سرمایه نمادینی به نام فجر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، محمدرضا جوادی یگانه*: اندوخته ها، آداب و رسوم، ارزش ها و قواعد ارزشمند یک جامعه را می توان در سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی و سرمایه نمادین مشاهده کرد.

سرمایه نمادینی به نام فجر

سرمایه نمادین در پس انباشت سهم قابل توجهی از انواع دیگر سرمایه ها فرصت بروز و ظهور می یابد. چنان که از نام این سرمایه برمی آید، همیشه با خود معنایی را به همراه داشته و دلالت بر امری از جنس سرمایه دارد، که در بیشتر موارد آن سرمایه ملی است. آثار باستانی یک کشور، فولکلور فاخر، موسیقی، هنرهای تجسمی، صاحبان علم و مشاهیر یک ملت، فضاها و فستیوال هایی که عنوانشان یاد و نامی از یک کل واحد را تداعی می نمایند، همگی می توانند تبدیل به سرمایه نمادین شوند. چنان که تخت جمشید و ده ها اثر باستانی دیگر برای ایران، برج خلیفه برای دوبی و دیوید بکهام برای انگلیس سرمایه نمادین است. از جمله خصوصیات سرمایه نمادین آن است که این سرمایه امکانی برای معرفی و شناسایی یک کشور یا ملت را درجامعه جهانی فراهم می نماید. این سرمایه امکان چانه زنی بین المللی را برای یک جامعه فراهم خواهد نمود.

در فرایند گفت وگوی بین المللی، سرمایه نمادین که بیش از هر چیز نشان از تاریخ، تمدن و پایداری فرهنگی یک ملت دارد، موجب توجه دولت های مختلف به گفته های بازیگران عرصه مقابل شده و آنان را واجد ارزش هایی مؤثر و پایدار می دانند. سرمایه نمادین، خود فراوری سرمایه می نماید یعنی از وجودش اعتماد و متعاقب آن اعتماد، توسعه سرمایه های دیگر را شاهد خواهیم بود و از عدمش، ضعف و سستی یک کشور و ملت هویدا می گردد. فیلم به مثابه هنر هفتم دارای توانی خارق العاده بوده و ابزاری کاربردی برای نمایش واقعیت ها، شادی ها، غم ها، آرزوها و امیدهای یک جامعه است. ازهمین روست که فیلم خوب می تواند تبدیل به سرمایه نمادین شده و بستری برای نمایش کل واحد و خرده فرهنگ های یک جامعه که ضمن تفاوت امکان زیستن یکپارچه را برای خود فراهم آورده اند، به رخ بکشد. از سویی دیگر بی تردید جشنواره ها می توانند فرصت های مناسبی برای شناسایی ظرفیت ها، آسیب شناسی و تحلیل ضرورت ها و افق های پیش رو در عرصه ها و موضوعات مختلف یک جامعه فراهم سازند منوط به اینکه با طراحی درست و هدف گذاری های دقیق بستر شکل گیری فراوریات همسو هم فراهم گردد.

بیشتر کشورهای جهان هر سال تعداد زیادی جشنواره سینمایی برگزار می نمایند، برخی از این جشنواره ها شهرت جهانی دارند و برخی دیگر شهرت محلی و جهت رشد استعدادهای ملی و لذت بردن مردم و گردشگران برگزار می شوند، که ما در ایران نیازمند حمایت و پشتیبانی هدفمند از اینگونه سیاست ها با هدف شناسایی و رشد نبوغ هنری هستیم. ونیز قدیمی ترین جشنواره فیلم در جهانست و ایتالیا به داشتن تعداد بسکمک جشنواره های فیلم معروف است. برخی از این جشنواره ها خیلی جدید و برخی بسیار قدیمی هستند ولی هیچ کدام قدمت جشنواره فیلم ونیز را ندارند. این جشنواره ها هر کدام ژانرها و فیلمسازان متفاوتی را به مردم معرفی می نمایند و از این طریق امکان طرح و شنیده شدن صداهای متنوع و متفاوت از سوی گروه های متعدد فراهم می آید. فیلم فجر در ایران بستری سه گانه را مهیا می نماید. از یک سو موجب گردهمایی و گفت وگو میان هنرمندان این هنر مؤثر در کنار یکدیگر شده و امکان انباشت تجربه را فراهم می آورد. دوم بستری مناسب برای نقد و آنالیز آثار در فضایی تخصصی و همزمان مردمی را پیش روی جامعه قرار می دهد که سایر حوزه های هنر و البته سایر دانش های مرتبط با مردم نیز نیازمند این فضا هستند و سوم میدانی برای ارائه تصویر از جامعه و ملت ایران را برای همگان فراهم می سازد.

تهران به عنوان پایتخت ایران و فیلم فجر به مثابه سرمایه ای نمادین که بازتاب دهنده احوالات این سال های کشور و همچنین ابزاری برای نمایش هنر و فرهنگ ایران در عرصه بین المللی است می توانند در پیمانی مشترک، تصویری واحد و مؤثر از کشور پرورانده و به نمایش بگذارند که همکاری و همراهی شهرداری تهران در سی و هشتمین دوره فیلم فجر در راستای همین هدف، فرصتی برای طرح موضوعات تخصصی و حرفه ای در حوزه فیلم شهری فراهم خواهد آورد. ازهمین رو از تمام صاحب نظران، هنرمندان و هنردوستان دعوت می کنم که با نگاهی نقادانه و مصلحانه در کنار ما حضور داشته و برای تبدیل شدن تهران به مرکز گفت وگوهای هنری و سینمایی به ما کمک رسانند.

* معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 21010

به "سرمایه نمادینی به نام فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه نمادینی به نام فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید