علائم و درمان آلرژى پاییزى

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با آغاز فصل زیباى پاییز، به تدریج واکنش هاى آلرژیکى هم آغاز مى شوند، بر خلاف باور عده اى که گمان مى کنند این گونه حساسیت ها فقط مختص فصل بهار است، پاییز هم داراى آلرژى براى افراد حساس مى باشد. شدت بروز آلرژى در افراد مختلف، فرق دارد و درجه آن از خفیف تا شدید مى باشد. اما جاى نگرانى نیست، چرا که این آلرژى ها موقتى هستند و علائم حاد به ندرت در افراد ایجاد مى شود. در ادامه با علائم، درمان ها و علل متعدد این واکنش هاى آلرژیکى بیشتر آشنا خواهیم شد.

علائم و درمان آلرژى پاییزى

علت ایجاد آلرژى در پاییز چیست؟

در اواخر ماه شهریور که شب ها به تدریج خنک و روز ها گرم تر مى شوند، گیاهان آغاز به آزاد سازى گرده مى کنند. این فعال سازى مى تواند تا مهر و آبان هم ادامه یابد. حدود 75٪ از افرادى که در فصل بهار به گرده گیاهان آلرژى داشتند، دوباره در پاییز آلرژى آن ها برمى شود. حتى اگر در اطراف محل زندگى شما، گیاهان زیادى وجود نداشته باشد، گرده گل ها مى توانند تا کیلومتر ها سفر کرده و به شما برسند. حتى جالب است بدانید که افرادى که این گونه آلرژى ها را دارند، ممکن است به میوه و سبزیجاتى مانند موز، خربزه و کدوسبز هم واکنش نشان بدهند.

نقاط مرطوب خانه مانند حمام و یا زیر زمین امکان رشد و زندگى را براى کپک فراهم مى کند، که این موضوع هم مى تواند یکى از علل ایجاد کننده حساسیت براى افراد باشد. همچنین ریزگردهاى موجود در هوا هم مسبب عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینى مى شوند. با آغاز ماه مهر و آغاز مدارس، این حساسیت در بچه ها هم افزایش مى یابد.

علائم آلرژى پاییزى را بشناسید:

1. آبریزش مکرر بینى

2. آب آوردن چشم ها

3. عطسه کردن

4. سرفه کردن

5. خارش چشم و بینى

6. سیاهى زیر چشم

تشخیص آلرژى پاییزى چگونه انجام مى شود؟

با بیان کردن دقیق علائم خود به پزشک، او قادر است تشخیص دهد که علت علائمى مانند آبریزش، خارش چشم و یا بینى به آلرژى پاییزى مربوط مى شود یا عوامل دیگر مسبب این حالات هستند. پزشک ممکن است آزمایش پوست را پیشنهاد دهد که در این صورت، مقدارى از یک ماده حساسیت زا را روى پوستى که کمى از قبل خراش ایجاد کرده، قرار مى دهد، در صورتى که قرمزی و تورم در آن محل ایجاد شود، نشان مى دهد که فرد آلرژى پاییزى دارد. گاهى امکان دارد که پزشک براى تشخیص، آزمایش خون را هم درخواست کند.

آلرژی فصلی را چگونه کنترل و درمان کنیم؟

درمان آلرژى پاییزى چیست؟

براى بهبود حساسیت ها داروهاى زیادى وجود دارد. با مصرف این دارو ها مى توان شدت آبریزش بینى، سرفه کردن و دیگر علائم را تا حدى کاهش داد. براى مثال، آنتى هیستامین ها بسیار موثر عمل مى کنند و باعث جلوگیرى از عطسه و خارش بینى مى شوند. ضد احتقان ها همکمک به رفع گرفتگى بینى و از بین بردن خشکى مخاط بینى را سبب مى شوند.

براى خرید بسیارى از این دارو ها نیاز به نسخه پزشکى نیست، اما براى اطمینان خاطر مى توان با پزشک خود مشورت کرد. براى مثال از اسپرى هاى ضد احتقان بینى باید فقط 3 روز استفاده شود و مصرف طولانى تر از آن سبب گرفتگى بیشتر بینى خواهد شد. همچنین افرادى که بیمارى هاى زمینه اى هم دارند باید براى مصرف هر نوع دارو با پزشک خود صحبت کنند.

معمولا هنگام ظهر، گرده ها بیش از هر زمان دیگرى در هوا پراکنده اند، در این ساعات بهتر است در ها و پنجره هاى خانه را بسته نگه داشته و قبل از استفاده از سیستم هاى گرمایشى مانند شومینه، دریچه هاى آن ها را تمیز و فیلتر آن ها را هم تعویض کنید.

Reference:

webmd.com

منبع: فرارو
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64029

به "علائم و درمان آلرژى پاییزى" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و درمان آلرژى پاییزى"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید