عجیب ترین موجودات افسانه ای در قرون وسطی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فولکلور های اروپا در قرون وسطی، ترکیبی از افسانه های منابع مختلف بودند. اینکه بگویم مردم به این موجودات اعتقاد دارند یا خیر بسیار سخت است، اگرچه مسئله اصلی باور یا عدم باور این فولکلور ها نیست بلکه هدف آن ها تصویر سازی مسائل اخلاقی و اهمیت های اجتماعی بوده است تا اینکه دنیا طبیعت را به طور دقیق نمایش دهند. در اینجا با تعدادی از جانوران عجیب در فولکلور قرون وسطی آشنا می شوید.

عجیب ترین موجودات افسانه ای در قرون وسطی

Hircocervus

این موجودات که از زمان باستان طرح هایی از آن ها دیده شده است، سری شبیه گوزن و اندامی همانند انسان ها دارد. هم ارسطو هم پلاتو در فلسفه خود راجع به این موجود بحث نموده اند با این تفاوت که ارسطو معتقد است این موجود کاملا خیالی است. اولین باری که از این موجودات به صورت انگلیسی نام برده شد به یک نسخه خطی در سال 1398 میلادی بار می گردد.

مانتیکور

ریشه افسانه مانتیکور در ایران است که با نام مردخوار شناخته می گردد. این موجود مثل بسیاری دیگر از هیولا ها به وسیله پیلینیوس (پلینی بزرگ) طبیعیدان، فیلسوف طبیعی و نویسندهٔ رومی به اروپای قرون وسطی رسید. در نوشته های پلینی از شاهان، شهرها، طوایف و وضع طبیعی ایران بسیار یاد شده است. این موجود اینگونه توصیف شده است که چهار پا دارد، سر آن مانند کله انسان است، اما جثه آن به اندازه یک شیر است.

پری دریایی

اولیه ترین اشاره ها به پری دریایی مربوط به فولکلور آشوری است. به مرور این موجود با اقتباس یونانی ها از افسانه های آشوری در اروپا هم معروف شد. این موجودات گاهی به عنوان شیطان هم به نمایش گذاشته می شدند.

اوگر

اوگر ها در فولکلور های فرهنگ های مختلفی دیده شده است و معمولا به عنوان موجودی بزرگ به تصویر کشیده می شوند که چهره ای زشت دارند. ویژگی آن ها نیز اینگونه توصیف می گردد که به گوشت انسان ها علاقه دارند از این رو ممکن است الهامی از همنوع خواری باشد که در واقعیت نیز وجود دارد.

تک شاخ

تک شاخ ها نیز برای نخستین بار در نوشته های پلینی دیده شدند و به عنوان جانورانی توصیف شدند که بدن یک اسب، کله یک گوزن و پا های فیل و دم یک گراز را دارند. همچنین یک شاخ سیاه نیز روی سر آن ها قرار داشت. اسم تک شاخ (Monoceros) گاهی به عنوان جایگزین کلمه یونی کورن (Unicorn) استفاده می گردد.

پارد

باور ها بر این بود که پارد یک گربه خالدار بزرگ الجثه است که می تواند در سرعت بالایی حرکت کند. این موجود شباهتی به یوزپلنگ دارد. در باور های عامیانه تصور می شد این موجود با شیر ها جفت می شوند و پلنگ ها (Leopard) به وجود می آیند.

سمندر

با وجود اینکه سمندر یک جانور واقعی است، اما در اسناد مربوط به قرون وسطی معمولا آن ها به عنوان موجودی غیر واقعی و خیالی محسوب می شدند. این موجود معمولا با بال هایی از جانوران دیگر به تصویر کشیده می شدند. عموما اینگونه تصور می شد که این موجود بر روی آتش کنترل دارد. امروزه نیز نام دیگر سمندر آتش خوار است.

مونوپاد

امروزه کلمه مونوپاد را به عنوان یک وسیله عکاسی می شناسیم که بی ارتباط با یک موجود افسانه ای به همین نام نیست. مونوپاد ها نیز به وسیبه پلینی به فولکلور اروپایی آورده شدند و همانطور که از نامش پیداست به موجودی گفته می گردد که یک پا بیشتر ندارد و آن یک پا هم عموما اندازه بزرگتری نسبت به بدن دارد.

اژد های دو پا

اژد های دو پا یا وایورن، بدنی مانند بدن خزندگان و سر و بال های یک اژد ها را دارد، اما با این تفاوت که تنها دو پا دارد. در تصاویر، معمولاً دُم این نوع اژد ها انتهایی لوزی شکل یا پیکان مانند دارد.

یاله

باز هم پلینی شخصی است که ظاهر موجودی به نام یاله را وارد افسانه های قرون وسطی کرد. این جانور، موجودی بین شاخ دراز ها و بز ها توصیف می گردد؛ همواره نیز شاخ هایی بزرگ برای آن در نظر گرفته می گردد. یاله ها یکی از مهمترین حیوانات در نشان شناسی سلطنت انگلیس از زمان پادشاهی هنری هفتم بوده است.

سینوسفالی

معنای واقعی کلمه سینوسفالی مردی با سر یک سگ است، اما این به طور آشکار به بدن انسان با سر یک سگ اشاره دارد. همچنین سینوسفالکس در اساطیر بسیاری از نقاط دنیا، از جمله مصر باستان، هند، یونان و چین شناخته شده است. در فرهنگ عامه مدرن، سینوسفالکس همچنین به عنوان شخصیت در کتاب ها، کمیک ها و رمان ها آورده شده است.

باشگاه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55607

به "عجیب ترین موجودات افسانه ای در قرون وسطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین موجودات افسانه ای در قرون وسطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید