جزئیات همکاری دانشگاهها با خارجیها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، حسین سالار آملی در چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور که امروز در ساختمان فارابی دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید، گفت: در حال حاضر ضروری است دانشگاه های توانمند در خارج از کشور دارای شعبه باشند.

جزئیات همکاری دانشگاهها با خارجیها

وی ادامه داد: تعداد دانشگاه ها در زمره صد دانشگاه برتر آسیا در سال 97 باید به 7 دانشگاه و در سال 1400 باید به 10 دانشگاه افزایش یابد.

تعداد شعب خارجی دانشگاه های کشور

قائم مقام وزیر علوم در بخش بین الملل اضافه کرد: تعداد شعب خارجی دانشگاه های کشور در سال 97 به 8 دانشگاه و در سال 1400 باید به 16 دانشگاه افزایش یابد.

وی به سهم دانشجویان خارجی اشاره نمود و اضافه کرد: در سال 97 سهم دانشجویان بین الملل دانشگاه ها باید به یک درصد و در سال 1400 باید به 1.8 دهم درصد افزایش یابد.

درصد تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی

سالار آملی ادامه داد: درصد تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی از کل مقالات، در سال 97 باید 27 درصد و در سال 1400 باید به 35 درصد افزایش یابد.

آمار اعزام اعضای هیات علمی به خارج در سال گذشته

وی گفت: در سال گذشته اعزام اعضای هیات علمی، روسای دانشگاه ها و دوره های تحقیقاتی با مجوز وزارت علوم 811 مورد بوده است که 52 درصد این افراد برای گذراندن دوره های تحقیقاتی پیشرفته در آزمایشگاه های معتبر دنیا ماموریت دریافت داشته و اعزام شده اند.

6 کشوری که بیشترین اعزام هیات علمی اجرا شده است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ادامه داد: بیشترین اعزام ها به ترتیب به کشورهای آلمان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اتریش، و فرانسه بوده است.

672 نفر از اعضای هیات علمی برای ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانس های خارج از کشور شرکت کردند

سالار آملی یادآورشد: در سال 96 تعداد اعضای هیات علمی که برای ارائه مقاله در سمینارها و کنفرانس های خارج از کشور اعزام شدند 672 نفر بودند که به ترتیب بیشترین اعزام ها به کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مالزی، هلند، اسپانیا، چین، روسیه و هلند مربوط بوده است.

دانشگاه هایی که بیشترین تفاهم نامه را با دانشگاه های خارجی دارند

سالار آملی اضافه کرد: طی سه سال گذشته 745 تفاهم نامه به امضاء رسیده است که در سال 96 حدود 45 درصد آن اجرایی شده است. بیشترین تعداد تفاهم نامه ها به ترتیب توسط دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، گیلان، اصفهان، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، و تربیت مدرس منعقد شده است.

آمار اساتیدی که سال گذشته در ایران حضور یافتند

قائم مقام مقام وزیر علوم در امور بین الملل ادامه داد: تعداد کل اساتید دانشگاه ها، دانشمندان، روسای دانشگاه های خارجی و مسئولان علوم فناوری کشورهای خارجی که در سال 96 به ایران سفر نموده اند 2 هزار و 114 نفر بوده است که دراین سال وزارت علوم هر هفته پذیرای 11 هیات خارجی بوده است.

تعداد پروژه های تحقیقاتی مشترک نظام مند با دانشگاه های خارجی

سالار آملی به تعداد پروژه های تحقیقاتی مشترک نظام مند اشاره نمود و گفت: 17 پروژه با اتریش، 15 پروژه با فرانسه، 4 پروژه با ایتالیا، 10 پروژه با پاکستان، 6 پروژه با آفریقای جنوبی، 11 پروژه با ایرانیان مقیم خارج همه کشورهای طرح ایکارد، 33 پروژه با نخبگان، 26 پروژه ICRP، 18 پروژه با آلمان و 10 پروژه با هند منعقد شده است.

وی در ادامه به دیپلماسی دیاسپورا اشاره نمود و گفت: دیاسپورا بخشی از یک ملت است که در مکان های مختلف دنیا زندگی می نمایند و در سال های اخیر به عنوان بازیگران مهم غیردولتی نقش اساسی در عرصه بین الملل در حوزه های مختلف سیاسی، مالی و انتقال دانش و فناوری بازی می نمایند. چین با 35 میلیون و هند با 16 میلیون نفر بیشترین دیاسپورا دنیا را تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: دیاسپوراهای ایرانی جمعیتی حدود 5 میلیون نفر هستند که نیمی از آنان در آمریکا، کانادا و انگلستان زندگی می نمایند و به شدت علمی و فرهنگی بوده و حتی نسل سوم آنها نیز به ایران تعلق خاطر دارد.

سالار آملی اضافه کرد: دانشگاه ها باید بانک اطلاعاتی از دیاسپوراهای فارغ التحصیل دانشگاه داشته و از بین این افراد عضو هیات علمی وابسته مشخص نموده و برای آنها در دانشگاه اتاق اختصاص دهند تا به راحتی رفت و برگشت داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه ها باید با دیاسپوراهای ایرانی پروژه مشترک، دوره تدریس کوتاه مدت و دانشجوی دکتری مشترک تعریف نمایند.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16440

به "جزئیات همکاری دانشگاهها با خارجیها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات همکاری دانشگاهها با خارجیها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید