراتر از اعمال تحریم های سنگین علیه ایران است و در واقع، آنها می خواهند با در هم کوبیدن برجام، تهران را وادار به رها کردن توافق منسوب به دولت اوباما نمایند و آن را با توافق جدیدی که مورد تائید ترامپ است، جایگزین نمایند.

پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ در بیانیه ای خطاب به نیویورک تایمز مدعی شده که آمریکا نمی تواند ظرف 6 ماه آینده، به ایران اجازه خرید تسلیحات متعارف را بدهد و اوباما هرگز نباید با لغو تحریم تسلیحاتی این کشور موافقت می کرد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: آمریکا آماده است تا از همه گزینه های دیپلماتیک برای تضمین تداوم تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند.

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30354

به "ریچارد هاس خطاب به پمپئو: از این نمد کلاهی ساخته نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریچارد هاس خطاب به پمپئو: از این نمد کلاهی ساخته نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید