شرایط شرکت آموزش دهنده های نهضت سوادآموزی در آزمون استخدامی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه قبل انقلاب از هر 100 زن فقط 35.5 نفر باسواد بودند گفت: این آمار در سال 98 به بالای 94 درصد رسیده است.

شرایط شرکت آموزش دهنده های نهضت سوادآموزی در آزمون استخدامی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، شاپور محمدزاده در نشست خبری گرامیداشت چهلمین سالروز هفته سوادآموزی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستاورد های بسیاری در کشور شاهد بودیم که تاسیس نهضت سوادآموزی از جمله آنهاست گفت: قبل از انقلاب از هر 100 ایرانی بالای شش سال سن، 52.5 نفر بیسواد بودند؛ خوشبختانه در آخرین سرشماری سال 95 به رشد نرخ باسوادی بالای 80 درصد رسیده ایم.

وی اضافه نمود: در گروه سنی 10 تا 49 ساله ها، میزان باسوادی 48.8 درصد بود که در سال 95 به 94.7 رسیده است و اکنون به مرز 96 درصد افزایش یافته است. در سال 55، حدود 61.7 درصد مردان باسواد بودند که در امسال به مرز 97 درصد رسیده است، اما قبل انقلاب در بین زنان ازهر 100 نفر فقط 35.5 نفر باسواد بودند که در سال 98 به بالای 94 درصد رسیده است. اختلاف باسوادی بین زنان و مردان به 2.8 درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه قبل از انقلاب 58 درصد جمعیت شهری باسواد بودند، اما اکنون بالغ بر 97.5 درصد باسوادند خاطر نشان کرد: همچنین در جمعیت روستایی از هر 100 نفر 28 نفر باسواد بودند، اما اکنون به بالای 90 درصد رسیده است. فاصله بین روستا و شهر از 40 درصد به حدود 6 درصد رسیده است.

وی به طرح آموزش اولیای بیسوادان اشاره نمود و گفت: تعداد قابل توجهی از اولیای بیسوادان مدارس سر کلاس های نهضت نشستند و 443 هزار نفر از این طریق باسواد شدند.

وی به سوادآموزی گروه سنی 10 تا 49 سال از سال 94 اشاره نمود و گفت: بالغ بر 672 هزارنفر مورد آموزش قرار گرفتند. طرح پیروز دیگر ایجاد مراکز یادگیری محلی است که از سال 94 احیاء شد. بالغ بر 3000 مرکز داشتیم که فعالیت آن ها به دلایلی از سال 86 متوقف شده بود و از سال 94 دوباره احیاء شد و اکنون بالغ بر 450 مرکز یادگیری داریم و باید تا سال 99 شمار این مراکز به 750 برسد.

محمدزاده ادامه داد: طرح حلقه های کتاب و کتابخوانی نیز طرح پیروزی بود که در دهه اخیر اجرا شد. طرح خواندن با خانواده نیز طرح پیروز دیگری بود که از سال 76 تا 89 با سه عنوان کتاب برای 5 میلیون نفر از سوادآموزان دوره مقدماتی و دیگر گروه ها شروع شد و گام دوم آن در سال 95 شروع شد و بیش از 162 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند.

وی به آموزش اتباع خارجی اشاره نمود و گفت: در سال های اخیر 811 هزار و 989 نفر را تحت آموزش قرار دادیم. هدف گذاری امسال 33 هزار نفر است و تا اکنون حدود 22 هزار نفر ثبت نام نموده اند. یاری های بین المللی 4 درصد هزینه های ما را پوشش می دهد و 96 درصد هزینه سوادآموزی آن ها را خود ما تقبل می کنیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به انعقاد 35 تفاهم نامه با سازمان های مختلف از جمله سازمان زندان ها اشاره نمود و اضافه نمود: سوادآموزی زندانی های 10 تا 60 ساله را درنظر گرفتیم و در 40سال اخیر بالغ بر 769 هزار و 513 زندانی را باسواد کردیم.

وی به سوادآموزی نیرو های مسلح اشاره نمود و گفت: سرباز هایی داریم که بیسواد هستند. بالغ بر 546 هزار نفر را در 40 سال اخیر باسواد نموده ایم. البته در سال های اخیر این تعداد بسیار کم شده و تعداد سربازان بیسواد در هرسال کمتر از 500 نفر بوده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه 2 میلیون و 700 هزار بیسواد 10 تا 49 ساله بر اساس آخرین سرشماری سال 95 و خوداظهاری افراد داریم که 400 هزار نفر اتباع خارجی هستند گفت: بنابراین 2 میلیون و 300 هزار بیسواد در رده سنی 10 تا 49 سال داریم. البته آمار پایگاه اطلاعات خودمان که اطلاعات سوادآموزی 50 میلیون ایرانی را جمع آوری نموده نشان می دهد که این تعداد بیسواد نداریم و شمار بیسوادان مطلق ما حداکثر 600 هزار نفر است و 400 هزار کم سواد داریم؛ البته فعلا ملاک ما همین آمار سرشماری رسمی سال 95 است که نشان می دهد تعداد بیسوادان ما کمتر از 2 میلیون نفر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به کسب جوایز بین المللی برای نهضت سوادآموزی اشاره نمود و گفت: طرح نماز، کلید بهشت نیز با هدف ترویج معارف نماز و فرهنگ درست خواندن نماز به اجرا درآمد و از سال 96 تا کنون برای حدود 49 هزار نفر آموزش دهنده و تعداد 466 هزار نفر از سوادآموزان دوره های سوادآموزی به اجرا درآمده است.

محمدزاده اضافه نمود: در سال های اخیر بالغ بر 500 عنوان کتاب فراوری نموده ایم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از سال 96 هنوز بابت تشویقی و پاداش باسواد شده های نهضت سوادآموزی میزانی بدهی داریم که امیدواریم بزودی تامین و تسویه گردد گفت: بالغ بر 99 درصد اعتبارات ما اعتبارات حقوقی بند و است. در استان ها مسئولیت امور با مدیران کل آموزش و پرورش است.

وی اضافه نمود: از ابتدای امسال 15 هزار و 600 آموزش دهنده به عنوان آموزگار از محل تبصره قانونی شهریور سال 95 جذب آموزش و پرورش شدند. اما بر اساس مصوبه سال 97 مجلس، آموزش دهنده هایی که قبل از سال 92 به صورت تجمیعی از سال 79 تا 92 در نهضت فعالیت داشته اند و آموزش دهنده فعلی هستند می توانند در آزمون درنظرگرفته شده برای استخدام شرکت نمایند. تا کنون پفراینده 23 هزار آموزش دهنده آنالیز شده است و شرایط شرکت در آزمون را دارند.

محمدزاده ادامه داد: اگر احتیاج داشته باشیم برای کسانی که سال 96 در دوره های آموزشی جهاددانشگاهی شرکت کردند به صورت موردی مجوز می دهیم و جذب می کنیم.

به گفته وی سالانه 400 هزار نفر تحت پوشش می فرایند که بالغ بر 50 درصد مربوط به دوره های تحکیم سواد و 50 درصد مربوط به بیسوادان مطلق است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره بودجه سال 99 نهضت گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است احتمال اینکه درصد قابل توجهی از اعتبارات نهضت کم گردد وجود دارد، پیش بینی ها حدود 37 درصد کاهش بودجه است و کسری بودجه خواهیم داشت. در تلاشیم این مشکل را حل و فصل کنیم.

وی اضافه نمود: برای آینده اجرای طرح شتاب بخشی را برای استان هایی که از میانگین کشوری پایین تر هستند را دنبال می کنیم. بالغ بر نیمی از استان های ما بالاتر از نرخ میانگین هستند و متاسفانه استان سیستان و بلوچستان آخرین استان ماست و فاصله زیادی با دیگر استان ها دارد. نرخ باسوادی این استان حدود 81 درصد است. با استاندار سیستان و بلوچستان به توافق رسیدیم در هشت منطقه این استان طرح شتاب بخشی را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست تشویقی برای باسوادی دادیم، اما هنوز برای اعمال سیاست های تنبیهی به نتیجه نرسیده ایم گفت: نامه ای برای سازمان امور استخدامی ارسال نموده ایم تا عنوان سازمان به نهضت سوادآموزی و آموزش بزرگسالان تغییر کند که اگر موافقت گردد برای ارائه در شورای عالی آموزش و پرورش نیز آماده است.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر اختلاس اتفاق افتاده در نهضت سوادآموزی در استان سیستان و بلوچستان گفت: تشکیلات مستقلی به نام سازمان نهضت سوادآموزی در استان ها نداریم و آموزش دهندگان ما زیرنظر ادارات کل آموزش و پرورش کار می نمایند. با دادستان صحبت کردم که ای کاش تا به نتیجه قطعی نرسیده اید نامی از نهضت سوادآموزی نمی بردید تا به همه سیستم تعمیم داده نگردد. تعدادی آموزش دهنده تخلف نموده اند و نباید به پای نهضت بنویسیم باید مدیرکل آموزش و پرورش پاسخ دهد. اخبار درباره میزان تخلف اتفاق افتاده و برخورد با آن ها اعلام خواهد شد.

بر اساس اسن گزارش، در خاتمه این نشست از سامانه پیشخوان محتوا و رسانه های آموزشی رونمایی شد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19463

به "شرایط شرکت آموزش دهنده های نهضت سوادآموزی در آزمون استخدامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط شرکت آموزش دهنده های نهضت سوادآموزی در آزمون استخدامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید