با تزریق واکسن سینوفارم به کدام کشورهای اروپایی می توان سفر کرد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، باوجود عدم تایید واکسن سینوفارم به وسیله آژانس دارویی اروپا، تعداد محدودی از کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن اجازه ورود مسافران واکسینه شده با این واکسن را صادر می نمایند.

با تزریق واکسن سینوفارم به کدام کشورهای اروپایی می توان سفر کرد؟

بحران مالی ناشی از ویروس کرونا در دنیا و خسارات بی خاتمه صنعت گردشگری، کشورها را برآن داشته است تا با پذیرش گردشگران واکسینه شده، به رونق بخشی مالی و احیای گردشگری خود یاری نمایند. این در حالی است که واریانت های جهش یافته ویروس کرونا همچنان در دنیا می تازد و بسیاری از کشورهای اروپایی، تدابیر بهداشتی خود را در بالاترین سطح حفظ نموده اند.

پذیرش گردشگران واکسینه شده، موضوعی است که از مدت ها پیش در اتحادیه اروپا مطرح شده بود و تدوین دستورالعملی یک پارچه در این خصوص با اجرای طرح پاسپورت واکسن، در این اتحادیه آنالیز شد. انتها اتحادیه اروپا در اواخر ماه مه 2021 به کشورهای عضو توصیه کرد که محدودیت های سفرهای غیرضروری را برای مسافران کشورهای ثالث که آخرین دوز واکسن های تایید شده از سوی سازمان دنیای بهداشت و آژانس دارویی اروپا را دست کم 14 روز قبل از سفر زده باشند، به حالت تعلیق درآورد؛ بااین حال، به علت بعضی اختلاف نظرها بین سازمان های بهداشتی دولتی، هنوز نتیجه فراگیری در این حاصل نشده است؛ گرچه هم اکنون نیز گردشگران می توانند به تعدادی از کشورهای بدون قرنطینه در سراسر دنیا سفر نمایند.

یکی از موضوع های موردبحث در مورد پذیرش گردشگران واکسینه شده، نوع واکسن های تزریق شده به گردشگران است؛ به گونه ای که بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا (منطقه شنگن)، غیر از واکسن هایی که از سوی آژانس دارویی اروپا تایید شده است، واکسن دیگری را به رسمیت نمی شناسند. در حال حاضر آژانس دارویی اروپا واکسن های فایزر-بایون تک، مادرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون را تایید نموده است و تمامی کشورهای اروپایی درصورت در اختیار داشتن ویزا، مسافران واکسینه شده با این واکسن ها را پذیرش می نمایند. بخش اعظم این کشورها واکسن آسترازنکای فراوری هند را نیز به رسمیت شناخته اند.

واکسن چینی سینوفارم، یکی از واکسن هایی است که تایید سازمان دنیای بهداشت را دریافت نموده است. پس از روزهای پرچالش ایران درخصوص فقر واکسیناسیون و داستان های دنباله دار سفر ایرانیان به کشورهایی که به گردشگران واکسن کرونا تزریق می نمایند، اکنون واکسن سینوفارم با شیبی صعودی، پراستفاده ترین واکسن در ایران به شمار میرود.

واکسن سینوفارم فراوری چین در تاریخ هفت ماه مه 2021 از سوی سازمان دنیای بهداشت برای استفاده اضطراری تایید شد و برای عرضه در سطوح دنیای مجوز گرفت. بنا بر آخرین اخبار، تا به امروز 72 کشور دنیا مجوز تزریق واکسن سینوفارم را در کشورهای خود صادر نموده اند؛ اما عدم ارائه درخواست به وسیله شرکت فراورینماینده این واکسن برای اخذ تایید آژانس دارویی اروپا، سبب شده است که سینوفارم در اتحادیه اروپا ناشناخته باقی بماند و به طبع، آژانس دارویی اروپا نیز تصمیمی برای تایید این واکسن نگرفته است. این موضوع در حالی است که شرکت سینوواک که دیکر شرکت فراوری نماینده واکسن در چین محسوب می گردد، درخواست خود را برای دریافت تاییدیه آژانس دارویی اروپا ارسال نموده است.

با این همه، بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن با توجه به تایید سینوفارم به وسیله سازمان دنیای، این واکسن را به رسمیت شناخته اند و مسافران و گردشگران واکسینه شده با واکسن سینوفارم را می پذیرند. این کشورها به توضیح زیر هستند:

اسپانیا

اسپانیا یکی از کشورهای بود که با 82 هزار قربانی، بیشترین اندازه مرگ و میر را در ماه های ابتدایی شیوع ویروس کرونا متحمل شد؛ اما با مدیریت ثمربخش و توسعه واکسیناسیون، اکنون یکی از کشورهای نسبتا امن اروپا برای پذیرش مسافران محسوب می گردد. به رغم استفاده از واکسن های فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون در اسپانیا، این کشور جزو نخستین کشورهایی بود که سینوفارم را نیز به رسمیت شناخت و این موضوع، پیروی تایید این واکسن سازمان دنیای بهداشت بود. مقامات اسپانیا پیش از این تاکید نموده بودند که هر واکسنی از سوی سازمان دنیای بهداشت و آژانس دارویی اروپا تایید شده باشد، پذیرفته خواهد شد.

هلند

مقامات بهداشتی کشور هلند با هدف تسهیل حمل و نقل و رونق بخشی به گردشگری، واکسن سینوفارم فراوری پکن را نیز به رسمیت شناخته اند. این کشور که تا به امروز 18 هزار جان باخته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا داشته، 62 درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه نموده است. گردشگران برای سفر به هلند با ارائه مدرک اثبات واکسیناسیون کامل، از شرایط تسهیل یافته سفر همانند عدم احتیاج به قرنطینه بهره مند خواهند شد.

فنلاند

کشور فنلاند با پیروی از سازمان دنیای بهداشت و آژانس دارویی اروپا، واکسن های مورد تایید این نهادهای بین المللی را به رسمیت شناخته است و به همین منظور، مسافرانی که با واکسن سینوفارم واکسینه شده باشند نیز قادر به ورود به فنلاند خواهند بود. تا به امروز 57 درصد از جمعیت این کشور شمالی اروپا به طور کامل واکسینه شده اند.

یونان

کشور یونان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در دنیا است و اقتصاد این کشور نیز اتکای بسیاری بر صنعت توریسم دارد. تا جایی که مقامات یونان حتی تا پیش از توصیه اتحادیه اروپا، برای بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران واکسینه شده برنامه ریزی نموده بودند. یونان که تا به امروز نیمی از جمعیت خود را به طور کامل واکسینه نموده است، به تبعیت از سازمان دنیای بهداشت، مجوز ورود مسافران واکسینه شده با واکسن های چینی را نیز صادر می نماید.

اتریش

کشور اتریش از جمله کشورهایی است که رویکرد سخت گیرانه تری را نسبت به واکسن های تایید نشده به وسیله آژانس دارویی اروپا اتخاذ نموده است. گرچه مقامات بهداشتی اتریش ایمنی بخشی واکسن های سینوواک و سینوفارم را پذیرفته اند، مسافران واکسینه شده با این واکسن ها را مجاز به ورود به هتل ها، رستوران ها در این کشور نمی دانند. به رغم تایید سازمان دنیای بهداشت، مقامات اتریش معتقدند که ایمنی بخشی سینوواک و سینوفارم برای ورود به هتل ها و رستوران ها در داخل اتریش کافی نیست.

کشور اتریش هم اکنون با استفاده از چهار واکسن تاییدشده به وسیله آژانس دارویی اروپا، 59 دصد از جمعیت خود را به طور کامل واکسینه نموده است.

سوئیس

کشور متمول سوئیس نیز به علت منظره ها بی بدیل و جاذبه های گردشگری فراوان، یکی از کشورهای عضو شنگن است که محبوبیت بسیاری نزد گردشگران دارد. این کشور نیز با واکسیناسیون 52 درصد از جمعیت خود، مجوز ورود مسافرانی که با واکسن سینوفارم واکسینه شده اند را صادر نموده است.

سوئد

کشور سوئد از ابتدا استراتژی متفاوتی را در قبال ویروس کرونا اتخاذ نموده بود و هرگز دست به اعمال قرنطینه های طولانی مدت نزد. رویکرد سوئد اکنون به عدم سختگیری بر نوع واکسیناسیون مسافران ورودی به این کشور منجر شده است و مسافران واکسینه شده با سینوفارم نیز قادر به ورود به این کشور هستند. سوئد که در طول دوران کرونا مرگ 14,700 مبتلا را از سرگذرانده، اکنون با 60 درصد جمعیت واکسینه شده خود، با حدود 1000 مبتلای روزانه روبرو است.

ترکیه

ترکیه یکی از گردشگرپذیرترین کشورهای دنیا محسوب می گردد که پس از شیوع ویروس کرونا و آمار بالای قربانیان، زیان های فراوانی را متحمل شده است. اکنون در راستای احیای صنعت گردشگری و با اجرای طرح گردشگری امن، گردشگران می توانند با همراه داشتن کارت واکسیناسیون یا پاسخ منفی تست PCR به این کشور سفر نمایند. کشور ترکیه که از سه واکسن فایزر، اسپوتنیک وی و کرونا واک برای واکسیناسیون شهروندان خود استفاده نموده است، تمامی واکسن های تایید شده به وسیله سازمان دنیای بهداشت را به رسمیت می شناسد و مسافران با تزریق هرکدام از این واکسن ها، قادر به سفر به ترکیه خواهند بود. بااین حال کشور ترکیه هنوز برنامه ای برای تزریق واکسن به گردشگران و درآمدزایی از این طریق ندارد. در حال حاضر بیش از نیمی از جمعت کشور ترکیه به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند؛ گرچه میانگین جان باختگان روزانه بر اثر پاندمی در این کشور در هفت روز گذشته به بیش از 240 نفر می رسد.

سایر کشورهای اروپایی

علاوه بر کشورهایی که به تفصیل ذکر شد، کشورهای ایسلند، قبرس، گرجستان، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان و امارات متحده عربی نیز با اتکا به نظر سازمان دنیای بهداشت، اعتبار واکسن سینوفارم را تصدیق و آن را به رسمیت شناخته اند؛ با این حال کشورهای تاثیرگذاری مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و البته کشور انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج شده است، تصمیمی برای به رسمیت شناختن واکسن کرونا نداشته اند.

بنا بر داده های علمی، دو دوز از واکسن سینوفارم فراوری شده در پکن در مقابل ویروس کرونا تا 79 درصد ایمنی ایجاد می نماید؛ با این حال اندازه تاثیرگذاری این واکسن بر واریانت های جهش یافته ای چون کرونای دلتا، درصدهای پایین تری را نشان داده است.

منبع: کجارو / یورونیوز
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 76134

به "با تزریق واکسن سینوفارم به کدام کشورهای اروپایی می توان سفر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تزریق واکسن سینوفارم به کدام کشورهای اروپایی می توان سفر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید