مافیای پخش کتاب از دیده شدن آثار ناشران شهرستانی جلوگیری می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران صنعت چاپ و نشر ایران سال های اخیر را با مسائل فراوانی دست وپنجه نرم نموده است. مسائلی چون افزایش سرسام آور قیمت کاغذ، کاهش محسوس تیراژ کتاب، عدم ریسک پذیری ناشران در حمایت از مؤلفان و همچنین افزایش چاپ کتب غیرمجاز و قاچاق لطمه های جدی به بدنه صنعت چاپ و نشر وارد آورده است. ضعف در سیستم توزیع کتاب نیز گلایه مشترک بسیاری از ناشران کتاب است.

مافیای پخش کتاب از دیده شدن آثار ناشران شهرستانی جلوگیری می نماید

به دنبال افزایش روز افزون مسائل چاپ، بسیاری از ناشران تا آستانه ورشکستگی، تعدیل نیرو و حتی تعطیلی پیش رفته اند. شیوع کرونا مسائل ناشران را چند برابر کرد. این میان اما باید به ناشران فعال در شهرستان ها توجه بیشتری گردد. آنها پیش از کرونا نیز با مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم می کردند، مسائلی که شاید ناشران تهرانی چندان با آن روبرو نمی شدند. یکی از ناشران شناخته شده شهر اصفهان، نشر گلدسته به مدیرمسئولی حمید فرهمند بروجنی است. فرهمند بروجنی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان است و پژوهشگر تخصصی حوزه هنر و حفظ و بازسازی میراث فرهنگی است. شیوه نگرش به تابلوهای نقاشی نوشته داوسن ویلیام کار و کینگ لئوناردویلیام، خواص مواد برای هنرمندان: چسب ها و جلاهای طبیعی نوشته لیلیان ماسشلین کلاینر، دانشنامه خطوط اسلامی نوشته ناجی زین الدین و… از جمله ترجمه های منتشر شده اوست.

فرهمند بروجنی، درباره فعالیت این روزهای نشر گلدسته به مهر گفت: سال هاست که انتشارات گلدسته در زمینه چاپ کتاب های تخصصی، هنر، ادبیات کودک، شعر و کتاب های نفیس هنری فعالیت می نماید. از بهمن ماه سال گذشته (1398) به دلیل مسائلی از قبیل گرانی کاغذ و هزینه چاپ و پایین بودن تیراژ، فعالیت ما نیز کاهش یافت. عده ای به دنبال چاپ کتاب هایی با شمارگان 50 نسخه و کمتر هستند و بعضی دیگر نیز دنبال کتاب سازی هستند که ارزش چاپ ندارند. در صورت تقبل این موارد از اعتبار انتشارات ما نیز کاسته می گردد. نشر گلدسته در این سال ها کتاب های مهمی را با صرف هزینه های گزاف منتشر نموده است، اما در پخش و در نتیجه در بازگشت سرمایه با مشکل روبرو شده ایم.

فرهمند با توجه به موانع موجود در چاپ و نشر کتاب ها در دوران قبل از کرونا و همزمان با آن گفت: از زمانیکه ارزش ریال افت کرد و در مقابل قیمت دلار سیر صعودی داشت، مسئله افزایش ناگهانی و چند برابری قیمت چاپ و خدمات آن مسائلی بر دوش ناشران گذاشت و صنعت چاپ و نشر نیز کم رونق شد. ما پیش از دوران کرونا نیز با مسائل و چالش های عدیده ای روبرو بودیم.

وی ادامه داد: قبل از بحران کرونا شرایط چاپ شرایط ایده آلی نداشت ولی دست کم قادر به چاپ کتاب بودیم. برای مثال سال 93 کتابی با عنوان نگارستان ادیب به چاپ رسید و اتفاقاً با قیمت گرانی که داشت استقبال خوبی نیز از آن شد. اما متأسفانه دو سه سال اخیر چنین امکانی از ما گرفته شده و شرایط چندان مناسب نیست.

وی از همکاری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ارشاد شهرستان اظهار رضایت کرد: خوشبختانه ما در طول سال های فعالیت خود مسئله ای در اخذ مجوز انتشار نداشته ایم و تمام مجوزها ظرف مدت یک الی دو هفته و در موارد نادر پس از یک ماه صادر شده اند.

مدیر انتشارات گلدسته با اظهار تأسف از وجود دست های پشت پرده در جلوگیری از پخش مناسب کتاب های فراوری شده توسط ناشران شهرستانی گفت: یکی از عمده مسائل عظیم نشر کشور نحوه توزیع و پخش کتاب هاست. متأسفانه در ایران نهاد فرهنگی کتاب ضعیف است و سیستمی قوی در پخش آن وجود ندارد. بیشتر توزیع نمایندگان کتاب در تهران هستند و به صوت درون خانوادگی عمل می نمایند. این توزیع نمایندگان امکان دیده شدن کتاب های شهرستانی را از ناشران آن ها سلب می نمایند و عملکردشان مافیایی است. ما چاره را در این دیدیم که به دنبال یک اسپانسر برای پخش کتاب باشیم و خود به امر توزیع اقدام کنیم.

فرهمند بروجنی در سرانجام درباره کتاب های در دست انتشار نشر گلدسته اشاره نمود: کتاب شهر در طول تاریخ نوشته لویس من فورد به ترجمه جمشید برومند با موضوع شهرسازی و شهرنشینی در جهان را تا دو هفته آینده روانه کتابفروشی ها خواهیم کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30683

به "مافیای پخش کتاب از دیده شدن آثار ناشران شهرستانی جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مافیای پخش کتاب از دیده شدن آثار ناشران شهرستانی جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید