ساخت دستگاه نظارت از راه دور بر خون نوزادان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، محققان موسسه پلی تکنیک ووستر(Worcester) پیروز به توسعه یک حسگر نوری شده اند که قادر است از راه دور بر میزان اکسیژن موجود در خون جنین ها و نوزادان نظارت کند.

ساخت دستگاه نظارت از راه دور بر خون نوزادان

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، کادر پزشکی معمولا برای نظارت بر میزان اکسیژن خون نوزادان، حسگرهای چسبی به بدن نوزادان می چسباند که با سیم به یک دستگاه نسبتاً بزرگ در کنار تخت بیمارستان متصل است.

اکنون به زودی یک حسگر نوری بی سیم می تواند نوزادان را از شر این چسب ها و سیم های آزاردهنده خلاص کند. حتی می توان این دستگاه را در خانه استفاده کرد و نیازی به بستری ماندن در بیمارستان نیست.

پروفسور اولکوخان گولر سرپرست این پروژه در موسسه پلی تکنیک ووستر ماساچوست در حال توسعه این دستگاه است که می خواهد در نهایت به اندازه یک باند پانسمان باشد.

آنچه که این دستگاه به طور خاص آن را اندازه گیری می نماید، PO2 یا همان فشار نسبی اکسیژن در خون است. این شاخص میزان اکسیژن محلول در خون را نشان می دهد و این دستگاه جدید یک وسیله اندازه گیری دقیق تر از سلامت سیستم تنفسی نسبت به سایر روش ها است که با استفاده از دستگاه های پالس اکسی متری به وسیله قرار دادن گیره به نوک انگشت دست اندازه گیری می گردد.

حسگر پوستی انعطاف پذیر ساخته شده توسط محققان موسسه ووستر حاوی یک نوار نازک است که نور قرمز ساطع می نماید. هرچه تعداد مولکول های اکسیژن در جریان خون بیشتر باشد، شدت این نور بیشتر می گردد. بنابراین با مشاهده مداوم میزان نور قرمز، دستگاه قادر است PO2 کودک را به صورت زنده کنترل کند.

محققان در حال توسعه نسخه نهایی این حسگر بی سیم هستند. این دستگاه در صورت تکمیل قادر خواهد بود به صورت بی سیم به اینترنت دسترسی پیدا کند و در صورت تشخیص کاهش سطح اکسیژن خون نوزاد، هشدارهایی را به وسیله یک اپلیکیشن در تلفن های هوشمند به پزشکان و والدین ارسال می نماید.

این فناوری همچنین می تواند در بیماران بزرگسال مانند افرادی که از آسم شدید یا بیماری انسداد مزمن ریوی رنج می برند، استفاده گردد.

گولر می گوید: بستری بودن طولانی مدت در بیمارستان پرهزینه است و می تواند به خانواده ها فشار وارد کند. هدف ما از ساخت این دستگاه فراهم کردن یک شیوه ارزان قیمت برای بیماران و پزشکان در نظارت بر بیماران در بیمارستان و خانه است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 17868

به "ساخت دستگاه نظارت از راه دور بر خون نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه نظارت از راه دور بر خون نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید