محمد علی کشاورز ، امضاء پیغام روز تئاتر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، همشهدر حالی که دو هفته تا رسیدن روز جهانی تئاتر باقی مانده و پیغام جهانی آن هم یک ماهی است که منتشر شده، انتها پیغام روز ملی هنرهای نمایشی در ایران توسط محمد علی کشاورز صادر شد.

محمد علی کشاورز ، امضاء پیغام روز تئاتر

به گزارش ایسنا، طبق آنچه مرکز هنرهای نمایشی اعلام نموده است؛ با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی در منزل محمدعلی کشاورز، این هنرمند پیغام روز ملی هنرهای نمایشی را صادر و امضاء کرد.

عصر روز چهارشنبه 22 اسفند 97 شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی به دیدار محمدعلی کشاورز رفت و در این دیدار کشاورز پیغام خود به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی را امضاء کرد.

در این ملاقات پوستر روز ملی هنرهای نمایشی در سال 98 نیز توسط این هنرمند شناخته شده تئاتر و سینمای ایران رونمایی شد.

در ابتدای این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی جویای احوال محمدعلی کشاورز شد و گفت: هرچقدر زمان می گذرد ما بیشتر متوجه می شویم که چقدر به حضور، انرژی، لبخند و توصیه های شما احتیاجمند هستیم. چقدر نسل شما بزرگواران به هنرهای نمایشی ما غنا و هویت بخشیده است و این بنا مدیون ستون های محمکی است که شما پی ریزی کردید.

کرمی به ثبت روز ملی هنرهای نمایشی از سال 96 در تقویم رسمی کشور اشاره نمود و اضافه نمود: همانطور که اطلاع دارید هفتم فروردین با 27 مارس برابر است و از سال 1961 در تقویم میلادی به عنوان روز دنیای تئاتر شناخته می گردد. چند سالی است که تلاش شده این روز با مولفه های ملی و ایرانی پاس داشته گردد. افتخار ماست که پیغام روز ملی هنرهای نمایشی در سال 1398 از سوی شما برای خانواده تئاتر صادر شده است و امیدوارم نوروز 98 شروعی برای اتفاقات خوب در عرصه تئاتر باشد.

در این ملاقات محمدعلی کشاورز نیز با ابراز خرسندی از ثبت روز ملی هنرهای نمایشی گفت: باید اینگونه اتفاق ها را به فال نیک گرفت تا تئاتر به مردم بیشتر نزدیک گردد. امروز تئاتر در سراسر ایران باید با نگاه شکوفای جوانان، بالنده و پویا گردد.

او در همین رابطه اضافه نمود: اولین توصیه من به بچه هایی که به خانواده تئاتر می پیوندند نجابت داشتن است، مسئله دوم مطالعه درست و خوب ادبیات این مملکت است. نکته دیگر این است که باید جای جای مملکت شان را ببینند و بشناسند و با فرهنگ های مختلف آشنا شوند.

بازیگر نمایش لبخند باشکوه آقای گیل ادامه داد: ما نباید صرفاً به کسانی که پیش از این بوده اند بسنده کنیم، باید جوانان دست به قلم را دید و از آن ها خواست که از مسائل مختلف انسانی سخن بگویند. بچه های جوانی که تئاتر کار می نمایند به هنر این مملکت بدهکارند و باید نویسندگانی خوب، بازیگرانی خوب، کارگردانانی خوب و طراحانی خوب باشند چون منبعی غنی از ادبیات در دسترس شان است که می توانند به مدد آن، مردم را به سالن های تئاتر بکشانند. مطمئن باشند اگر این گونه تلاش و تلاش نمایند دولت هم به آن ها یاری خواهد نمود.

در این ملاقات که به بهانه امضای پیغام روز ملی هنرهای نمایشی و رونمایی از پوستر این رویداد رخ داد، حمید نیلی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز شهرام کرمی را همراهی کرد.

همچنین چندی قبل پیغام روز دنیای تئاتربه رسم هر ساله توسط یکی از هنرمندان این عرصه نوشته و منتشر شد.

پس از چهره های نامداری چون آرتور میلر، لارنس اُلیویه، پیتر بروک، پابلو نرودا، لوکینو ویسکونتی، یوجین یونسکو، ادوارد آلبی، جودی دنچ، جان ملکویچ، داریو فو و ایزابل هوپر که از سال 1962 هر سال پیغامی را به مناسبت روز دنیای تئاتر (برابر با 27 مارس) منتشر کردند، سال جاری نوبت به کارلوس سِلدِران نمایشنامه نویس، کارگردان و استاد دانشگاه اهل کوبا رسید که جا پای بزرگان این عرصه بگذارد و پیغام سال 2019 از دریچه نگاه او به تئاتر منتشر گردد.

این روز دنیای که قدمتی طولانی برای پاسداشت هنر تئاتر دارد، همواره با هفتم فروردین که در میانه تعطیلات نوروزی ایران است تقارن پیدا می کرد و به همین دلیل جشن های مربوط به روز دنیای تئاتر همواره خیلی دیرتر برگزار می شد، اما از دو سه سال قبل به همت مدیران وقت اداره کل هنرهای نمایشی هفتم فروردین به نام روز کلی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور ثبت شد و همین بهانه ای شده تا سالن های تئاتری هم از اواسط تعطیلات به اجرای نمایش بپردازند و پذیرای تماشاگران خود باشند.

با این حال به بهانه همین ماجرا، بخشی از پیغام روز دنیای تئاتر که توسط یک هنرمند کوبایی نوشته شده در این گزارش مرور می گردد.

کارلوس سِلدِران نمایشنامه نویس، کارگردان کوبایی، چهره ای تحسین شده در عرصه تئاتر است که در زادگاهش هاوانا پایتخت کوبا زندگی می نماید اما آثارش را در سراسر دنیا ارائه می دهد.

سلدران که متولد 1963 است در ابتدا مدرک کارشناسی هنرهای نمایشی را از مؤسسه آموزش عالی هنر هاوانا گرفت و به سرعت فعالیت حرفه ای خود را در عرصه تئاتر شروع کرد.

وی در طول فعالیت هنری درخشان خود همچنان به یاری و الهام بخشیدن به دیگران یاری می کرد و در جهت تعمیق دانش خود در این عرصه گام برمی داشت. کارلوس سِلدران در سال 2011 مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه ری خوان کارلوس اسپانیا دریافت کرد و برای مدت 20 سال است که عضو دانشکده هنرهای عالی در کوباست و از سال 2016 نیز مدیر دوره کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی تئاتر است.

در بخشی از پیغام کارلوس سِلدِران به مناسبت روز دنیای تئاتر آمده است:

هنگامی که دریافتم تئاتر خود یک کشور است، قلمروی گسترده که دنیا را در بر می گیرد، عزمی استوار در درون برخاست که تحقق نوعی آزادی نیز بود: لازم نیست راه دوری بروید، یا از آنجا که هستید جابجا شوید، مجبور نیستید بگریزید یا حرکت کنید. مخاطب همان جایی است که شما هستید. همکارانی که به آنها احتیاج دارید در کنارتان هستند. همان جا بیرون از خانه اتان تمام واقعیت های روزمره مبهم و غیرقابل درک را در اختیار دارید. پس با همان سکون ظاهری تلاش می کنید تا بزرگ ترین سفرها را طراحی کنید، تا اودیسه را، سفر آرگونات را تکرار کنید: شما مسافری ساکن هستید که دست از اضافه نمودن بر انسجام و استحکام دنیای واقعی خود برمی دارید. سفر شما به سوی لحظه است، به سوی آن است، به سوی رویارویی تکرارناپذیر با همنوعانتان. سفر شما به سوی آنان است، به سوی قلب شأن، به سوی ذهنیات شأن. شما درون آنها سفر می کنید، در احساسات شأن، در خاطراتی که شما آن را بیدار نموده و به حرکت وا می دارید. سفر شما پر از فراز و نشیب است و هیچکس نمی تواند آن را بسنجد یا متوقفش کند. هیچکس نمی تواند ابعاد حقیقی آن را بشناسد، این سفری است در میان تخیلات مردم ، بذری که در دوردست ترین زمین ها پاشیده می گردد: وجدان مدنی، اخلاقی و انسانی تماشاگرانتان. به همین خاطر من حرکت نمی کنم، در خانه امان، در میان نزدیک ترین کسان، در سکونی ظاهری، شب و روز کار می کنم، چرا که من راز سرعت را در اختیار دارم.

سنت تئاتری فاقد سلسله مراتب است. هیچکس نمی تواند ادعا کند که تئاتر در هیچ مرکزی در دنیا، در هیچ شهر یا ساختمان ممتازی وجود دارد، تئاتر، آنگونه که من آن را تجربه نموده ام، در جغرافیایی نامرئی پراکنده می گردد که زندگی آنها که اجرایش می نمایند و حرفه تئاتر را در یک حرکت متحد نماینده ترکیب می نماید.

روز دنیای تئاتر از سال 1961 در تاریخ 27 مارس (7 فروردین) از سوی انستیتو بین المللی تئاتر (زیر نظر یونسکو) در سراسر دنیا جشن گرفته می گردد. پیغام سالانه این روز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر انتخاب می گردد و به تأثیر و تقابل تئاتر در عرصه بین المللی اختصاص دارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5530

به "محمد علی کشاورز ، امضاء پیغام روز تئاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد علی کشاورز ، امضاء پیغام روز تئاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید