ماجرای خرید و فروش کارت جعلی واکسیناسیون، بچه ها چه واکسنی دریافت می کنند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با اعلام این خبر که تزریق سینوفارم برای طیف سنی 12 تا 18 سال از طریق سازمان بهداشت جهانی تایید شده است گفت: در حال حاضر واکسن مشترک ایران و کوبا به اندازه کافی در کشور وجود ندارد.

ماجرای خرید و فروش کارت جعلی واکسیناسیون، بچه ها چه واکسنی دریافت می کنند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، عاطفه عابدینی رئیس اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران در پاسخ به اینکه اگر واکسنی در بدن شخصی عوارض نداشت، نشان از کیفیت پایین و ناکارآمدی واکسن است؛ گفت: اگر بدن ما پس از تزریق واکسن دچار تب و لرز نشد و عوارض شدیدی نداشتیم نشان از ناکارآمدی واکسن نیست. واکنش سیستم های ایمنی افراد فرق دارد به همین دلیل پاسخ های متفاوت هم خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: واکسن هایی که از ویروس کشته شده ساخته می شوند عوارض کمتری دارند.

عابدینی درباره افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و پس از یک ماه اقدام به تزریق می کنند گفت: اگر علائم کرونا خفیف باشد پس از بهبودی و اگر علائم کرونا میانه تا شدید بود باید سه تا چهار هفته پس از بهبودی واکسن تزریق شود و این بیماری ربطی به واکنش بدن افراد به واکسن ندارد.

فوق تخصص ریه کشورمان در رابطه با شیوع آنفلوآنزا به دلیل تزریق واکسن کرونا و استفاده کمتر از ماسک از طریق هموطنان گفت: یکی از دلایلی که موجب شد تا سال گذشته دچار پیک آنفلوآنزا نشویم این بود که پروتکل های بهداشتی خیلی خوب رعایت شد و افرادی که مشکوک به سرماخوردگی بودند در محل کار و اجتماع حاضر نمی شدند، اما همیشه تاکید داشته ایم حتی افرادی که دو دُز واکسن تزریق کرده اند همچنان باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند. لازم است بیمارانی که ریسک بالای بیماری مثل بیماری های ریوی، کلیوی، قلبی، دیابتی و ... دارند و پزشک هم برای تزریق به آن ها توصیه کرده است حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. فقط باید فاصله دو هفته ای بین تزریق واکسن آنفلوآنزا و کووید رعایت شود و ترتیب زمانی برای آن وجود ندارد.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط کنونی آیا امکان دارد پیک ششم را پیش رو داشته باشیم؟ یادآور شد: خوشبختانه در بازه نزولی پیک پنجم هستیم، اما همچنان در برخی استان های شمال غرب کشور به همراه یک کاهش، دوباره با افزایش بیماری روبرو هستیم. در بسیاری از کشور ها حتی با تزریق واکسن به طور کامل با افزایش بیماری، بستری و مرگ و میر روبرو شده اند، چون ویروس دچار تغییرات زیادی می شود که می تواند ایمنی ناشی از تزریق واکسن را دور بزند. متاسفانه باید به پیک بعدی هم فکر کنیم و همچنان باید منتظر چهره تازه از این ویروس باشیم.

دکتر عابدینی تاکید کرد: باید یادمان باشد افزایش بیماری و بستری و مرگ و میر در بسیاری از کشور ها به دلیل تغییرات ویروس، منافی تاثیر بالای واکسن نیست. اگر این کشورهاجمعیت خود را واکسینه نمی کردند با مرگ و میر چندبرابری روبرو بودند. بیشتر مرگ و میر برای افرادی است که واکسن نزده اند، اما این به معنا هم نیست که افرادی که دو دُز واکسن را زده اند، پروتکل ها را رعایت نکنند و دیگر برایشان اتفاقی نمی افتاد. ضمن اینکه در بین افراد واکسینه شده هم مرگ و میر افراد به گروهی تعلق دارد که فقط یک دُز واکسن زده اند.

وی در توضیح تفاوت واکسن های آسترازنکا و سینوفارم گفت: این دو با پلتفرم های کاملا متفاوتی ساخته شده اند. سینوفارم از ویروس کشته شده کووید ساخته شده، ولی در آسترازنکا قسمتی از پروتئین اس ویروس روی ناقل آدنوویروس سوارشده که به بدن تزریق می شود. آسترازنکا به دلیل محتوای خود می تواند علائم شدیدتری مثل تب و لرز را در بدن ایجاد کند که البته به معنای افزایش تاثیر آن نیست. واکسن سینوفارم عوارض کمتری دارد که تزریق آن به ویژه برای افرادی که دارای بیماری زمینه ای و نقص ایمنی هستند توصیه شده است.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه تزریق سینوفارم برای طیف سنی 12 تا 18 سال تاییدیه بهداشت دنیای را دارد؟ گفت: برای واکسیناسیون زیر 18 سال در سراسر دنیا چندین واکسن تایید شده که در گروه های مختلف وجود دارند که یکی از آن ها واکسن های گروه MRNA، سینوفارم و واکسن مشترک ایران و کوبا است. واکسن مشترک ایران و کوبا به میزان کافی وجود ندارد، اما سینوفارم هم مجوز های لازم را دارد و می توان آن را برای این طیف سنی تزریق کرد. این واکسن در چین هم برای بچه ها 12 تا 18 سال استفاده شده است.

وی در واکنش به این خبر که کارت واکسن جعلی خرید و فروش می شود گفت: پاسخ این خبر را باید از همکاران وزارت بهداشت پرسید، اما از ابتدای واکسیناسیون تزریق برخی واکسن ها مثل فایزر که در ایران تولید نمی شود و خرید و فروش کارت واکسن جعلی انجام شده است. ما هم فروش کارت واکسن را شنیده ایم. هموطنان باید فقط از راستا سامانه وزارت بهداشت به واکسیناسیون اقدام کنند، چون در غیر اینصورت پس از مدتی جعلی بودن آن معین می شود. اینکار فقط موجب به خطر افتادن جان فرد و دیگران می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64329

به "ماجرای خرید و فروش کارت جعلی واکسیناسیون، بچه ها چه واکسنی دریافت می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای خرید و فروش کارت جعلی واکسیناسیون، بچه ها چه واکسنی دریافت می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید