قصه مرغ تمام نشده ماجرای شیر آغاز شد، مردم از لبنیات گریزان شده اند

به گزارش مجله کامپیوتر، محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در مورد افزایش قیمت دوباره این محصولات لبنی گفت: طبیعتا مانند سایر کالا ها و اجناس موجود در بازار هزینه های فراوری محصولات لبنی نیز افزایش یافته است.

قصه مرغ تمام نشده ماجرای شیر آغاز شد، مردم از لبنیات گریزان شده اند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، هفته گذشته بود که ستاد تنظیم بازار در مصوبه جدید خود برای دومین بار حکم به افزایش 40 درصدی قیمت شیر خام و 10 محصول پرمصرف لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی در سبد خانوار ها داد و مشخص قیمت سایر فرآورده های لبنی کم مصرف را به تشکل های صنفی و سازمان حمایت واگذار کرد.

این در حالی است که در آبان ماه مشاهدات حاکی از آن بود فراورینمایندگان و شرکت های عظیم بدون اخذ مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به گران کردن محصولات خودشان نموده بودند، به همین دلیل هم بود که ستاد تنظیم بازار با درخواست جلسه فراورینمایندگان و واحد های صنفی موافقت کرد و اواخر آبان ماه به تبادل نظر با آنان پرداخت که این مصوبه نیز پس از یک هفته از این جلسه منتج شده است.

ستاد تنظیم بازار در این مصوبه آورده است با توجه به درخواست تشکل ها و انجمن های مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح نرخ شیرخام و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهاد ها و سایر هزینه های فراوری، کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان تشکیل و قیمت فروش شیر خام (با مشخصات 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار) مبلغ 4500 تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب شد.

اما جای تعجب دارد که با وجود آنکه قیمت فرآورده های لبنی در 4 تیر سال جاری بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار 22 تا 28 درصد افزایش یافت، قبل از انتها سال بار دیگر 40 درصد گران شد که این افزایش ها، دهک های ضعیف جامعه را در تامین سبد مصرفی خود دچار مشکل نموده است و کار را به جایی رساند که بسیاری از خانوار ها چاره ای جز حذف محصولات لبنی ندارند چرا که درآمد های ناچیز جوابگوی رشد افسار گسیخته قیمت اقلام اساسی را ندارد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود افزایش چندبرابری هزینه های فراوری، کارخانه های لبنی چاره ای جز افزایش قیمت یا تعطیلی واحد های لبنی خود نداشتند، اما با شرایط فعلی اقتصاد و کاهش قدرت خرید خانوار انتظار می رود که سیاست گذاران اقتصاد تدابیری برای برطرف این بحران بیاندیشند به طوریکه حداقل سه قلم اصلی فرآورده لبنی اعم از ماست، شیر و پنیر را با قیمت مناسب در اختیار 4 دهک ضعیف جامعه قرار دهند، به همین دلیل خبرنگار رادار اقتصاد به تبادل نظر با مسئولین مربوطه پرداخته و از آن ها افزایش قیمت دوباره محصولات لبنی را جویا شده است.

دامداران شیر را گران می فروشند، مجبور شدیم افزایش قیمت دهیم

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در مورد افزایش قیمت دوباره این محصولات لبنی اظهار کرد: طبیعتا مانند سایر کالا ها و اجناس موجود در بازار هزینه های فراوری محصولات لبنی نیز افزایش یافته است به همین دلیل شاهد رشد قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم.

وی اضافه نمود: قیمت شیر 65 درصد هزینه های فراوری را در برمی گیرد و 35 درصد دیگر مربوط به حمل و نقل، کارگر، بسته بندی و مالیات و.. می باشد، در شرایط فعلی متاسفانه با وجود مصوبه جدید هیچ نظارتی بر بازار شیر صورت نمی گیرد به طوری که در شرایط فعلی شیرخام مصوب ستاد تنظیم بازار 4500 تومان است، ولی دامداران برای تحویل آن درب کارخانه ها آن را تنها به قیمت 4800 تا 5 هزار تومان به فروش می رسانند.

این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: علی رغم آنکه سازمان حمایت 28 آبان قیمت محصولات لبنی را بر مبنای نرخ مصوب 4 هزار و 150 تومانی مصوب کرد، اما 2 روز بعد قیمت شیرخام 4 هزار و 500 تومان اعلام شد که 6 درصد قیمت فراوری را بالا برد و از آن جا که کارخانه ها 2 تا 3 درصد در فروش محصول سود می کردند با این ضریب افزایش شیرخام، محصولات خود را باید با زیان عرضه نمایند.

بنی طبا گفت: احتمالا با توجه به این که وارد فصل زمستان که فصل پرشیری دامهاست نزدیک می شویم قیمت شیر ثابت بماند، ولی در عین حال همچنان نظارتی روی این محصول نیست.

وی اضافه نمود: دامدارن می گویند وقتی نهاده های دامی در بازار با افزایش سرسام آور روبرو شده و آن ها مجبورند آن را به نرخ آزاد خریداری نمایند پس نرخ شیر نیز باید افزایش یابد به همین دلیل این افزایش نرخ شیر، افزایش نرخ محصولات لبنی را در پی دارد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی اذعان داشت: صنایع لبنی مقصر گرانی لبنیات نیستند به طوری که سال گذشته قیمت شیرخام 2390 بود، ولی سال جاری با 88 درصد افزایش به 4500 تومان رسیده، این در حالی است که نرخ تورم در محصولات لبنی و تخم مرغ 40 درصد بوده است که این زیان 44 درصد ضرر صنایع لبنی را می رساند.

بنی طبا با تاکید بر این که کارخانجات صنایع لبنی به هیچ وجه از دامداران غیر صنعتی شیر خریداری نمی نمایند، بیان داشت: کارخانجات تنها از دامداران صنعتی که شیر بسیار باکیفیتی فراوری می نمایند شیر خریداری می نمایند به طوری که ممکن است روزی 300 تن از آن ها خریداری نمایند که البته نرخ این شیر بسیار بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و این کارخانجات به قیمت هر کیلوگرم 5 هزار تومان شیر خود را عرضه می نمایند.

قیمت افزایش یابد به ضرر ماست

در همین خصوص ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی نیز با اشاره به دلایل گرانی قیمت لبنیات در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، شیرخام، حمل و نقل و سایر مواد اولیه قیمت محصولات لبنی به ناچار 25 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیرات سو افزایش قیمت لبنیات در بازار اضافه نمود: هرچه قدر قیمت لبنیات افزایش یابد، تقاضا برای خرید در بازار کاهش می یابد که این امر آسیب جدی به صنعت وارد می نماید.

ظفری ادامه داد: گرچه با افزایش هزینه های فراوری، دولت نمی تواند به دنبال مهار قیمت ها باشد، اما برای قشر آسیب پذیر سه قلم کالا نظیر شیر، ماست و پنیر را با قیمت مناسب در تمامی فروشگاه ها باید عرضه گردد تا اقشار ضعیف از جامعه لبنیات دور نشوند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به علت اختلاف قیمت شیربطری در برند های مختلف بیان نمود: عرضه شیر بطری با نرخ های متفاوت تحت اسم های عجیب و غریب تخلف محسوب می گردد، به همین خاطر انتظار داریم کارخانه های لبنی کمی به خود آیند چرا که خانوار ها توان این قیمت ها را ندارند.

به گفته وی، با وجود افزایش مجدد قیمت لبنیات، دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختلاف ارز 4200 تومانی و ارز آزاد را باید به سه قلم شیر، ماست و پنیر اختصاص دهند و قیمت سایر محصولات لبنی را آزاد نمایند چرا که عمده احتیاج دهک های پایین جامعه این سه قلم محصول لبنی است که متاسفانه دولت وارد نمی گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم از لبنیات گریزان هستند، گفت: با افزایش قیمت لبنیات این پیشنهاد را به دولت داده ایم که اگر بستر را به گونه ای فراهم نمایند که افراد 30 درصد قیمت تمام شده را بابت سه قلم اصلی شیر، پنیر و ماست پرداخت نمایند، تغییری در میزان مصرف نخواهیم داشت که علت مقابله با این موضوع را دولتی ها باید پاسخ دهند.

نهاده دامی را گران می خریم پس قیمت شیر را افزایش دادیم

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران نیز از افزایش قیمت شیرخام اطلاع داد و گفت: بنابر بررسی هزینه تمام شده فراوری، قیمت هر کیلو شیرخام بدون احتساب سود برای دامدار 4 هزار و 400 تومان است که در جلسه سازمان حمایت با در نظرگرفتن مسائل و مسائل مصرف نماینده، نرخ 4 هزار و 150 تومان با چربی 3.2 درصد درب دامداری مصوب شده بود و به ازای هر دهم درصد چربی مازاد 60 تومان بر این قیمت اضافه نموده می شد.

وی اضافه نمود: با توجه به نرخ مصوب 4 هزار و 150 تومان، دامدار سود چندانی نمی برد، اما در هر حال امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و 4 قلم سبوس، جو، ذرت و کنجاله سویا را 100 درصد با نرخ مصوب در اختیار دامدار قرار دهد.

سلطانی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات در خرید سبد خانوار بیان نمود: افزایش قیمت برای بعضی اقلام خوراکی که کالای استراتژیک محسوب می گردد و در پیشگیری از بیماری ها و رشد فکری و جسمی بچه ها نقش بسزایی دارد، دولت باید به اقشار آسیب پذیر جامعه یاری کند تا این اقلام در سبد مصرفی حفظ گردد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با وجود آنکه شیرخام ماده اصلی فراوری محصولات لبنی است، اما متاسفانه اختلاف قیمت شیرخام با محصولات لبنی بسیار چشمگیر است که این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد.

وی در انتها توضیح داد: در شرایط فعلی شیر ارزانترین کالا در مقایسه با سبزیجات، حبوبات و سایر کالا های مصرفی سبد خانوار محسوب می گردد که دولت برای حفظ این محصول در سبد مصرفی باید از اقشار اسیب پذیر و دهک های ضعیف جامعه حمایت کند.

منبع: رادار اقتصاد

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 46048

به "قصه مرغ تمام نشده ماجرای شیر آغاز شد، مردم از لبنیات گریزان شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه مرغ تمام نشده ماجرای شیر آغاز شد، مردم از لبنیات گریزان شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید