صدور هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در بعضی منطقه ها کشور، تاثیر بارش های اخیر در بهبود شرایط کشت آبی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ضیائیان گفت:برای امروز و فردا دو نوع هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در بعضی منطقه ها کشور از جمله نواحی شرقی و مرکزی صادر شده است.

صدور هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در بعضی منطقه ها کشور، تاثیر بارش های اخیر در بهبود شرایط کشت آبی

به گزارش خبرنگار ، صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی در برنامه گفت و گوی 18:30 شبکه خبر در مورد تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور توضیح داد: شدت بارش ها طی دو روز آینده در نواحی مرکزی و نیمه شرقی و شمال غربی کشور خواهد بود.

او ادامه داد: در چند روز اخیر بین 20 تا 30 میلیمتر بارش در بعضی منطقه ها کشور داشته ایم، وسعت بارش ها کم شده اما همچنان ادامه دارد.

ضیائیان بیان نمود: بیشتر بارش ها در اثر ناپایداری های محلی صورت می گیرد اگرچه ناپایداری های عظیم مقیاس هم به آن یاری می نماید. تا اواسط هفته در بعد از ظهر و اوایل شب شاهد بارش هایی هستیم سپس وقفه یک روزه داریم و بعد از آن دوباره تا آخر هفته شاهد بارش به ویژه در نوار شمالی کشور خواهیم بود.

او در مورد هشدارهای هواشناسی شرح داد: صدور هشدار زرد یعنی احتمال خسارت وجود دارد. هشدار نارنجی یعنی خسارت حتما وارد می گردد اما در محدوده استان قابل حل است و احتیاج به یاری ملی نیست. هشدار قرمز زمانی صادرمی گردد که خسارت گسترده است و احتیاج به یاری ملی دارد .سال گذشته در مجموع دو هشدار قرمز هواشناسی صادر شد.

او ادامه داد: برای امروز و فردا هشدار زرد در منطقه ها شرقی و مرکزی کشور و هشدار نارنجی در بعضی منطقه ها خراسان رضوی ، شمالی، دامنه های البرز و ارتفاعات کرمان ، تهران و شرق اصفهان صادر شده که بارش ها به صورت نقطه ای است.

ضیائیان بیان نمود: بارش باران از ابتدای اردیبهشت ماه تا به امروز 2.8 درصد نسبت به میانگین بلند مدت بیشتر بوده است که این امر می تواند به بهبود شرایط کشت آبی محصلات کشاورزی در بعضی منطقه ها کشور یاری کند.

این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: بارش هاس اردیبهشت حدود 8 درصد، خرداد حدود 3 درصد و کل تابستان هم حدود 4 درصد از منایع آبی مورد احتیاج کشور را تامین می نماید که در مجموع حدود 15 درصد بارش کشور را شامل می شوند.

او گفت: توصیه می کنیم مردم از کنار رودخانه ها و مسیل ها که محل عبور سیلاب هستند فاصله بگیرند.دامداران برای چرای دام در خط الراس کوه ها حرکت ننمایند که آسیب ببینند و کشاورزانی که در حریم و بستر رودخانه از آب استفاده می نمایند هم باید مراقب باشند.

در ادامه برنامه هاشمی رئیس ملی گندم کاران در مورد مقدار فراوری گندم گفت: سطح زیر کشت گندم در کشور 6 میلیون هکتار است که 4 میلیون هکتار به صورت کشت دیم و 2 میلیون هکتار به صورت کشت آبی است. نزدیک به 12 میلیون تن هم گندم برداشت می گردد که 8.5 میلیون تن آن خرید تضمینی خواهد شد.

او ادامه داد: بارندگی های اخیر در منطقه ها معتدل و سرد کشور بر زراعت گندم و جو به صورت کشت آبی تاثیر مثبت خواهد داشت.

این مقام مسئول توضیح داد: پراکنش و مقدار بارش ها نوید این را می دهد که کشت آبی محصولات کشاورزی در 12 استان از جمله آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، گلستان، قزوین، مازندران، سمنان، کردستان، همدان، خراسان شمال و رضوی خوب باشد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه سطح زیر کشت جو دیم یک میلیون هکتار و جو آبی 700 هزار هکتار در کشور است، گفت: میانه برداشت در جو دیم 1.3 تن و جو آبی 3.5 تن است و در سال بین 3 تا 4 میلیون تن جو فراوری می کنیم.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62892

به "صدور هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در بعضی منطقه ها کشور، تاثیر بارش های اخیر در بهبود شرایط کشت آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور هشدار زرد و نارنجی هواشناسی در بعضی منطقه ها کشور، تاثیر بارش های اخیر در بهبود شرایط کشت آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید