سایه سنگین کرونا بر معیشت اصناف

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی حال و روز این روزهای کشور بر کسی پوشیده نیست، جولان ویروس کرونا در سایه مدیریت ضعیف برخی مسئولان و عدم پایبندی برخی از شهروندان به رعایت پروتکل های بهداشتی و به تبع آن تغییر رنگ شهرها و اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها؛ ممنوعیت هایی که برای گریز از این شرایط، شاید فعلا چاره ای جز اعمال و اجرای آن ها نیست اما از طرفی استمرار این محدودیت ها که تعطیلی بسیاری از کسب و کارها را به دنبال داشته، معیشت مردم را با مخاطره هایی جدی روبه رو نموده است.

سایه سنگین کرونا بر معیشت اصناف

گفته های استاندار خراسان رضوی در حاشیه جلسه اخیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان که در محل استانداری برگزار گردید گویای این مطلب است که شرایط استان، همچنان شرایط مطلوبی نیست، چرا که وی اظهار نموده است بر اساس آمارها و گزارش ها، متاسفانه خراسان رضوی همچنان از نظر ابتلا، بستری و فوتی کرونا در شرایط رو به افزایش واقع شده است. او تاکید نموده باید در حوزه نظارت و برخورد، اقدامات جدیدی در دستور کار استان ها قرار بگیرد و بر همین اساس در استان هم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی بیشتر از گذشته به شرایط نظارت ها ورود پیدا خواهند کرد و با ناقضان پروتکل های بهداشتی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

شهرستان نیشابور از جمله شهرهایی است که در حال حاضر در شرایط قرمز کرونایی واقع شده است و رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز در آخرین جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا که 4 اردیبهشت ماه برگزار گردید، از افزایش سه برابری تست های کرونا در فروردین 1400 نسبت به اسفند 1399خبر داده است، همچنین افزایش آمار فوتی ها در فروردین و اردیبهشت منجر به این شد که شرایط شهرستان همچنان قرمز بماند و به تبع آن، همزمان با سایر نقاط قرمز کشور، محدودیت ها و ممنوعیت های مشاغل گروه 2،3 و 4 به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

تمدید محدودیت ها و تعطیلی کسب و کارها تجمع و اعتراض گروهی از اصناف نیشابور را به همراه داشت. موضوعی که در روزهای گذشته خبرساز شد و در همین زمینه توضیحاتی را از جانب رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور جویا شدیم که در ادامه به آن پرداخته شده است.

بی عدالتی در رعایت پروتکل های بهداشتی ، علت اصلی اعتراض اصناف

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: بعد از اینکه نیشابور در شرایط قرمز کرونایی نهاده شد، بنا بر دستورالعملی که از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا ابلاغ شد، به جز مشاغل گروه یک، بقیه مشاغل مجاز به فعالیت نبودند که این دستورالعمل بلافاصله به اتاق اصناف اطلاع رسانی شده و اتاق اصناف هم در این زمینه همکاری خوبی داشتند و سریعا نسبت به اجرای آن اقدام شد.

محمد رضا پورکاویان اظهار کرد: همکاری اصناف شهرستان در راستای اجرای این دستورالعمل خوب بوده و بالغ بر 96 درصد کسبه که مشمول این محدودیت ها بودند واحدهای صنفی خود را تعطیل کردند و این امر به خوبی در سطح شهر مشهود است.

پورکاویان در رابطه با اعتراض گروهی از اصناف نیشابور که در روزهای اخیر رخ داد، اعلام کرد: با استمرار شرایط قرمز در شهرستان ابلاغ شد که محدودیت های کرونایی به مدت یک هفته دیگر نیز تمدید گردد که این امر موجب اعتراض عده ای از اصناف شد.

وی اعلام نمود: اگر به طور نسبی نگاه کنیم اصناف تا اینجا همکاری خوبی با ستاد کرونا در شهرستان داشتند اما وقتی خود را با شرایط فعالیت مشاغل همسان و متناظر در سایر شهرها و به خصوص مشهد مقایسه می نمایند اظهار نارضایتی می نمایند چرا که به گفته آنان گروهی از اصناف با وجود خسارت های وارده، پیرو قانون هستند اما عده ای دیگر پایبند به قوانین نیستند و رعایت نمی نمایند که همین امر باعث دلسردی شده و اعتراض آن ها نسبت به تمدید محدودیت ها را به دنبال داشته است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور با اشاره به اینکه حدود 50 درصد اصناف نیشابور مشمول این محدودیت ها می شوند گفت: امیدوار بودیم که شرایط هر چه سریعتر به روال عادی برگردد تا اصناف بیشتر از این متضرر نشوند اما متاسفانه ویروس کرونای هندی و خطر شیوع آن محاسبات را بر هم زد با این شرایط، ادامه ممنوعیت ها و محدودیت ها همچنان، دور از انتظار نیست.

پورکاویان تأکید کرد: همه بحث انتشار ویروس کرونا به وسیله اصناف نیست و یک سری اماکن و دستگاه های دیگر نیز شامل حمل و نقل، پارک ها، اماکن ورزشی، مطب های دکتر و... در این امر نقش دارند و قطعا برای هر کدام از این موارد هم پروتکل های مخصوص ارائه شده است و همه باید خود را ملزم به رعایت این دستورالعمل ها بدانند و خواسته کسبه این است که سخت گیری ها فقط برای اصناف که محل ارتزاق آن هاست، نباشد و بر اعمال محدودیت ها در پارک ها و سایر اماکن نیز نظارت سخت گیرانه تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ما تابع دستورالعمل های ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا هستیم ادامه داد: در جلسه اخیر ستاد کرونای شهرستان موضوع اعتراض اصناف مطرح و آنالیز شد و در جلسه ای که در اتاق اصناف با چند تن از نمایندگان اصناف داشتیم قرار بر این شد که مدلی را طراحی بنمایند و این مدل به ستاد کرونای شهرستان ارائه گردد تا در صورت تأیید به ستاد استان منعکس گردد.

پلمب واحدهای صنفی آن هم در اوضاع مالی الان، بسیار دردناک است

پورکاویان در ادامه با ارائه گزارشی از فرایند اجرای طرح اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها در شهرستان اضافه کرد: از همان ابتدای ابلاغ طرح محدودیت ها و ممنوعیت ها، یک تیم پنج نفره متشکل از بازرسان اداره صمت، مرکز بهداشت، اتاق اصناف، اتحادیه و پلیس، نظارت لازم را بر نحوه اجرای این طرح اعمال کردند و با متخلفان برخورد شد.

وی توضیح داد: پلمب واحدهای صنفی آن هم در اوضاع مالی الان، بسیار دردناک است و درک می کنیم که شرایط سختی است و معیشت مردم دچار مشکل شده است اما در راستای اجرای دستورالعمل های ابلاغی و نظارت بر اعمال محدودیت ها مجبور به تذکر و در نهایت پلمب واحدهای متخلف هستیم.

وی یادآور شد: از شروع طرح اعمال محدودیت ها که از 21 فروردین ماه شروع شد در بخش نظارتی مربوط به اداره صمت، 5950 مورد بازدید داشتیم که منجر به 431 مورد تذکر کتبی شد همچنین 2215 مورد تذکر شفاهی داشتیم که سعی کردیم با درک شرایط، این تذکرات خیلی با قهر و غضب همراه نباشد؛ 161 واحد نیز به دلیل تخلفات پلمب شدند و برای 55 مورد نیز فرم تخلف تنظیم شد.

پورکاویان در پاسخ به این سوال که آیا برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تمهیداتی اندیشیده شده است ، گفت: سال گذشته تعدادی از کسب و کارها از تسهیلات حمایتی دولت برخوردار شدند و سال جاری نیز بحثی که مطرح است در رابطه با تخفیفات مالیاتی در نحوه محاسبه یا نحوه دریافت آن است.

رعایت پروتکل ها و فرهنگ سازی برای بروز رفتار درست در شرایط موجود گره گشای بسیاری از مسائل است

رئیس اداره صنعت ،معدن و تجارت به نقش موثر مردم و چگونگی رفتار آن ها در مواجهه با شرایط موجود اشاره نمود و گفت: رعایت پروتکل ها و فرهنگ سازی برای بروز رفتار درست در شرایط موجود شاید گره گشای بسیاری از مسائل باشد و این فرهنگ سازی باید نهادینه گردد نه اینکه تالارها را تعطیل بکنیم و کسب و کار عده ای مختل گردد اما مردم مجالس و دورهمی ها را در منزل و یا مکانهای دیگر برگزار نمایند ضرر آن باز برگردد به اصناف و تعطیلی مشاغل و یا وقتی به یک شغل اجازه فعالیت داده می گردد با ازدحام در محل که منجر به برخورد بازرسان خواهد شد موجبات تعطیلی کسب و کارها را فراهم ننمایند.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری و همراهی مردم که اصناف نیز جزئی از مردم هستند بتوان شرایط را به سمت بهتری سوق داد تا اصناف بیش از این متضرر نشوند علاوه بر آن شاید اگر زمینه ای فراهم گردد که همان طور که ادارات در شرایط قرمز با 50 درصد کارکنان به فعالیت می پردازند چنانچه چنین قانونی برای اصناف نیز وجود داشته باشد که در شرایط پر خطر به سمت تعطیلی کامل اصناف نرویم و درصدی از اصناف با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز به فعالیت باشند، حداقل می توان خسارات وارده به کسب و کارها را کمتر کرد.

تقابل سلامت و معیشت مردم شاید در هیچ برهه زمانی این قدر به چشم نیامده است چرا که اگر کسب و کارها تعطیل گردد معیشت مختل می گردد و اگر فعال باشند سلامت به مخاطره می افتد و این در صورتی است که بارها و بارها مسئولان در صحبتهایشان اشاره نموده اند که همان قدر که دغدغه سلامت مردم را دارند دغدغه مسائل مالی و معیشتی مردم هم برایشان اهمیت دارد اما آنچه واضح است این است که شرایط نابسامان مالی، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جانب مردم و مدیریت ضعیف مسئولان در کنترل شرایط موجود همه و همه کلاف سردرگمی را رقم زده است که با برطرف مسئولیت و پاس دادن آن به یکدیگر فقط اوضاع وخیم تر و پیچیده تر می گردد و عبور از این بحران نیازمند احساس مسئولیت تک تک افراد جامعه اعم از مردم و مسئولان است.

لازم به ذکر است بنا بر به روزرسانی نرم افزار ماسک در تاریخ 6 اردیبهشت ماه، 198 شهرستان در کشور در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و از این تعداد 7 شهرستان شامل، مشهد، نیشابور، درگز، کاشمر، قوچان، بینالود، و سبزوار مربوط به استان خراسان رضوی است که شهرهای سبزوار و قوچان در شرایط قرمز تیره قرار دارند.

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56003

به "سایه سنگین کرونا بر معیشت اصناف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه سنگین کرونا بر معیشت اصناف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید