لزوم کنترل دوپینگ المپیکی ها، شدیدتر از گذشته

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کنترل دوپینگ یکی از کارهایی است که باید درخصوص ورزشکاران المپیکی مدنظر قرار بگیرد تا کاروانی پاک در المپیک 2020 توکیو حضور پیدا کند.

لزوم کنترل دوپینگ المپیکی ها، شدیدتر از گذشته

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، 5 ماه تا آغاز بازی های المپیک 2020 توکیو زمان باقی مانده و ملی پوشان رشته های مختلف در تلاش برای کسب سهمیه و موفقیت در این رویداد بزرگ هستند.

یکی از موارد بسیار مهمی که در اعزام کاروان ایران به توکیو وجود دارد، بحث مبارزه با دوپینگ و رعایت موارد مختلف در برخورد با این پدیده شوم است. در جهت مبارزه با این پدیده، ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) و فدراسیون پزشکی ورزشی تلاش زیادی می کنند تا آموزش های لازم به ورزشکاران و اعضای کادر فنی داده شود.

اولین گام در موضوع مبارزه با دوپینگ، بحث آموزش و مشاوره از سوی نادو و فدراسیون پزشکی ورزشی است، زیرا مسئولان و پزشکان همواره عنوان کرده اند که پیشگیری بهترین راه چاره است و باید مسائل مختلف مربوط به دوپینگ بیان شود. بر همین اساس قرار است کلاس ها و دوره های مختلف آموزشی برای ملی پوشان گذاشته شود تا حتی یک درصد هم در این باره مسئله ای به وجود نیاید.

موضوع دیگری که باید دقت زیادی در آن شود، موضوع کنترل مصرف داروها از سوی ورزشکاران است. مصرف برخی داروها از جمله مسکن ها برای افرادی عادی مسئله ای ایجاد نمی کند، اما همان داروها در لیست مواد ممنوعه برای ورزشکاران قرار گرفته است و مصرف آنها دوپینگ محسوب می شود. چندین بار شاهد این مسئله بوده ایم که برخی ورزشکاران بدون اطلاع و هماهنگی اقدام به مصرف مُسکِن به منظور کم کردن درد دندان یا ... کرده و به همین دلیل هم با دوپینگ روبرو و محروم شده اند. حالا قرار است آموزش های لازم برای این موضوع نیز به طور کامل از راه های گوناگون به ورزشکاران دوپینگی داده شود تا ایمنی لازم در این مسئله نیز به وجود بیاید.

نمونه گیری های متعدد تا زمان برگزاری المپیک یکی دیگر از مسائلی است که المپیکی ها در چند ماه آینده بارها با آن روبرو می شوند. این نمونه گیری هم از سوی نادو، هم فدراسیون پزشکی ورزشی و هم از سوی وادا (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) انجام می شود اگر چه نمونه گیری وادا با شرایط خاصی همراه خواهد بود. در واقع نام ورزشکاران نخبه در سیستمی به نام RTP ثبت نام می شود تا تحت کنترل وادا قرار بگیرند. پس از این اتفاق، آنها به طور باید مراعات شرایط و مصرف داروها را کنند؛ چرا که وادا مجاز است در هر زمان و هر شرایطی اقدام به نمونه گیری دوپینگ کند. به همین دلیل ورزشکاران حتی باید مکان استقرار خود چه در زمان تمرین و چه در زمان حضور در منزل را در این سیستم اعلام کنند. اگر ماموران وادا در زمان مربوطه به محل اعلام شده از سوی ورزشکار مراجعه کنند و او حضور نداشته باشد، ابتدا تذکر داده می شود و در صورت تکرار، به مثابه دوپینگ با این موضوع برخورد خواهد شد.

آنچه مسلم است اینکه مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ کار سختی برای مراقب از ورزشکاران پیش رو دارند و همه تلاش شان بر آن خواهد بود که کاروانی پاک و عاری از دوپینگ در بازی های المپیک 2020 توکیو حضور داشته باشد.

المپیک 2020 توکیو قرار است از اول مرداد سال 1400 آغاز شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51851

به "لزوم کنترل دوپینگ المپیکی ها، شدیدتر از گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم کنترل دوپینگ المپیکی ها، شدیدتر از گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید