قطار ملی مترو با انجام آزمون های سرعت آماده مسافرگیری می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه اندازی قطار ملی مترو با حضور در شرکت واگن سازی تهران از قطار ملی متر بازدید کرد.

قطار ملی مترو با انجام آزمون های سرعت آماده مسافرگیری می گردد

طیبی در این بازدید با بیان اینکه بر این باوریم که اقتصاد ما باید متکی بر فراوری ملی باشد ادامه داد: فراوری ملی هم باید متکی بر علم و فناوری پیشرفته داخلی باشد تا بتواند رقابت پذیری خود را از جنبه فناوری و روزآمدی حفظ نموده و در کنار تأمین نیازهای داخل کشور بتوانیم وارد بازارهای جهانی و منطقه ای شویم.

وی در ادامه با اشاره به سابقه فراوری قطار ملی و اقدامات جهاددانشگاهی در این رابطه گفت: از انتهای دهه 70 دو حوزه تخصصی حمل ونقل ریلی و سیستم رانش و ساخت دکل های حفاری را که هر دو ترکیب برق و مکانیک و زیرشاخه های آن هستند را در دستور کار قراردادیم.

رئیس جهاددانشگاهی در این زمینه به مسائل تحریم برای انتقال تکنولوژی اشاره نمود و گفت: در زمینه سیستم رانش با یاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه ای تعریف شد که به علت گرانی ها از حد پایلوت فراتر نرفت.

وی با بیان اینکه در سال 1395 به این نتیجه رسیدیم کل ساخت یک رام قطار مترو را شروع کنیم اضافه کرد: در همین رابطه با پیشنهاد جهاددانشگاهی در برنامه ششم توسعه در دو ماده 54 و 36 فراوری قطار ملی با 85 درصد فراوری داخل و آب شیرین کن ها با 75 درصد داخلی سازی به تصویب رسید.

طیبی ادامه داد: با استناد به همین مصوبه و پیگیری ما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این قضیه ورود کرد و با همکاری و حمایت شهرداری تهران، شرکت مترو و واگن سازی تهران قرار شد یک رام کامل قطار ملی بومی سازی گردد و در نتیجه قرارداد فراوری یک رام قطار ملی مترو بود.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه خیلی ها باور نداشتند که این پروژه به خاتمه می رسد گفت: استعداد در تمام افراد و جوامع وجود دارد، مهم باور و حمایت درست است که در این پروژه به نحو احسن انجام شد و همه مسئولان مربوطه خوب پایه پروژه ایستادند و اثبات کردیم کار شدنی است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم عقد قرارداد ساخت 113قطاری که شهرداری تهران نیازمند آن است و 105 دستگاهی که معاونت علم و فناوری و همه ما در پی آن هستیم زودتر بسته گردد تا این تابو به طور کامل از بین رود و نشان دهیم می توان یک کار خوب ایرانی را به طور کامل و با تکنولوژی روز و کیفیت بالا به خاتمه برسانیم گفت: همان گونه که در بحث ساخت دکل های حفاری توانستیم به پیروزیت دست یابیم امیدواریم این قطار در آینده نزدیک، پس از کسب استانداردهای لازم به ریل حرکت افتد و مسافرگیری کند.

قطار ملی مترو در حال کسب استانداردهای بین المللی

طاهرزاده مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه اندازی قطار ملی نیز در این بازدید با بیان اینکه بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به خاتمه نمی رسد گفت: اما نه تنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم پیروز بود.

وی با بیان اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شد و به مرحله عملیاتی رسید ادامه داد: در حال حاضر آزمون های حرکتی و اخذ تأییدیه فنی و استانداردهای بین المللی این قطار وارد مرحله اجرایی شده است. امیدواریم تا خردادماه مجوزهای لازم صادر گردد تا بتوانیم مسافرگیری قطار را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 73837

به "قطار ملی مترو با انجام آزمون های سرعت آماده مسافرگیری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار ملی مترو با انجام آزمون های سرعت آماده مسافرگیری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید