گوشی های تلفن همراه؛ محصول فناوری های همگرا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان این که گوشی های تلفن همراه محصول فناوری های همگراست، گفت: در گوشی تلفن همراه فناوری هایی چون نانو، الکترونیک، ارتباطی و ... همگرایی دارند اپلیکیشن ها نرم افزار علوم شناختی بوده و حتی حسگرهای سلامت هم به گوشی تلفن همراه راه یافته اند، به عبارتی این ترکیبی از فناوری های همگرایی(NBIC) در گوشی های تلفن همراه است.

گوشی های تلفن همراه؛ محصول فناوری های همگرا

محمد سلطانی در رویداد دومین میتاپارک با موضوع محصولات فناوری همگرا که در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید، با بیان این که در انقلاب صنعتی چهارم محصولات به ندرت موردی از یک فناوری هستند، اظهار کرد: برای همه همگرایی فناوری ها نقاط همگرایی تعریف می گردد، نقاط تلاقی 4 فناوری نانو، مواد پیشرفته، غیرنانو، بایوتک، ICT و ... است.

وی از ارتباط مرکز فناوری های همگرا با چند فناوری اصلی اطلاع داد و گفت: تا به امروز در یکسری از حوزه های تازه ورود کردیم در این 4 سال از زمان تشکیل این مرکز تا به امروز، از 125 طرح یا محصول حمایت شد که لزوماً همه این طرح ها پیروز نبوده است و در برنامه پیش شتابدهی هم تا به امروز 6 برنامه برگزار گردیده است.

رئیس مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به این که حمایت های ما بر سه نوع است، اضافه کرد: گرنت هوشمند(یاری به طرح یا فناوری هوشمند)، وام هوشمند (یاری برای ورود محصول به بازار که قابلیت تبدیل به گرنت را هم دارد) و دوره پیش شتابدهی در این نوع حمایت شرکت ها و تیم هایی با ایده و محصولات را برای همگرایی فناوری ها وارد فرآیند طراحی می کنیم.

دکتر سلطانی در ادامه با اشاره به معرفی چند نقطه همگرایی گفت: چاپ زیستی که در آن قصد داریم به طور خاص بخش هایی از اجزای بدن فراوری گردد تا با بدن انسان سازگار باشد، در کشور مراحل 4 شرکت را داریم که چاپگر زیستی را فراوری کردند.

وی با بیان این که این چاپگرهای زیستی برای کاربردهای تخصصی فروخته شده و جوهره های آن در حال توسعه است، اضافه کرد: تا به امروز موادی چون استخوان براساس چاپگر زیستی فراوری شده است اما در خصوص بافت های جدی تر نظیر کلیه، مثانه و غضروف هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان این که هم اکنون مهندسان بر روی چاپ، چاپگر و توسعه جوهر کار می نمایند، گفت: پزشکان برای کارآزمایی بالینی، دارو و ... کار می نمایند، در دانشگاهی در کشور برای فراوری بافت قرنیه کوشش می نمایند.

دکتر سلطانی با بیان این که رابطه های مغز و رایانه قدیمی تر از محصولات تجاری است که فرصت هایی را پیش رو باز نموده است، ادامه داد: در این حوزه فارغ التحصیلان برق، کامپیوتر، شیمی و مکانیک می توانند وارد شوند.

وی توضیح داد: در زمینه های توسعه و تنوع سبد محصولات، حرکت به سمت محصولات قابل حمل و پوشیدنی و توسعه ابزارها و روش های فردمحور کوشش شده است که نمونه شاخص آن نوار مغز است.

رئیس مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی ریاست جمهوری شرح داد: NGS یا توالی یابی نسل تازه داده ها با حجم بالا براساس ژنتیک انسان، گیاه و حیوانات با هزینه کم فراوری شده است. هزینه توالی یابی ژنی 1000 دلار و هم اکنون زیر 100 دلار است.

دکتر سلطانی با بیان این که از سه بخش اصلی می توان به فراوری داده با دستگاه توالی یابی اشاره و توضیح داد: دوم پایگاه داده که با تجمیع این داده ها حاوی اطلاعات ارزشمندی است و دیگری تحلیل داده ها که کاربرد مختلفی در استعدادیابی و تشخیص دارد. تحلیل داده در کشور در حال شکل گیری است.

وی با تأکید بر ضرورت فعالیت در حوزه ساخت دستگاه و کیت و توسعه بازار و خدمات مبتنی بر تحلیل داده های ژنتیکی، اضافه کرد: زیست مهندسی موضوعی کاملاً نوظهور است که به یاری آن می توانیم محصولات مورد احتیاج را در داخل محیط های زیستی نظیر باکتری فراوری کنیم که مهم ترین آن فراوری سویه است.

رئیس مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه های نوپا با فناوری های همگرایی را از برنامه های این مرکز دانست و گفت: برنامه ها طوری طراحی شده که ایده اولیه تجاری گردد و تیم در مقابل سرمایه گذار گذاشته گردد.

دکتر سلطانی شرح داد: در این برنامه می کوشیم سه ماه تیم را راهبری کنیم، طی این مدت تیم و محصول اعتبارسنجی می گردد و به همراه ارائه خدمات مشاوره ای به سرمایه گذار معرفی و تسهیلات مالی ارائه می گردد.

وی با بیان این که باید در فناوری های همگرا از افراط و تفریط پرهیز کرد، گفت: با راه اندازی دانشکده فناوری های همگرا موافق نیستم، بلکه باید پژوهش براساس همگرایی تعریف گردد، اما در بخش تفریط می توان گفت تجربه نشان داده پیچیده ترین محصولات را در داخل با نگاه مالی فراوری نموده ایم.

صدور ضمانت نامه ها از خدمات اصلی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این مراسم، دکتر فریدوند، رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان این که توسعه هر محصول فناورانه و شکل گیری تیم آن به تأمین مالی احتیاج دارد، اضافه کرد: در سال های اخیر در کشور اتفاقات مثبتی شکل گرفته و نهادهای مختلفی شکل گرفته است تا در راستا از ایده تا فراوری ثروت احتیاجهای مالی رفع گردد.

وی با بیان این که این صندوق طبق مجوز کارگروه ماده 100 صندوق پژوهش و فناوری، ماده 100 قانون برنامه سوم راه اندازی شد، گفت: هدف تأمین ارائه خدمات مالی و اعتباری برای شرکت های دانش بنیان و فناور و مشارکت و سرمایه گذاری خطرپذیر در طرح های دانش بنیان و فناور است.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان این که برای رشد یک ایده در بازه ای بانک به دلیل ریسک زیاد نمی تواند خدمات ارائه دهد، اضافه کرد: صدور ضمانت نامه ها از خدمات اصلی این صندوق است که در اسناد و قوانین بالادستی صدور ضمانت نامه برای صندوق لحاظ شده است.

دکتر فریدوند با بیان این که هم اکنون ضمانت نامه های صندوق نظیر ضمانت بانکی عمل می نماید، گفت: پرداخت انواع تسهیلات با نرخ های ترجیحی به شرکت های دانش بنیان و فناور، مشارکت و سرمایه گذاری خطرپذیر، ارزیابی شرکت ها و طرح های دانش بنیان و فناور، کارگزار مالی سازمان ها و نهادهای حامی حوزه فناوری کشور از خدمات این صندوق است.

وی با تأکید بر این که ضمانت نامه صندوق در کل دستگاه های اجرایی قابل قبول است، اضافه کرد: انواع ضمانت نامه ها از دانشگاه تهران صادر شده است، در بخش تسهیلات شاید پروژه ای به ضامن احتیاجی نداشته باشد، اما به منابعی برای بحث های سرمایه در گردش احتیاج دارد، در این مرحله باید یک نهاد مالی ریسک پروژه را بپذیرد.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان این که بعضی استارت آپ ها و تیمشان به سرمایه گذاری هوشمند(هدفمند) احتیاج دارند، اضافه کرد: اگر تیم شکل گرفته باشد و محصول قابل دفاعی داشته باشد و بازار و اقتصاد تعیینی داشته باشد، می تواند در راستا سرمایه گذاری ما قرار بگیرد.

در ادامه این مراسم دکتر زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این برنامه را حاصل تجربیات متعدد برشمرد و اضافه کرد: آماده پذیرش نقدها و پیشنهادات هستیم، در حال حاضر در پارک زنجیره ارزشی طراحی شده است که همه بخش های خدماتی و فرآیندهای اصلی در آن تعیین شده است.،ایسنا

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 66047

به "گوشی های تلفن همراه؛ محصول فناوری های همگرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی های تلفن همراه؛ محصول فناوری های همگرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید