ساخت سوله های صنعتی و ساختمان سازی با اسکلت فلزی چه مزایایی دارد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استفاده از اسکلت های فلزی در ساختمان ها تقریبا پیشینه ای طولانی دارند؛ برای اجرای چنین سازه هایی در قدیم از چدن استفاده می شد، اما بعد از گذشت زمان چدن جای خود را به آهن داد. اسکلت های فلزی امکان ساخت سازه های مختلف با طرح ها و شکل های متفاوتی را به سازنده ها می دهند.

ساخت سوله های صنعتی و ساختمان سازی با اسکلت فلزی چه مزایایی دارد؟

در کنار اسکلت فلزی ساختمان ها، سوله های صنعتی نوع دیگری از سازه های فلزی هستند که برحسب محاسبات فنی خاصی به اشکال مختلفی فراوری می شوند. اما کاربرد اصلی اسکلت فلزی ساختمان و سوله صنعتی در چه چیزی است؟ قیمت ساخت اسکلت فلزی چقدر هست و مراحل ساخت سوله صنعتی چطور است؟ در ادامه این مطلب پاسخ تمام این سوالات را خواهید یافت.

اسکلت فلزی چیست؟

اسکلت فلزی، مجموعه ای متشکل از فولاد، تیر و ستون است که در کنار هم نوعی سازه فولادی را تشکیل داده اند؛ این سازه ها عموما شبکه ای منظم از ستون ها و تیرها هستند که به صورت افقی و عمودی با یاری اتصالات به هم متصل شده اند.

با توجه به استقامت بالای فولاد، ساختمان هایی که با اسکلت فلزی ساخته می شوند، بیشتر مورد اعتماد هستند و احتیاج کمتری به مواد خام دیگر به نسبت اسکلت های بتنی و چوبی دارند. در حال حاضر فولاد بیشترین کاربری را در ساخت اسکلت های فلزی داراست و به طور گسترده در ساخت سوله ها و ساختمان های عظیم مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای اسکلت فلزی نسبت به سایر چیست؟

باتوجه به این که در حال حاضر بیشتر ساختمان ها با استفاده از اسکلت فلزی ساخته می شوند، ضروری است تا با مزایا و معایت این نوع اسکلت بندی ساختمان آشنا شوید؛ قطعا داشتن این نوع از اطلاعات در حین خرید خانه می تواند بسیار در انتخابتان تاثیرگذار باشد.

مقاومت بالا

یکی از مهم ترین مزیت های اسلکت های فلزی، مقاومت بالای فولاد به نسبت بتن است. این موضوع در ساخت سوله های صنعتی با دهانه های عظیم و علاوه بر آن ساختمان هایی با ارتفاع زیاد روی زمین های سست نقش بسیار موثری را ایفا می کند و همین خود یکی از مزایای ارزشمند اسکلت های فلزی به تعداد می رود.

خواص ارتجاعی

فلز فولاد به علت همگن بودن، دارای خواص ارتجاعی بسیار خوبی است. به طور مثال امکان محاسبه دقیق ممان اینرسی یک مقطع فولادی بسیار بالا و قابل اعتماد است در حالی که در خصوص بتن این ارقام را نمی توان به طور دقیق و با اطمینان محاسبه کرد.

امکان مقاوم سازی

یکی دیگر از مزایای اسکلت فلزی، قابلیت مقاوم سازی آن است. با وجود این قابلیت در مواقعی که هر گونه اشتباهی در محاسبات، اجرای نادرست و یا تغییر در مقررات و ضوابط اسکلت به وجود بیاید این امکان را فراهم می کند تا با جوش، پرچ یا پیچ کردن قطعات نو آن را تقویت کرد.

قیمت ساخت اسکلت فلزی

در آغاز ساخت هر ساختمانی، اولین چیزی که در فکر هر کارفرمایی نقش می بندد، هزینه های کاری است که می خواهد انجام دهد. از همین رو ضروری است تا در ابتدای کار هزینه هایی که برای ساخت یک ساختمان برایش تمام می شود را در کاغذ جمع آوری کند. اسکلت بندی ساختمان یکی از مهم ترین و اساسی ترین هزینه هایی است که متوجه هر ساختمانی می شود.

مقایسه قیمت ساخت اسکلت فلزی در کنار اسکلت بتنی همیشه جز مواردی است که به آن فکر می شود. اما آن چه حائز اهمیت است کیفیت و مقاومتی است که اسکلت ساختمان می بایست داشته باشد و در از این حیث به هیچ وجه نمی توان اسکلت بندی فلزی را قابل مقایسه با اسکلت بندی بتنی دانست، چرا که علاوه بر مقاومت کمتری که نسبت به سازه های فولادی دارا هستند، دستمزد ساخت و بعلاوه هزینه اجرای آن به تناسب بیشتر است و ما در این بخش نمی خواهیم به مقایسه بین این دو اسکلت بندی ساختمانی بیش از این بپردازیم.

قیمت ساخت اسکلت فلزی ساختمان به فاکتورهای مختلفی نظیر وزن آهن مصرفی، قیمت خرید آهن و اندازه دستمزد ساخت بستگی دارد. گفتنی است که عدم توجه کافی به این موارد می تواند بار اقتصادی اضافی را بر دوش کارفرماها قرار دهد.

مراحل ساخت سوله صنعتی

ساخت سوله صنعتی احتیاجمند طی مراحل اداری و سازمانی متعددی است که در ادامه به تمامی آن ها اشاره می کنیم.

  • در ابتدا می بایست اقدام به اخذ جواز شغل مورد نظر با کاربری سوله و بعلاوه اندازه متراژ آن نمود.
  • دریافت زمین با توجه به متراژ ساخت سوله صنعتی و بعلاوه با در نظر گرفتن فضای آتش نشانی، فضای سبز، محوطه سازی و بعلاوه نوع کاربری سوله در محل مجاز شغل
  • دریافت معرفی های لازم در جهت تهیه نقشه مورد نظر برای ساخت سوله و مجوز احداث آن
  • حتما ضروری است که کارفرما با مهندسین خبره در این زمینه مشاوره هایی داشته بشد و اقدام به تهیه دفترچه محاسبات و نقشه های ساخت سوله با تاییده نظام مهندسی در محل اجرا نماید.
  • ارائه اصل و کپی a3 نقشه های ساخت سوله به شرکت شهرک ها و اخذ مجوز احداث و انشعاب های مورد احتیاج مانند آب، برق، گاز و … .
  • تحت نظر کارشناسان و پیمانکاران اقدام به لایه برداری، خاک ریزی و مسطح سازی زمین نمایید.
  • براساس نقشه های از پیش تایین شده آغاز به آلموتور بندی و قالب بندی فونداسیون سازه ها کرد.
  • مرحله به مرحله ساخت می بایست تحت نظر مهندس ناظری که از طرف نظام مهندسی معرفی شده کنترل و تایید شود
  • اخذ مجوز بتن ریزی و آزمایش بتن
  • اجرای همزمان سوله سازی و اسکلت فلزی با فونداسیون
  • در نهایت با تایید ناظر سازه، قطعات سوله به محل مورد نظر حمل و نصب می شود.

پولادین دژ کاوه

مجموعه پولادین دژ کاوه با پیشینه ای قوی در حوزه ساخت و اجرای سازه های ساختمانی و صنعتی، از برترین متریال موجود در بازار و به روزترین ابزار و تجهیزات استفاده می نماید و با مهندسان و نیروهای تحصیل نموده و خبره همکاری دارد که مجموع این موارد سه ضلع مثلثی هستند که پولادین دژ (شرکت فراوری کننده سازه فلزی) را به یکی از برترین های حوزه طراحی، ساخت و اجرای سوله، سازه های ساختمانی، سازه های صنعتی و سین بیم تبدیل نموده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ساختمانچی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61706

به "ساخت سوله های صنعتی و ساختمان سازی با اسکلت فلزی چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سوله های صنعتی و ساختمان سازی با اسکلت فلزی چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید