سفر به عصر یخبندان؛ بازدید از یخچال های طبیعی جهان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر دنبال هیجان و ماجراجویی هستید، سفری را ترتیب دهید تا از یخچال های طبیعی جهان تماشا کنید.حتما برایتان پیش آمده که خسته از سفر های تکراری شده باشید و در جستجوی سفری نو باشید.

سفر به عصر یخبندان؛ بازدید از یخچال های طبیعی جهان

در واقع یخچال های طبیعی تشکیل شده از توده های بزرگ یخ می باشند، که در اثر تبلور مجدد برف بوجود می آیند. غالبا در نواحی قطب های شمالی و جنوبی واقع شده اند؛ اما در مکان های دیگری نیز این یخچال های طبیعی وجود دارند که ما در زیر به توضیح آن ها می پردازیم.

یخچال های طبیعی دنیا

زمین در حدود هزاران سال پیش دوره ای به نام عصر یخبندان را به خود دیده است. در طول هر یک از این دوره های هوای سرد، در مناطقی همانند آمریکای شمالی، آسیا و اروپا، یخچال های طبیعی به وجود آمده اند.

در دنیای امروز میانگینی در حدود ده درصد از سطح زمین یعنی 16 میلیون کیلومتر مربع را یخچال های طبیعی فرا گرفته اند. اما یکی از نگرانی های مهم امروزه، برای دانشمندان و دیگر ساکنین زمین، گرم شدن تدریجی کره زمین می باشد که باعث از بین رفتن این منابع طبیعی می گردد. در ادامه میخواهیم شما را با یخچال های طبیعی در دنیا آشنا کنیم که ارزش سفر و تجربه نو را دارند.

یخچال های طبیعی دنیا | یخچال Biafo ،پاکستان

این یخچال از بکر ترین یخچال های طبیعی به شمار می رود چرا که در مکانی صعب العبور در دامنه های کوه های شمال پاکستان قرار گرفته و پای کمتر گردشگری به آنجا باز شده است.

علاوه بر افراد حرفه ای، افراد غیر حرفه ای و مبتدی که در شرایط بدنی مناسب به سر می برند نیز می توانند از این یخچال تماشا نمایند. برای رفتن به این یخچال طبیعی سفری چند روزه در پیش دارید که می توانید از پوشش های خاص گیاهی و جانوری لذت ببرید و شگفت زده شوید.

یخچال پریتو مورنو (Perito Moreno)،آرژانتین

در کشور آرژانتین سیزده یخچال طبیعی وجود دارد که گردشگران بی شماری را به خود اختصاص داده است. اما زیباترین یخچال قرار گرفته در پارک ملی Lago Argentino، یخچال پریتو مورنو نام دارد. گردشگران به لحاظ دسترسی آسان و وسیع بودن این یخچال به آنجا می فرایند و به تماشای صحنه های افتادن تکه های بزرگ یخ در آب می پردازند.

این یخچال دریاچه آرخنتینو(Argentino) را دو نیم قسمت می کند و کانالی را به وجود آورده که گردشگران را به خود جذب می کند. تماشای حیوانات بی نظیری مانند شتر مرغ بی کوهان به نام گوانا و یکی از بزرگ ترین پرنده های دنیا به نام کندر از دیگر ویژگی های سفر به این یخچال می باشد.

یخچال های طبیعی دنیا | یخچال Bay،آلاسکا

در دل ساحل جنوب شرقی آلاسکا، پارک ملی بزرگ BAY واقع شده است، که حفاظت و مراقبت از آن به عهده یونسکو می باشد. در این منطقه جاده هایی که بتوان با وسیله نقلیه از آن عبور بسیار محدود است، بنابراین تورهای گردشگری به صورت پیاده و یا به وسیله هواپیما و هلی کوپتر گردشگران را به این ناحیه می برند. کیلومتر می باشد که چشم انداز ای با شکوه را پدید می آورد.

در پوشش های جنگلی این منطقه گوزن و خرس دیده می گردد و در هنگام قدم زدن در نواحی ساحلی ممکن است با گراز دریایی، نهنگ و دلفین روبرو شوید. بعلاوه می توان از تماشای تکه های بزرگ یخ و کوه های یخی شناور در دریا لذت برد.

این یخچال طبیعی در نزدیکی قله کوه کلیمانجارو،در ارتفاع پنج هزار متری، واقع درخط استوا واقع شده است. یخچال Furtwangler، کوه یخ کوچکی است که از یک قله بزرگ یخی به جا مانده و به آن لقب قله کوه کلیمانجارو نیز داده شده که در کشور تانزانیا می باشد.

یخچال های طبیعی دنیا | یخچال Furtwangler،تانزانیا

برای رفتن به این یخچال دانستن مهارت های کوهنوردی لازم نیست، اما به علت رقیق شدن هوا در آن ناحیه، تنفس بسیار سخت می گردد و تعداد کمی از گردشگران می توانند این شرایط را تحمل نمایند و به مقصد برسند یا باید مجهز به ماسک اکسیژن باشند اما بقیه افراد ترجیح می دهند که به سفر خود انتها دهند.

یخچال واختنایوکوت (Vatnajokull) ،ایسلند

در کشور ایسلند یخچال های طبیعی 11.1 درصد از مساحتش را در بر می گیرد که یخچال Vatnajokull بزرگترین یخچال طبیعی می باشد که بیشتر از 8 درصد از مساحت را به خود اختصاص داده و بعلاوه در میان گردشگران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

کلمه Vatnajokull از دو کلمه vanta به معنای آب ها و jokull به معنای یخچال ترکیب شده است. پهنای این یخچال مساحتی به مقدار ی8300 کیلومتر را در بر می گیرد.

باید به این نکته نیز اشاره نمود که در زیر این یخچال، آتشفشان هایی قرار گرفته که در طی چند سال فوران می نمایند و باعث ذوب شدن یخ ها می شوند. در پی ذوب شدن ناگهانی این یخ ها سیلاب هایی پدید می آیند که خساراتی مانند تخریب جاده ها و قطع شدن خطوط تلفن را بوجود می آورند.

جاذبه های زیبای گردشگری در ایسلند، گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است؛ از جمله جاذبه ها می توان به کوهنوردی در دل یخ ها، اسکی کردن در دامنه های یخی، آب تنی کردن در چشمه های طبیعی آب گرم، تماشای حفره های یخی و غار های شگفت انگیز اشاره نمود.

یخچال های طبیعی دنیا | یخچال Yulong،چین

نام دیگر این یخچال طبیعی کوه برفی اژدها می باشد که در قسمت جنوب غربی کشور چین واقع است. دانشمندان بسیاری به از بین رفتن و نابود شدن این یخچال هشدار جدی داده اند اما از سال 1982 تدابیری برای محافظت و نگهداری در نظر گرفته شده است که شرایط را برای حفظ این منبع طبیعی به وجود آورند.

یخپال yulong در ارتفاعی به مقدار 4200 متر از سطح دریا قرار گرفته است که سفر کردن به آن ناحیه را کمی سخت می کند. بعلاوه از غلظت هوا و اکسیژن در آن منطقه کاسته می گردد که در صورت احتیاج باید از ماسک اکسیژن استفاده گردد.

یخچال های Fox و Franz Josef ،نیوزیلند

یخچال های فاکس و فرانس جوزف به طول 12 کیلومتر در پارک ملی وست لند تای پوتینی واقع در غرب جزیره جنوبی نیوزلند، قرار گرفته است؛ بعلاوه به جنگل های همواره سبز نیمه گرمسیری انتها می یابند.

این دو یخچال از منحصر به فرد ترین یخچال های طبیعی به شمار می آیند؛ چرا که به علت تغییر شکل سریع یخ ها و سطوحشان فقط به وسیله هلی کوپتر می توان به تماشای این دو یخچال رفت و در برخی از نواحی آن می توان فرود آمد و از تصاویر خارق العاده لذت برد.

یخچال های طبیعی دنیا | یخچال Athabasca،کانادا

آتاباسکا یک یخچال طبیعی است که با مساحتی به مقدار 6 کیلومتر در یخزار کلمبیا واقع شده است و یکی از پر بازدید ترین و محبوب ترین یخچال های آمریکای شمالی است.متخصصان بر این باورند که این یخچال طبیعی در سال های آینده از بین می رود و از 125 سال پیش تا به امروز حجم زیادی از مساحت خود را از دست داده است. از این رو برای سفر کردن به این منطقه و لذت بردن از منظره ها با شکوهش حتما باید در حضور راهنما صورت پذیرد.

یخچال لمبرت، شرق قطب جنوب

همانطور که می دانید، قطب جنوب در برگیرنده یخچال های بزرگ طبیعی می باشد که این یخچال یکی از اصلی ترین یخچال ها به شمار می رود. واقعیت امر این است که یخچال لمبرت طبق آمار گینس، بزرگترین یخچال طبیعی دنیا می باشد؛ در حدود 400 کیلومتر درازا، 100 کیلومتر پهنا و 2.5 کیلومتر عمق دارد.

این یخچال به لحاظ دسترسی سختی که می گردد به آن داشت و برآورد هزینه بالا و نداشتن صرفه مالی، بازدید نماینده کمی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار گردشگری که اجرا شده، سالانه دو کشتی به این مکان بازدید نماینده برده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 80870

به "سفر به عصر یخبندان؛ بازدید از یخچال های طبیعی جهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به عصر یخبندان؛ بازدید از یخچال های طبیعی جهان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به عصر یخبندان؛ بازدید از یخچال های طبیعی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید