شبهات درباره اثرات تأخیر دز دوم واکسن، دستورالعمل هر واکسن لازم الاجراست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هنوز اطلاعات محکمی برای فاصله میان دو دز واکسن در دسترس نیست و برترین راه حل برای کسب اطمینان از ایجاد ایمنی در برابر ویروس، اجرای دستورالعمل های ذکر شده است.

شبهات درباره اثرات تأخیر دز دوم واکسن، دستورالعمل هر واکسن لازم الاجراست

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، شهین مردانی: پزشکان تزریق نوبت دوم واکسن کرونا برای رسیدن به حد بالایی از ایمنی بدن در برابر بیماری کووید 19 را الزامی می دانند. پادتن ایجاد شده در اثر دریافت نوبت نخست واکسن کرونا خیلی سریع عمل می نماید، اما تنها پس از نوبت دوم واکسیناسیون است که بدن انسان برای مدتی طولانی تر در برابر این ویروس از خود دفاع می نماید و این در حالیست که هنوز اطلاعات محکمی برای فاصله میان دو دز واکسن در دسترس نیست و نظریه ها در این باره فرق دارد؛ کارشناسان این حوزه باور دارند برترین راه حل برای کسب اطمینان از ایجاد ایمنی در برابر ویروس، اجرای دستورالعمل های ذکر شده است تا تحقیقات مقدار فاصله دز اول و دوم واکسن درباره همه واکسن ها که با فناوری های متفاوت پیشرفته اند تکمیل گردد. در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم:

1. نظریه مجله نیچر: ایجاد فاصله در واکسیناسیون به تحقیقات تکمیلی احتیاج دارد

تأخیر در دز دوم واکسن کووید 19، پاسخ ایمنی را افزایش می دهد

مجله معتبر نیچر به تازگی و در تاریخ 13 ماه مه (یک ماه پیش) با انتشار مقاله ای که اطلاعات آن از تحقیقات در انگلیس پیرامون تأخیر در دز دوم به دست آمده نوشت: ایجاد فاصله بیشتر بین دز اول و دوم واکسن می تواند ایمنی را افزایش دهد؛ افراد مسن که 11 تا 12 هفته منتظر دز دوم خود بودند، در مقایسه با افرادی که فقط 3 هفته پس از دز اول دومین دز را دریافت نموده بودند، مقدار بیشتری آنتی بادی داشتند.

براساس آنچه که این مجله به آن اشاره نموده با انتها یافتن محدودیت واکسیناسیون، انگلیس در اواخر سال 2020 یک آزمایش جسورانه بهداشت عمومی را آغاز کرد: به تأخیر انداختن دزهای دوم واکسن کووید 19 در کوشش برای به حداکثر رساندن تعداد افرادی که حداقل تا حدی از بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می شوند. اکنون، این مطالعه نشان می دهد که به تأخیر انداختن دز دوم واکسن فایزر/بیون تک می تواند پاسخ آنتی بادی را پس از تزریق دوم، بیش از سه برابر در افراد مسن افزایش دهد.

نیچر: ایجاد فاصله بیشتر بین دز اول و دوم واکسن می تواند ایمنی را افزایش دهد، اما این آنالیز در رابطه با واکسن فایزر صورت گرفته است و سایر واکسن ها در این آزمایش، آنالیز نشده اند.

علاوه بر افزایش ایمنی به مهار همه گیری یاری می گردد

نویسندگان مقاله نیچر می گویند، این اولین مطالعه مستقیم در خصوص چگونگی تأثیر چنین تاخیری بر سطح آنتی بادی ویروس کروناست و می تواند تصمیمات مربوط به برنامه ریزی واکسن را در سایر کشورها با تغییراتی روبرو کند که به مهار همه گیری یاری کند. Gayatri Amirthalingam، متخصص اپیدمیولوژیست در بهداشت عمومی انگلیس در لندن و یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: این مطالعه بیشتر از شواهد فزاینده ای حمایت می نماید که نشان می دهد رویکرد اتخاذ شده در انگلیس برای به تأخیر انداختن دز دوم واقعاً نتیجه داده است.

دز اول ایمنی را ایجاد و دز دوم آن را تقویت می نماید

بسیاری از واکسن های کووید 19 در دو دز تجویز می شوند: اولی پاسخ ایمنی را آغاز می نماید و دز دوم آن را تقویت می نماید؛ در آزمایشات بالینی سه واکسن مورد استفاده در انگلیس به طور کلی سه تا چهار هفته فاصله بین دزها وجود دارد، اما برای بعضی از واکسن های موجود، انتظار بیشتر بین دزهای اول و دوم پاسخ ایمنی قوی تری در پی دارد. به تأخیر انداختن دز تقویت نماینده کووید 19 بعلاوه می تواند ایمنی نسبی را در میان تعداد بیشتری از جمعیت از برنامه دز کوتاهتر توسعه دهد. در تاریخ 30 دسامبر (حدود 6 ماه پیش)، انگلیس گفت که دز دوم را تا 12 هفته بعد از نوبت اول به تأخیر می اندازد.

برای تعیین اینکه آیا این تاخیر به ثمر نشسته است، مجددا آمیرتالینگام و همکارانش 175 گیرنده واکسن بالای 80 سال را که دز دوم واکسن فایزر را دریافت کردند پس از دز اول مطالعه کردند. تیم تحقیق مقدار آنتی بادی های را مقدار گیری کرد و نحوه واکنش سلول های ایمنی به سلول های T را ارزیابی کرد که می تواند به حفظ سطح آنتی بادی در طول زمان یاری کند و به واکسیناسیون پاسخ دهند. سطح اوج آنتی بادی در کسانی که 12 هفته منتظر دز تقویت نماینده خود بودند، 3.5 برابر بیشتر از کسانی بود که فقط 3 هفته پس از دز اول آن را دریافت نموده بودند.

تحقیقات بیشتر لازمه حصول اطمینان از تأخیر دز دوم

الخاندرو کراویوتو، رئیس گروه مشاوره استراتژیک سازمان جهانی بهداشت در زمینه ایمن سازی می گوید: نتایج اطمینان بخش است، اما مختص واکسن فایزر است که در بسیاری از کشورهای با عایدی کم تا میانه در دسترس نیست؛ کشورها باید در نظر بگیرند که شرایط واکسیناسیون با توجه به منطقه آنها، نوع ویروسی که در گردش است و واکسنی که در دسترس است به چه صورت است و شیوع آلودگی به چه مقدار است.

استفان گریفین، ویروس شناس از دانشگاه لیدز انگلیس می گوید برای انگلیس افزایش فاصله بین دزها انتخاب صحیحی است، اما قرنطینه و اعمال محدودیت ها بخشی از اعتبار این موفقیت است. وی می گوید: مردم از نظر تئوری بین دز اول و دوم آسیب پذیر هستند. آنچه در انگلیس اجرا شده در واقع حفظ محدودیت ها همزمان با ایجاد فاصله میان واکسیناسیون است.

2. محققان عظیم ترین واکسن سازی جهان: دز دوم و فاصله بین آن به نوع واکسن و ویروس بستگی دارد

تزریق دز دوم ضرورت دارد

محققان هندی که نظریه آنها در ایندیا اکسپرس منتشر شده می گویند: واکسن ها به ایجاد ایمنی یاری می نمایند و در نتیجه احتمال عفونت را کاهش می دهند اما، دز و مدت زمان بین تزریق اول و دوم به نوع واکسن و ویروس بستگی دارد؛ در خصوص واکسن کووید 19 تحقیقات نشان می دهد که یک دز برای ساخت آنتی بادی کافی کافی نیست و بعد از دز دوم، پاسخ ایمنی خوبی شکل می گیرد.

فاصله ایده آل بین دو دز واکسن چه مدت زمان است؟

به گفته محققان هندی، فاصله بین هر دز واکسن بستگی زیادی به خود واکسن ها دارد. این بدان علت است که فواصل زمانی بین دزها بر اساس زمان فراوری سیستم ایمنی بدن برای ایجاد آنتی بادی با افزایش میل به آنتی ژن تعیین می گردد.

هر واکسن فاصله ایده آل خود را میان دو دز دارد. زمان ترجیحی بین دو دز برای واکسن کوویشیلد تا 8 هفته است. بعلاوه می تواند به 12 هفته برسد. از طرف دیگر، کوواکسین می تواند بعد از 28 روز از تزریق دز اول مصرف گردد.

اگر فاصله میان تزریق دز اول و دوم بیشتر گردد چه اتفاقی می افتد؟ آیا عوارض جانبی وجود دارد یا اثربخشی اولین دز واکسن خنثی می گردد؟

کارشناسان واکسن سازی تأکید می نمایند، همواره بهتر است فاصله ایده آل توصیه شده به وسیله هر فراوری نماینده واکسن برای برترین پاسخ آنتی بادی رعایت گردد. با این حال، حتی اگر فاصله زمانی توصیه شده بیشتر گردد، هیچ عارضه جانبی وجود ندارد. اما اگر این فاصله بیش از یک تا دو هفته پس از دوره توصیه شده باشد، ممکن است پاسخ آنتی بادی به مقدار انتظارات نباشد. بعلاوه احتیاجی به آغاز دوباره چرخه واکسیناسیون نیست؛ اولین دز واکسن بر روی بدن تأثیر می گذارد و پیشنهاد می گردد افراد پس از از دست دادن فاصله زمانی توصیه شده، سعی نمایند در اسرع وقت و بدون آغاز چرخه نو، دز دوم را دریافت نمایند.

اگر فاصله میان دو دز بیش از یک تا دو هفته پس از دوره توصیه شده باشد، ممکن است پاسخ آنتی بادی به مقدار انتظارات نباشد.

به تأخیر انداختن دز دوم واکسن کووید 19 خطرناک است یا عاقلانه؟

منتقدان نسبت به سیاست دولت انگلیس درباره فاصله بیشتر بین دزهای واکسن های فایزر و آسترازنکا هشدار دادند. به نظر می رسد که بعضی از محافظت ها حدود 2 هفته پس از اولین دوز آغاز به ظهور می نمایند و پس از مدتی افزایش می یابد، اما بعد از مدتی این محافظت دوباره آغاز به محو شدن می نماید. بنابراین برای اطمینان از اینکه سیستم ایمنی بدن می تواند این محافظت را برای مدت طولانی تقویت کند، به دز تقویت نماینده دیگر که همان دز دوم واکسن است احتیاج است و مزایای دز دوم بعد از حدود 1 تا 2 هفته آغاز می گردد و درجات مختلفی از محافظت وجود دارد: در برابر مرگ، در برابر احتیاج به مراجعه به بیمارستان، در برابر بیماری و به طور کلی در برابر آلودگی و همه این موارد به تزریق واکسن در فاصله توصیه شده و شکافی که می تواند ایمنی در بدن را حفظ کند بستگی دارد.

تزریق زودتر از موعد دردسرساز است

نتایج پژوهش های متعدد در این زمینه نشان می دهد، تأخیر در دز دوم ممکن است اثرات دز اول ضعیف گردد اما تزریق زودهنگام دوز دوم هم خطرناک است، زیرا سیستم ایمنی بدن به زمان احتیاج دارد تا کاملاً نسبت به دز اول واکنش نشان دهد و بتواند حداکثر بهره را از دز دوم ببرد. برای واکسن های نو کووید 19 هنوز تعیین نیست که شکاف ایده آل چیست و آزمایش این موضوع فرایند زمان بری است.

دز دوم کلید محافظت در برابر کرونا و جهش های آن

تحقیقات نشان می دهد که دریافت هر دو دز واکسن کووید 19 چقدر مهم است. یک مطالعه نو نشان داد که اثر بخشی واکسن بسته به نوع آن، از 33 درصد به 60 تا 88 درصد بعد از دز دوم افزایش می یابد. کارشناسان می گویند این یافته ها دلگرم نماینده است و تا آنجا که ممکن است افراد باید واکسینه شوند تا از فراوری مثل ویروس جلوگیری کند.منبع معتبر تأیید می نماید که پس از تنها یک دز واکسن دو دز، افراد فقط یک واکنش ایمنی نسبتاً ضعیف در برابر ویروس کرونا دارند.با این حال، در یک مطالعه نوتر (هنوز مورد آنالیز قرار نگرفته است)، بهداشت عمومی انگلستان (PHE) که یک آژانس اجرایی از وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعیست دریافت، دز دوم از افراد بیشتر در برابر عفونت SARS-CoV-2 محافظت می نماید؛ محافظت قدرتمندی در برابر ویروس های کرونا، مانند جهشی که برای اولین بار در هند شناسایی شد.

انتهای پیغام/

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61515

به "شبهات درباره اثرات تأخیر دز دوم واکسن، دستورالعمل هر واکسن لازم الاجراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبهات درباره اثرات تأخیر دز دوم واکسن، دستورالعمل هر واکسن لازم الاجراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید