سایه تعلل بر بازار گاز عمان، قراردادی60 میلیارد دلاری که اجرا نشد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، ایده صادرات گاز به عمان به سال های ابتدایی دهه 80 شمسی بازمی شود و نخستین تفاهم نامه آن دراسفند 83 بین وزیران نفت ایران وعمان امضا شد. طبق این تفاهم نامه قرار بود ایران از سال 2008 میلادی صادرات گاز به عمان را با 30 میلیون متر مکعب در روز شروع نموده و این رقم را تا سال 2012 میلادی به رقم 70 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد.

سایه تعلل بر بازار گاز عمان، قراردادی60 میلیارد دلاری که اجرا نشد

رکن الدین جوادی، مدیرعامل وقت شرکت ملی صادرت گاز در رابطه با جزئیات این تفاهم نامه گفته بود ارزش مالی این تفاهم نامه که تا شش ماه آینده به قرارداد رسمی تبدیل می گردد سالانه بیش از یک میلیارد دلار است که به این ترتیب طی 25 سال مدت قرارداد، درآمدی بین 25 تا 30 میلیارد دلارنصیب کشور می گردد.

در همان روزها گفته شد مطالعه برای ساختن خط لوله به عمان شروع شده و تا سه سال بعد، گاز ایران در عمان مصرف خواهد شد.

بازگشت زنگنه به وزارت

با استقرار زنگنه در وزارت نفت پس از 8 سال غیبت، سلطان قابوس، پادشاه کشور عمان در تاریخ 4 شهریور 92 به تهران سفر کرد که در خلال این سفر، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت این کشور توافقنامه ای را در زمینه واردات گاز از ایران با زنگنه امضا کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به جزئیات این توافق نامه گفت: عملیات صادرات گاز به عمان از سال 94 شروع خواهد شد.

وی درتوضیح این توافق نامه گفته بود: براساس قیمت امروز، بیش از 60 میلیارد دلار ارزش گازی خواهد بود که قرار است از ایران به عمان صادر گردد. طبق عمر متعارف قراردادهای گازی، عمر این قرارداد 25 سال خواهد بود؛ اما در مرحله اول ایران به مدت 15 سال به عمان گاز صادر خواهد نمود. همه چیز در این زمینه کاملا شفاف و روشن است و ما می توانیم خیلی سریع وارد مرحله اجرای این طرح شویم.

اسفند 92 و در حاشیه سفر روحانی به مسقط، قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به عمان به امضای وزیران نفت دو طرف رسید. اما زنگنه در تشریح این قرارداد گفت: حجم قرارداد 10 میلیارد متر مکعب در سال بوده و قیمت در آن معین نشده و تنها مذاکرات برای اجرای مسیر خط لوله نهایی شده است؛ خط لوله صادراتی به وسیله رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می گردد و بعد به شبکه داخلی عمان وصل می گردد تا پس از خرده فروشی گاز توسط شرکت مشترک ایران و عمان در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس، قیمت گاز صادراتی معین گردد. خط لوله در بخش خشکی و دریایی و تاسیسات انتقال به طور کامل و صد درصد توسط طرف عمانی تامین می گردد و بازپرداخت آن از محل درآمدهای حاصل از فروش گاز تامین خواهد شد.

خلف وعده ای که تکرار شد

طول خط لوله صادراتی 350 کیلومتر اعلام شد که شامل 200 کیلومتر خط لوله خشکی و 150 کیلومتر خط در دریا بود. طبق توافق های صورت گرفته، قرار بود گاز صادراتی به عمان از میدان گازی پارس جنوبی و از خطی که برای صادرات به پاکستان به سمت ایرانشهر می رود، منشعب گردد.

مدیرعامل وقت شرکت ملی صادرات گاز ایران اسفند سال 94 یعنی سالی که قرار بود صادرات گاز به عمان انجام گردد، با اشاره به این که مطالعه بخش خشکی احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از دی ماه سال 94 شروع شده است اعلام نموده بود، قرار است کار مطالعه بخش دریایی این پروژه که به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران سپرده گردد و تا انتها مرداد سال 95 به انتها برسد.

زمستان 95 اما وزیر نفت گفت: نقشه برداری در آب های عمیق ظرف چند ماه آینده و تا 10 اسفند ماه 95 تمام می گردد و پس از آن ما وارد مرحله رفتن به مناقصه می شویم.

البته زنگنه گفته بود به دنبال مشخص مدل همکاری برای صادرات گاز با طرف عمانی هستیم؛ سخنی که می توانست قطعیت قرارداد با عمان را نشانه رود. رفت و آمدهای مکرر هیئت های ایرانی و عمانی و عدم جمع بندی برای اجرای پروژه باعث شد تا صادرات گاز به عمان همچنان روی کاغذ بماند و وزیر نفت در سال 96 و در جریان جلسه رای اعتماد خود، تعهد بدهد صادرات گاز ایران به عمان از سال 97 شروع شده و تا سال 99 به حجم 25 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

اما علی کاردر، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت با رد وعده زنگنه در همان روزها گفت: فکر نمی کنم صادرات گاز به عمان از سال 1397 شروع گردد. این موضوع در مرحله مطالعه واقع شده است و باید آنالیز گردد خط از کدام نقطه باید بگذرد تا طراحی گردد.

در فروردین 97 وزیر نفت ایران پس از دیدار با محمد الرومحی، وزیر نفت عمان از توافق در جزییات این پروژه اطلاع داد و بیان کرد کار اجرایی از نهم تیرماه 97 شروع خواهد شد.

روسیه فاتح بازارهای گازی

سال ها عقب ماندگی در صادرات گاز به عمان در حالی تبدیل به یک موضوع خسته کننده شده است که روسیه طی سه سال،مذاکرات خود با ترکیه برای افزایش صادرات گاز را تبدیل به قرارداد کرد و در سال 2018 میلادی توانست خط لوله هزار کیلومتری خود در بستر دریای سیاه را به افتتاح برساند.

علی حسینی، کارشناس حوزه گاز در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه جزئیات قرارداد ایران با عمان نشان می دهد وزارت نفت برای ورود به بازار ال ان جی، می تواند روی عمان حساب ویژه ای باز کند، گفت: علت این حساب ویژه این است که عمان به دلیل کمبود گاز در واحدهای ال ان جی خود، می تواند با گاز ایران این واحدها را فعال کند. در صورت تحقق چنین امری، هم می توان بازار صادرات ایران را توسعه داد و هم برای شروع مذاکرات جدی تر با سایر مشتریان بالقوه وارد مذاکره شد.

به گزارش خبرنگاران، به گفته مسئولان وزارت نفت، 15 درصد از گاز ارسالی به عمان با تبدیل شدن به ال ان جی، برای بازاریابی و فروش به ایران واگذار خواهد شد و مابقی گاز توسط عمان به کشورهای دیگر صادر خواهد شد. با این وجود، زمان بسرعت برای ایران سپری می گردد به طوری که مهران امیر معینی، مدیرعامل شرکت صادرات گاز چندی پیش به طور شفاف درباره از دست رفتن بازار عمان به دلیل تعلل های موجود هشدار داد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3731

به "سایه تعلل بر بازار گاز عمان، قراردادی60 میلیارد دلاری که اجرا نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه تعلل بر بازار گاز عمان، قراردادی60 میلیارد دلاری که اجرا نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید