زمان طلائی پیشگیری از بیماری خاموش پوکی استخوان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس انجمن روماتولوژی گفت: بهترین زمان پیشگیری از از ابتلا به پوکی استخوان هنگامی است که تراکم استخوان شکل می گیرد.

زمان طلائی پیشگیری از بیماری خاموش پوکی استخوان

احمدرضا جمشیدی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن روماتولوژی ایران در گفت وگو با خبرنگار ، درباره پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری خاموش و شایع در سراسر دنیا است. این بیماری هیچ علامتی ندارد، بنابراین زمانی علائم این بیمار آشکار می گردد که شکستگی استخوان رخ دهد.

پوکی استخوان در کمین چه کسانی است؟

او گفت: از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان می توان به زنان در دوران یائسگی، اشخاص بالای 65 سال، افرادی که دارو هایی را مصرف می نمایند که این دارو ها پوکی استخوان را به همراه دارد مانند دارو های کورتون دار، اشخاصی که دارو های ضد انعقادی مانند هپارین را استفاده می نمایند، افرادی که بعضی دارو های ضد تشنج و روان درمانی را مصرف می نمایند و کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، اشاره نمود.

رئیس انجمن روماتولوژی اضافه نمود: ابتلا به بعضی بیماری ها مانند انواع روماتیسم ها، بیماری های متابولیک مانند کم کاری و پرکاری تیروئید، دیابت، پر کاری غدد فوق کلیه و بیماری های مزمن مانند نارسایی مزمن کلیه و کبد، از جمله عواملی هستند که فرد را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهند. همچنین اشخاصی که به شکستگی استخوان دچار هستند، این احتمال وجود دارد که به پوکی استخوان هم مبتلا شوند.

جمشیدی تاکید نمود: پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار اهمیت دارد و درمان پوکی استخوان بهتر از درمان شکستگی است. بهترین زمان پیشگیری از ابتلا به این عارضه هنگامی است که تراکم استخوان شکل می گیرد. در دوران بلوغ میزان جذب کلسیم و تراکم استخوان به بالاترین میزان خود می رسد.

او توضیح داد: تغذیه مناسب در دوران بلوغ بسیار اهمیت دارد، بنابراین نوجوانان در سن بلوغ باید روزانه حدود هزار تا هزار و 500 میلی گرم کلسیم دریافت نمایند که این میزان باید به وسیله لبنیات و سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم تامین گردد. ورزش و فعالیت فیزیکی منظم هم در افزایش تراکم استخوان تاثیر چشمگیری دارد.

رئیس انجمن روماتولوژی گفت: ورزش هایی مانند والیبال، بسکتبال و فوتبال که با پرش و جهش همراه هستند، در افزایش تراکم استخوان بسیار موثر هستند، ولی ورزش های خوابیده و تمرین های داخل آب تاثیر چندانی در افزایش تراکم استخوان ندارند.

جمشیدی اظهار کرد: پس از سن بلوغ تنها کمی به میزان تراکم استخوان ها اضافه نموده و از سن 35 سالگی به بعد از این میزان کاسته می گردد. شیوع پوکی استخوان در جوامع مختلف حدود 10 درصد گزارش شده است. به طور کلی هزینه های زیادی برای درمان پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از این عارضه به نظام سلامت کشور ها تحمیل می گردد.

او گفت: ما می توانیم پوکی استخوان را به یاری سنجش تراکم استخوان تشخیص دهیم. افرادی که دانش و مهارت کافی را در زمینه سنجش تراکم استخوان دارند، می توانند این کار را انجام دهند. وقتی کاهش توده استخوانی تشخیص داده شد، باید برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان اقدام گردد و اگر فرد به پوکی استخوان دچار شده بود، باید برای درمان این عارضه از دارو های مختلف استفاده کنیم. در درمان پوکی استخوان علاوه بر مصرف داروها، تغذیه مناسب هم نقش موثری دارد.

جمشیدی یاد آوری کرد: عوامل گوناگونی مانند لاغری مفرط، فاکتور های ژنتیکی و ابتلا به بعضی بیماری ها در میزان تراکم استخوان نقش دارند که ما در خصوص فاکتور های ژنتیکی نمی توانیم دخالت کنیم، اما به یاری مصرف داروها، تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی مناسب می توانیم جهت پوکی استخوان را درمان کنیم.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16595

به "زمان طلائی پیشگیری از بیماری خاموش پوکی استخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان طلائی پیشگیری از بیماری خاموش پوکی استخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید