قیمت مرغ و لبنیات گران شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، گرانی و کمبود نهاده های دامی و خوراک مرغ باعث شده است که قیمت مرغ به صورت غیر رسمی افزایش یابد. در حالی که نرخ مصوب دولتی مرغ 24900 تومان است، قیمت مرغ در بازار کیلویی 37 هزار تومان هم عرضه می گردد. گوشت قرمز، شیر و محصولات لبنی هم شرایطی مشابهی دارد و مطابق قیمت های معین شده به فروش نمی رسد.

قیمت مرغ و لبنیات گران شد

فعالان این بازار معتقدند که کمبود و گرانی خوراک دامن عامل اصلی هرج و مرج قیمتی در این محصولات است.

خوراک دام 70 درصد هزینه تمام شده فراوری این محصولات را شامل می گردد، در بازار آزاد به چند برابر قیمت به فروش می فرایند، سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی که قرار بود خوراک دام ذرت، سویا و جو را به نرخ دولتی به دامداران بدهد، به طور کامل نمی تواند احتیاج آن ها را تامین کند.

به گفته مرغداران علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار، گران شدن نهاده و خوراک دام است که به نرخ دولتی در اختیار مرغداران قرار نمی گیرد و آن ها مجبور می شوند، به قیمت های گران تری از بازار تهیه نمایند.

سعیده مشایخی مرغدار اصفهانی به فارس گفت: دولت از مرغداران تعهد می گیرد که مرغ زنده را کیلویی 17100 تومان بفروشند، اما هزینه فراوری آن ها بالاست.

او اضافه کرد: دولت در یک ماه نخست دوره فراوری مرغ نهاده به مرغدار نمی دهد و در این مدت مرغدار مجبور است، دست به دامن محتکران گرانفروش نهاده گردد که هزینه زیادی را روی دست فراوری نماینده می گذارد و مرغدار دو راه دارد یا گرانتر می فروشد و یا صبر می نماید تا وزن مرغ به بیش از 2.5 کیلوگرم برسد و بفروشد تا شاید بخشی از هزینه اش جبران گردد.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران، عرضه مرغ تنظیم بازاری 24هزار و 900 تومان کاهش یافته است و در حال حاضر مرغ گرم آماده طبخ با قیمت کیلویی 33 تا 37 هزار تومان و در بعضی از مغازه ها تا 40 هزار تومان هم به مصرف نمایندگان عرضه می گردد.

فروردین ماه امسال قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف نماینده 24 هزار و900 تومان معین کرد ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به 30 هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به حدود 40 هزار تومان نزدیک شد.

در این راستا پرویز فروغی، دبیرکانون مرغداران گوشتی ضمن اشاره به افزایش هزینه مولفه های فراوری گفت: قیمت مرغ زنده برای مرغداران با احتساب سود، بیش از 20 هزار تومان تمام می گردد ولی مرغداران نرخ مصوب مرغ زنده یعنی 17 هزار و 100 تومان را با تحمل ضرر 3000 تومانی رعایت می نمایند.

او اضافه کرد: در حقیقت از زمان جوجه ریزی تا تحویل مرغ، نظارت و رصد صورت می گیرد و اگر مرغداری اقدام به فروش مرغ زنده بالاتر از نرخ مصوب کند به وسیله دستگاه های نظارتی جریمه خواهد شد.

افزایش قیمت شیر خام

در پی اعتراضات دامداران به پایین بودن قیمت شیر، شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر شیر خام را 6400 تومان تصویب کرد.

بر اساس مصوبه 14 تیرماه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، در راستای حمایت از دامداران و پایداری فراوری در خشکسالی، قیمت هر کیلوگرم شیر خام را با 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار، 6400 تومان تصویب نموده است و به ازای هر 0.1 درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ 800 ریال متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت شیر خام اضافه یا کسر خواهد شد.

این در حالی است که محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور افزایش قیمت شیر خام را رد نموده بود.

با افزایش قیمت شیر خام دیگر محصولات لنیاتی هم با افزایش قیمت قابل توجهی روبه رو می شوند. این موضوع با اعتراض و انتقادهایی همراه بوده است. بعضی می گویند ممکن است قیمت انواع لبنیات تا هفتاد درصد گران گردد.

اخیراً، شماری از دامداران در شهرهای مختلف کشور، در اعتراض به پایین بودن قیمت شیر و گرانی نهاده های دامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پیش تر، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه گاوداران از فروش شیر ضرر می نمایند گفته بود قیمت تمام شده شیر خام برای دامداران 6925 تومان است، اما میانگین فروش شیر خام در کشور 4900 تومان. است. این یعنی دامداران در هر کیلو شیر خام حدود 2000 تومان ضرر می نمایند.

احمد مقدسی با تأکید بر اینکه قیمت نهاده های دامی نسبت به سال گذشته 300 تا 500 درصد افزایش قیمت داشته است، از رایزنی ها برای افزایش قیمت شیر گفته بود. به نظر می رسد کوشش ها به نتیجه رسیده و قیمت شیر هم افزایش داشته است.

در این راستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران حدود یک ماه پیش اعلام نموده بود قیمت کاه با افزایش بیش از دو برابری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است. به طوری که خشکسالی و شرایط بحرانی تأمین نهاده های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به سرعت راهی کشتارگاه ها می شوند و در کشتارگاه ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

به گزارش گمرک و بر اساس بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از گمرک بندر امام خمینی (ره)، بیش از 4 میلیون تن خوراک دام و طیور در گمرکات کشور وجود دارد که به صورت قطره چکانی ترخیص و وارد بازار می گردد، اما عطش بازار فروکش ننموده است.

دو میلیون تن از این نهاده ها در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی است و 2 میلیون تن دیگر هم به علت کمبود کامیون به کندی به بازار تزریق می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61949

به "قیمت مرغ و لبنیات گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت مرغ و لبنیات گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید