مروری بر 9 دور مذاکرات هسته ای

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: شهر وین در هفته جاری میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای بین هیأت های مذاکره کننده ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان) موسوم به گروه 1+5 است. این شهر برای هشتمین بار است که میزبان این مذاکرات می باشد.

مروری بر 9 دور مذاکرات هسته ای

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، شهر وین در هفته جاری میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای بین هیأت های مذاکره نماینده ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان) موسوم به گروه 1+5 است. این شهر برای هشتمین بار است که میزبان این مذاکرات می باشد. البته پایتخت اتریش میزبان رایزنی های کارشناسی بین ایران و 1+5 نیز بوده است.

سوم آذر ماه سال گذشته (1392) بود که وزرای خارجه ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از برگزاری سه دور نشست در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان (برنامه اقدام مشترک) Joint Plan of Action دست یافتند.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و شش کشور (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آمریکا) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهریور ماه سال گذشته در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توافق کردند که به منظور حل موضوع هسته ای ایران مذاکره نمایند و میز این مذاکرات در شهر ژنو چیده شد، رایزنی ها برای حل این موضوع که به گفته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بحران غیر ضروری بود، با پیشنهاد ایران به گروه 1+5 مبنی برسرانجامی بر یک بحران غیرضروری، شروعی برای افق های جدید شروع و سه بار این شهر میزبان این گفت وگوها بود و در حالی که قرار بود در ژنو 2 توافقی در این زمینه حاصل شود، ولی به دلیل زیاده خواهی های فرانسه و با وجود اینکه وزرای خارجه شش کشور به ژنو آمده بودند تا کار را یکسره نمایند، ولی همه به پایتخت ها بازگشتند و اعلام شد که دوباره به ژنو برمی گردند و در نهایت در ساعت سه بامداد روز یکشنبه سوم آذر ماه آن هم بعد از پنج روز مذاکره نفس گیر توافق ژنو با عنوان برنامه اقدام مشترک Joint Plan of Action حاصل شد و ظریف در نشستی خبری در سرانجام این توافق، آمادگی ایران را برای گفت وگو درباره گام سرانجامی توافقنامه ژنو اظهار داشت.

در مقدمه توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راهکار جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته ای نیست. راهکار جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق نهاده شده و به برطرف نگرانی ها می انجامد. این راهکار جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راهکار جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای می باشد. این راهکار جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش های آن توافق حاصل شود. این راهکار جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می باشد و به برطرف همه جانبه تمامی تحریم های شورای امنیت، تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی مربوط به برنامه هسته ای ایران می انجامد.

در این توافقنامه اعلام شد که گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.

توافق شد که در ازای یکسری اقدامات از سوی ایران در زمینه هسته ای از جمله ذخیره نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد به صورت اکسید 20 درصد برای فراوری سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و رقیق کردن بقیه آن به مواد کمتر از 5 درصد، عدم غنی سازی بالاتر از 5 درصد، عدم گسترش فعالیت ها در نطنز، فردو و یا راکتور اراک، دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز و ... 1+5 نیز اقدامات داوطلبانه ای را صورت دهد از جمله توقف کوشش برای کاهش خرید نفت خام ایران، بازگشت مبالغ تعیین از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران و تعلیق برخی تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر صادرات پتروشیمی ایران، طلا و فلزات گرانبها و ...

در سند Non Paper که مورد توافق نهاده شد قرار شد 4.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی هشت قسط پرداخت شود.

این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و پس از آن بود که گفت وگوها در بهمن ماه برای حصول توافق جامع هسته ای این بار در شهر وین کلید خورد.

از آن موقع تاکنون ایران و شش کشور 9 دور بر سر میز مذاکره نشستند تا بتوانند به توافقی جامع دست یابند. هفت دور در وین، یک دور در نیویورک و دور آخر هم در مسقط و دهمین دور نیز در هفته جاری در وین برگزار خواهد شد.

پس از آنکه ایران و شش کشور در وین 6 و در سرانجام شش ماه نخست توافق ژنو به این نتیجه رسیدند که به دلیل اختلافات موجود، حصول توافق عملی نیست، این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند که سوم آذر ماه 1393 (24 نوامبر 2014) سرانجام این ضرب الاجل چهار ماه است.

وین میزبان اولین دور مذاکرات جامع هسته ای

پس از آنکه برنامه اقدام مشترک در تاریخ 30 دی ماه 1392 (20 ژانویه) وارد مرحله اجرا شد و توافق شد که مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع از سر گرفته شود، اولین دور این مذاکرات 29 بهمن ماه سال گذشته (18 فوریه) به مدت سه روز در شهر وین برگزار و اعلام شد که تا سرانجام زمان گام اول توافق ژنو (29 تیر ماه 1393)، ایران و 1+5 پنج یا شش دور مذاکره درباره راهکار جامع برگزار نمایند.

دومین دور مذاکرات جامع هسته ای در وین

دومین دور این مذاکرات روزهای 27 و 28 اسفند ماه 1392 برای بار دوم در شهر وین برگزار و در طی آن به مواردی چون تحریم ها، رآکتور آب سنگین اراک، همکاری های بین المللی در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای و غنی سازی پرداخته شد.

دور سوم مذاکرات جامع هسته ای باز هم در وین

در سومین دور این مذاکرات که روزهای 19 و 20 فروردین ماه 1392 باز هم در پایتخت اتریش برگزار گردید، همه موضوعات مربوط به برنامه هسته ای ایران مرور شد.

وین و چهارمین دور مذاکرات جامع هسته ای

در چهارمین دور مذاکرات که 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار گردید قرار بود کار نگارش متن شروع شود که به دلیل زیاده خواهی های طرف مقابل نتیجه ای حاصل نشد و ابراز امیدواری شد که در وین 5 این کار صورت گیرد.

پس از آن بود که ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در شهر استانبول به گفت وگو پرداختند و البته در روز ششم نیز نشست کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت دستیار ارشد اشتون برگزار گردید.بعد از این رایزنی دو روزه عراقچی از برگزاری نشست های فنی و سیاسی تا قبل از دور پنجم مذاکرات در وین اطلاع داد و ظریف هم گفت که قرار است نشست کارشناسی ایران و 1+5 در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین برگزار شود که این نشست روزهای 14 و 15 خرداد ماه در وین برگزار گردید. رایزنی های هیأت ایرانی و آمریکایی روزهای دوشنبه و سه شنبه 19 و 20 خرداد در شهر ژنو برگزار و طرفین در حدود 12 ساعت به گفت وگو پرداختند و 21 خرداد ماه نیز تیم مذاکره نماینده ایرانی و فرانسوی بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در ژنو به گفت وگویی سه ساعت و نیمه پرداختند و البته نماینده فرانسه در این دور از مذاکرات تغییر کرد و به جای ژاک اودیبر که به کاخ الیزه نقل مکان کرد، این بار نیکلا دوریویر با عراقچی و روانچی به گفت وگو پرداخت.

هیات های ایران و روسیه نیز چهارشنبه شب (21 خرداد ماه) در رم با یگدیگر به گفت وگو پرداختند و هیأت آلمانی به ریاست هانس دیتر لوکاس مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آلمان و نماینده این کشور در 1+5 روز یکشنبه 25 خرداد ماه در تهران با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در محل وزارت خارجه ایران به مدت 2 ساعت به گفت وگو نشست و در سرانجام این گفت وگوها عراقچی گفت که در این نشست طرفین بر ضرورت شروع نگارش متن توافق نهایی در مذاکرات وین 5 تأکید کردند.

پنجمین دور مذاکرات در وین و نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع برنامه اقدام مشترک جامع

همانگونه که ایران و 1+5 توافق کردند که اواخر خرداد ماه برای پنجمین بار به وین باز گردند و در صورت وجود اراده سیاسی لازم در طرف مقابل نگارش متن که قرار بود در دوره قبل صورت گیرد، شروع شود، این شهر از 27 خرداد ماه به مدت چهار روز میزبان این مذاکرات بود.

طلسم بالاخره شکست و نگارش شروع شد

در این دور از مذاکرات کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای (برنامه اقدام مشترک جامع) شروع شد و ظریف در سرانجام این مذاکرات اظهار داشت: در این دور از مذاکرات وارد مرحله نگارش شدیم. البته هنوز نمی توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در برخی موارد ممکن است روی قسمت هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد. ما در موضوعات اساسی هنوز به تفاهم نرسیدیم، در برخی موارد می توانیم زمینه هایی برای دستیابی به تفاهم ببینیم. در برخی از موارد می بینیم با واقع بینی فاصله دارند و امیدواریم تا دو هفته پیش رو به برکت ماه مبارک رمضان همه سر عقل بیایند و با یک واقع بینی اساسی به مذاکرات برسند.

ظریف ادامه داد: فرصت استثنایی برای جامعه بین الملل وجود دارد که شرایط جدیدی از روابط را ایجاد کند. یک بحران غیرضروری و ساختگی را سرانجام دهد و اطمینان حاصل کند که برنامه هسته ای ایران که یقین داریم هیچ اهداف غیرصلح آمیز نداشته، نسبت به آن اطمینان حاصل نمایند.

وی گفت: هنوز امیدوارم به راهکار چون موضوع را بغرنج نمی دانم. اگر با دیدگاه با رسیدن به راهکار وارد مذاکرات دور نهایی شوند حتما تفاهم حاصل خواهد شد.

ظریف درباره دور بعدی مذاکرات عنوان نمود: از روز دوم ژوئیه (11 تیر ماه) به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز و مفید باشد مذاکره را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم. امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل به نتیجه دست یابیم.

ششمین دور مذاکرات در وین

آنگونه که ظریف گفته بود، یازدهم تیرماه تیم مذاکره نماینده ایرانی که همیشه جدیت خود را برای مذاکرات اعلام نموده و حسن نیت خود را نشان داده به وین بازگشت و از همان روز رایزنی ها را شروع کرد و در نهایت روز آدینه 13 تیر ماه ادامه نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای به ریاست عراقچی و اشمیت معاونان ظریف و اشتون شروع شد و پس از آن هتل پله کوبورگ شهر وین (محل استقرار روسای هیأت ها) شاهد رایزنی های فشرده بود. رایزنی های دوجانبه، سه جانبه، نشست کارشناسان، و ...

در میانه راه بود که اخباری منتشر شد، مبنی بر اینکه قرار است جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین سفر کند و پس از آن وزرای خارجه سه کشور اروپایی نیز از سفرشان به وین اطلاع دادند و البته از قبل اعلام شده بود که این حضور به منزله حصول توافق نیست و روز یکشنبه 22 تیرماه با حضور وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در وین مذاکرات وارد مرحله جدی تری شد و بازار رایزنی های دوجانبه و سه جانبه داغ شد، البته وزرای خارجه اروپایی فقط همان روز در وین ماندند و به پایتخت هایشان بازگشتند، ولی جان کری وزیر خارجه آمریکا تا روز سه شنبه در شهر وین ماند و در حالی که اعلام شده بود قرار است به قاهره برود در نشستی خبری اظهار داشت که به واشنگتن باز می شود تا کنگره و باراک اوباما را در جریان مذاکرات قرار دهد و در صورتی که نیاز باشد به وین باز خواهد گشت.

پس از آن نیز ظریف نیز در نشستی خبری اظهار داشت که حصول توافق تا 29 تیرماه (شش ماه اول گام نخست توافق ژنو) سخت و سخت است و برخی منابع از توقف مذاکرات در روز آدینه و تمدید آن اطلاع دادند و البته عنوان شد که ایران با تمدید هنوز موافقت ننموده است. پس از آن بود که رایزنی ها به منظور تمدید مذاکرات و شرایط و زمان آن شروع شد و با رایزنی ظریف و اشتون شروع و به رایزنی چندین ساعته ایران و آمریکا انجامید و در ساعت 30 دقیقه بامداد شنبه 28 تیرماه به وقت محلی اعلام شد که مذاکرات برای چهار ماه تمدید شده و در طی این مدت مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی شش قسط به حساب بانک مرکزی ایران واریز خواهد شد.

نیویورک مقر سازمان ملل متحد و هفتمین دور مذاکرات جامع هسته ای

هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راهکار جامع هسته ای روز آدینه 28 شهریور ماه در شهر نیویورک رسما شروع شد. البته تیم مذاکره نماینده هسته ای به ریاست محمدجواد ظریف سه شنبه 25 شهریور ماه به منظور حضور در این نشست و همچنین شرکت در نشست مجمع عمومی راهی نیویورک شد و روز چهارشنبه 26 شهریور ماه ظریف و اشتون بر سر میز ناهار به مدت سه ساعت و نیم درباره این مذاکرات به رایزنی پرداختند و پس از آن رایزنی های دوجانبه و چند جانبه تیم مذاکره نماینده ایرانی با هیأت های 1+5 برگزار گردید.

محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز 30 شهریور ماه در ادامه مذاکرات هسته ای در نیویورک به مدت یک ساعت و نیم ملاقات و گفت وگو کردند.

عصر پنجشنبه سوم مهر ماه نیز نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون برگزار و عصر آدینه چهارم مهر ماه نیز دومین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 2 ساعت و 15 دقیقه برگزار و در نهایت هفتمین دور مذاکرات جامع در نیویورک هم بدون حصول توافق سرانجام پذیرفت و مقرر شد دور بعدی در یک پایتخت اروپایی برگزار شود و این بار هم قرعه به نام وین خورد.

هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای در وین

شهر وین برای هفتمین بار میزبان رایزنی های ایران و گروه 1+5 درباره راهکار جامع هسته ای بود. 22 مهر ماه این شهر میزبان نشست سه جانبه معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا و روز 23 مهرماه نیز نشست سه جانبه و شش ساعت و نیمه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و توافق شد که ظرف یک تا دو هفته بعد مذاکرات کارشناسی برگزار و علاوه بر آن یک دور نشست سه جانبه بین ظریف، کری و اشتون در جایی غیر از اروپا برگزار شود.

هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای نیز به ریاست محمدجواد ظریف و کاترین اشتون 24 مهر ماه به مدت یک روز در وین برگزار گردید. مذاکرات کارشناسی در وین طی دو روز برگزار و بعد از آن اخباری مطرح شد در مورد اینکه قرار است مسقط پایتخت عمان این بار میزبان رایزنی های سه جانبه ظریف، اشتون و کری باشد.

به همین دلیل سید عباس عراقچی 11 آبان ماه در جمع خبرنگاران از برگزاری نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط به مدت دو روز (یکشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان ماه) اطلاع داد و گفت که نهمین دور مذاکرات جامع هسته ای نیز قرار است روز سه شنبه 20 آبان ماه در مسقط برگزار شود.

پس از آنکه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار و جمهوری خواستار اکثریت کرسی های سنا را از آن خود کردند، برخی از تحلیلگران عنوان نمودند که این شرایط حصول توافق جامع هسته ای را با مشکل روبرو می نماید و در صورت عدم حصول توافق، تحریم ها علیه ایران افزایش خواهد یافت.

مسقط میزبان نهمین دور مذاکرات جامع هسته ای

هتل البستان شهر مسقط پایتخت عمان 18، 19 و 20 آبان ماه 1393 میزبان رایزنی های سه جانبه (وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ نماینده 1+5) و همچنین نهمین دور مذاکرات جامع هسته ای بین هیأت های ایران و شش کشور بود.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره نماینده هسته ای در آستانه این دور از مذاکرات، گفت: فکر نمی کنم که ما به توافق در این دور از مذاکرات برسیم. احتمالا جلسات دیگری را هم نیاز خواهیم داشت، ولی امیدوار هستیم که از وضع موجود خارج بشویم و مذاکرات مسقط، یک مذاکرات راهگشا باشد.

وی اضافه کرد: می دانید که در یکی دو تا موضوع، مدتی هست که مذاکرات تقریبا متوقف شده است و ما پیروز به پیدا کردن راهکار نشده ایم و امیدواریم که مذاکرات مسقط از این جهت مذاکرات پیروزی باشد که بتواند راهگشایی بکند. اگر راهگشایی بشود، بعد ما مذاکرات را ادامه خواهیم داد و امیدواریم تا قبل از تاریخ مقرر به توافق برسیم.

به گزارش فارس، تیم مذاکره نماینده هسته ای ایران 17 آبان ماه برای شرکت در این دور از مذاکرات به مسقط رفت و محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ نماینده گروه 1+5 روزهای یکشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان ماه طی چهار دور و به مدت 12 ساعت به گفت وگو درباره برطرف اختلافات موجود بر سر راه توافقنامه جامع هسته ای پرداختند. در ابتدای اولین رایزنی وزرای خارجه ایران، آمریکا و اشتون، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز حضور داشت.

20 آبان نیز این شهر میزبان نهمین دور مذاکرات جامع هسته ای بود که نشست عمومی ظهر سه شنبه به ریاست ظریف و اشتون و با حضور هیأت های ایران و شش کشور به مدت یک ساعت برگزار و پس از آن بازار رایزنی های دو و چند جانبه داغ بود.با اینکه برخی از احتمال ادامه این مذاکرات در روز چهارشنبه خبر می دادند ولی این مذاکرات سه شنبه سرانجام یافت.

البته یوسف بن علوی 25 آبان ماه سفری یک روزه به تهران داشت.

وین باز هم میزبان مذاکرات، دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای هفته جاری در وین

قرار است شهر وین میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای باشد و ظهر سه شنبه 27 آبان ماه ظریف و کاترین اشتون در دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در این شهر بر سر میز ناهار در مورد این دور از مذاکرات هماهنگی های اولیه را انجام خواهند داد و احتمالا این مذاکرات تا سوم آذر ماه به طول خواهد انجامید.

ظرفیت و میزان غنی سازی و تحریم ها و بازه زمانی لغو تحریم ها از جمله مهمترین موارد اختلافی بین ایران و شش کشور است و در آستانه این دور از مذاکرات برخی تحلیلگران، رسانه ها و مقامات از جمله روس ها از تمدید مذاکرات و برخی رسانه ها نیز از توافق موقت خبر می دهند.

مذاکرات ژنو

پس از آنکه حسن روحانی سکان دولت یازدهم را در دست گرفت، پرونده هسته ای را از شورای امنیت به وزارت امور خارجه محول کرد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه خود را مامور برگزاری مذاکرات در این زمینه کرد و پس از آنکه وزرای خارجه ایران و شش کشور در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک توافق کردند که مذاکرات برای دستیابی به راهکار برای موضوع هسته ای را شروع نمایند، ژنو برای سه دور میزبان این رایزنی ها بود.

اولین دور مذاکرات ژنو 23 و 24 مهر ماه سال گذشته (1392) در ژنو برگزار و نشست بعدی به فاصله 22 روز از نشست نخست به مدت سه روز 16، 17 و 18 آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) برگزار گردید که در این نشست که با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در این شهر برگزار گردید و البته تا بامداد 19 آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در 20 نوامبر در این شهر برگزار شود که این شهر 29 آبان به فاصله 10 روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 بود که در بامداد سوم آذر ماه بالاخره توافقنامه ژنو حاصل شد.

گفتنی است، در راستای حل مسئله هسته ای ایران در دولت های نهم و دهم نیز 9 دور مذاکره با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان و با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به ریاست سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت شروع شد که به همین دلیل سه دور مذاکره در ژنو - تیر ماه 1387 (ژنو یک)، مهر ماه 1388 (ژنو 2)، آذر ماه 1389 (ژنو 3) - برگزار و شهر استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 در آلماتی برگزار گردید، ولی عملا نتیجه ای حاصل نشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18979

به "مروری بر 9 دور مذاکرات هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر 9 دور مذاکرات هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید