مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، امروزه با رشد سریع شبکه های اجتماعی و به دنبال آن افزایش روزافزون کاربران فضای مجازی، یکی از حوزه هایی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد تولید محتوای اختصاصی در این فضاست.

مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی

محتوایی که اگر در داخل کشور جدی گرفته نشود و برنامه ریزی ویژه ای برای تولید آن صورت نگیرد، می تواند به جولانگاهی برای نفوذ فرهنگ غربی تبدیل شود.

تولید محتوای اینترنتی جنبه های بسیار گسترده ای دارد؛ از تولید محتوای سرگرم کننده مانند بازی های رایانه ای گرفته تا محتوای فرهنگی مانند فیلم و سریال شبکه خانگی، همه نمونه هایی از این حوزه هستند.

شرکت تصویر رویای قدیمی از تولیدکنندگان محتوای فرهنگی برای فضای مجازی است که در زمینه تولید فیلم کوتاه، مستند و سریال فعالیت می کند.

علی شاهیده که سال هاست به کار فیلمبرداری و کارگردانی مشغول است، این شرکت را در سال 86 به طور رسمی تأسیس کرد و در سال98 به دلیل استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت انیمیشن، پیروز به اخذ گواهی خلاقیت و فناوری از معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری شد. سال گذشته پس از ورود شرکت تصویر رویای قدیمی به جمع کسب وکارهای خلاق و فناور، شاهیده شرکتش را در پارک علم وفناوری غیاث الدین جمشید کاشانی مستقر کرد و تمرکزش را بر تولید استاپ موشن قرار داد.

استاپ موشن گونه ای از انیمیشن است که در آن ابتدا ماکت دقیق و ظریفی از فضای داستان، جزئیات صحنه و شخصیت ها ساخته شده و سپس از تکنیک عکس برداری فریم به فریم برای ساخت فیلم استفاده می شود؛ به این صورت که در فواصل بین عکس برداری ها، تغییرات بسیار کوچکی در حالت کاراکترها و لوازم صحنه صورت می گیرد و در نهایت از کنار هم قرار دادن این فریم ها، یک فیلم انیمیشنی تولید می شود. احتمالا برای دهه شصتی ها، استاپ موشن یادآور فیلم طوطی و بازرگان است که شخصیت های آن از خمیر ساخته شده بودند و باعث شد در آن زمان این شکل از انیمیشن بسیار مورد توجه قرار گیرد؛ اما در ادامه راه تا به امروز، استاپ موشن مورد بی توجهی قرار گرفته است و اعضای شرکت تصویر رویای قدیمی امیدوارند بتوانند آن را احیا کنند.

ویژگی های رسانه اینترنتی مانا

شاهیده درباره زمینه های فعالیت شرکت تصویر رویای قدیمی، به جام جم می گوید: شرکت ما دارای بخش های مختلفی است که یکی از آن ها انیمیشن سازی و به طور ویژه ساخت استاپ موشن است؛ اما یکی دیگر از فعالیت های ما که انرژی زیادی برای آن گذاشته ایم در زمینه تولید فیلم و سریال است. آخرین ساخته ما در این بخش، سریال بچه های دره خرس دیو برای رده سنی نوجوان بود که سال گذشته برای پخش از صدا و سیما آماده شد.

او در ادامه می گوید: امسال هم بخش بسیار مهمی را به مجموعه تصویر رویای قدیمی اضافه کردیم که افتتاح آن به دست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، جناب آقای دکتر ستاری صورت گرفت؛ این استارت آپ یک رسانه تصویری یا درواقع نوعی تلویزیون اینترنتی به نام مانا است که از طریق وب اپلیکیشن مانا در تمام پلتفرم هایی مانند اندروید، آی او اِس (iOS) و وب در دسترس قرار گرفته است. فعالیت ما در مانا، تولید محتوای بومی است که این محتوا به طور اختصاصی برای فضای مجازی ساخته می شود. می خواهیم در آینده مانا را به جایی برسانیم که یکی از انتخاب های رایج و در دسترس ایرانیان برای دنبال کردن در فضای مجازی باشد.

وی می افزاید: در حال حاضر برای دریافت مجوز پخش برنامه ویدئویی ضبط شده یا همان VOD (Video On Demand) اقدامات لازم را انجام داده ایم و زمانی که پیروز به دریافت آن شویم، بخشی از مانا هم مانند دیگر بسترهای پرطرفدارِ این روزها به پخش اختصاصی فیلم ها و سریال های شبکه خانگی اختصاص پیدا خواهد کرد؛ اما آنچه ما را از این گونه نرم افزارها متمایز می کند، این است که ما خودمان تولیدکننده هستیم و محتوای آرشیوی یا خارجی را در فضای مجازی منتشر نمی کنیم. بلکه محتوای ما همان محصولاتی است که در استودیوی خودمان می سازیم و آنها را در وب اَپ مانا بارگزاری می کنیم. همچنین استفاده از تمام محتوای مانا در حال حاضر رایگان است. اما اگر مجوز VOD را بگیریم، تنها برای بخشی از مانا که به این موضوع اختصاص دارد، هزینه اشتراک ارزان در نظر خواهیم گرفت که مبلغ آن حدود یک پنجم قیمت اشتراک در پلتفرم های مشابه خواهد بود. هدف کلی ما رایگان نگه داشتن بخش عمده ای از خدمات مانا است و می خواهیم بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم، بیشتر هزینه هایمان را از طریق دریافت تبلیغات تجاری و جذب اسپانسرها پوشش دهیم؛ اگرچه تا به امروز تمام هزینه ها را به صورت شخصی پرداخت کرده ام و متأسفانه هیچ گونه حمایتی از طرف سازمان ها یا نهادهای دولتی از ما صورت نگرفته است.

حال و آینده مانا

مدیرعامل شرکت تصویر رویای قدیمی در خصوص زمینه هایی که برای فعالیت مانا در نظر گرفته اند، می گوید: ما تمرکزمان را بر تولید برنامه هایی گذاشته ایم که احساس می کنیم نیاز امروز جامعه هستند و علاوه بر آن، جذابیت خاصی هم برای مخاطب ایرانی دارند. البته در بیشتر اوقات هر دوی این موارد هم سو و هم راستا شده و منجر به تولید آثاری در زمینه های سرگرمی و آموزشی می شوند. نکته بسیار مهم در ارتباط با تولید محتوای تصویری برای فضای مجازی، این است که باید به تفاوت های این حوزه با تلویزیون توجه شود و برنامه هایی کاملا متفاوت در آن ساخته و پخش شود؛ برنامه هایی که به دلیل برخورداری از فضای رسانه ای بازتر، به قدری جذاب باشد که بتوانند مخاطب را به پرداخت هزینه اینترنت مصرفی و همین طور اختصاص وقت کافی برای دیدن آنها مجاب کند.

علی شاهیده می افزاید: به همین دلیل، ما در مانا پیروز شده ایم تا به امروز برنامه های مشاوره ای جدیدی را با نگاهی کاربردی و کاملا متفاوت با برنامه های تلویزیون تولید و پخش کنیم؛ برنامه هایی با موضوع آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق یا چگونگی انتخاب فرد مناسب برای ازدواج از این دست برنامه ها هستند. اخیرا هم برنامه هایی با موضوع مد، لباس و سبک زندگی را ضبط و منتشر کرده ایم و در حال حاضر نیز مشغول آماده شدن برای پخش برنامه های اختصاصی در ایام نوروز هستیم تا به امید خداوند بتوانیم بخش مفیدی از زمان تعطیلات مخاطبان مان باشیم.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54138

به "مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانا بستر نمایش محتوای تصویری ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید