مدیریت تعادل بین کار و زندگی
به گزارش مجله یک کامپیوتر، یکی از دغدغه های اصلی امروز، ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری است. معمولا فعالیت های کاری بر فعالیت های زندگی شخصی ما ارجحیت دارند؛ زیرا میل دستیابی به موفقیت های کاری ما را مجبور به کنار گذاشتن رفاه زندگی می نماید. برقراری تعادلی یکپارچه بین کار و زندگی نه تنها بر سلامت جسم، روح و فکر اثر دارد، بلکه برای حرفه و شغل ما هم اهمیت دارد. اما سوال این است که تعادل کار و زندگی چیست؟ به طور خلاصه تعادل کار و زندگی به این معنی است که افراد خواسته های کاری و خواسته های شخصی خود را اولویت بندی نمایند و انجام دهند. بعضی از علل عدم تعادل بین کار و زندگی عبارت است از: افزایش مسوولیت های کاری، ساعات طولانی کار کردن، مسوولیت بیشتر در خانه، داشتن فرزند.
به گزارش دنیای اقتصاد، Chris Chancey متخصص شغلی و مدیر عامل شرکت Amplio Recruiting اظهار می نماید: برقراری تعادل مطلوب اثرات مثبتی از جمله کاهش استرس، کاهش فرسودگی شغلی و افزایش احساس رفاه را به همراه خواهد داشت. این اثرات نه تنها برای کارمندان بلکه برای کارفرمایان هم صدق می نماید.
وی بیان می نماید: کارفرمایانی که محیط کاری را بر مبنای تعادل ایجاد می نمایند، شاهد صرفه جویی در هزینه ها، کمتر غیبت کردن پرسنل و وفادار شدن پرسنل خواهند بود. کارفرمایانی که برنامه دورکاری یا برنامه منعطفی را تدوین می نمایند، سبب می شوند کارمندان تعادل بهتری بین این دو مورد داشته باشند.
هنگام تدوین برنامه ها به برقراری تعادل کار و زندگی هم توجه کنید. Chancey می گوید برقراری تعادل بین کار و زندگی، کمتر به تقسیم بندی ساعات شبانه روز وابسته است و بیشتر به انعطاف پذیری برای انجام فعالیت های کاری بستگی دارد که این انعطاف سبب می گردد برای زندگی شخصی خود وقت و انرژی داشته باشید. ممکن است در بعضی روز ها بیشتر کار کنید؛ اما آخر هفته ها فرصت خواهید داشت به فعالیت های لذت بخش دیگری بپردازید.
در اینجا 8 روش برقراری تعادل کار و زندگی و مدیریت کردن آن بیان می گردد.
1) بپذیرید که همواره تعادل کاملی بین کار و زندگی برقرار نمی گردد
با شنیدن تعادل کار و زندگی این موضوع تداعی می گردد که پس از یک روز پرمشغله در محل کار و ترک آنجا، نیمه دیگری از روز در کنار دوستان و خانواده سپری گردد. اگرچه این موضوع ایده آل به نظر می رسد، اما همواره امکان پذیر نیست؛ بنابراین به جای تدوین یک برنامه کامل، برنامه واقع بینانه ای را تدوین کنید. بعضی روز ها فعالیت های کاری شما بیشتر است و در روز های به جای مانده فرصت بیشتری برای وقت گذرانی ها خواهید داشت.
تعادل در طول زمان و نه در هر روز حاصل می گردد. Heather Monahan موسس گروه مشاوره حرفه ای BossinHeels می گوید: منعطف بودن مهم است و باید دائما ارزیابی کنید که در چه مرحله ای از دستیابی به اهداف هستید. ممکن است فرزندانتان به شما احتیاج داشته باشند یا ممکن است به یک سفر کاری بروید؛ اما مهم این است که کلید برقراری تعادل به منظور قرار دریافت در راستا رسیدن به هدف و ارزیابی احتیاج های خود را بیابید.
2) عاشق شغل خود باشید
با اینکه شغل یک موضوع و هنجار اجتماعی است؛ اما نباید محدود نماینده شخص باشد. متنفر بودن از شغل پیامد هایی از جمله شاد نبودن را به همراه دارد. البته قرار هم نیست که از تمام جنبه های شغل خود رضایت داشته باشید. همین که صبح ها بدون ترس از انجام وظایفتان از خواب برمی خیزید، کافی است. Monahan می گوید شغلی داشته باشید که از شدت علاقه، حاضر به انجام فعالیت های آن حتی به صورت رایگان باشید.
وی اظهار می نماید اگر شغلتان در دایره فعالیت های مورد علاقه شما نیست سبب خستگی می گردد؛ بنابراین با مشکل بزرگی روبرو هستید. اگر برای شخصی کار می کنید که برای شما ناخوشایند است و فعالیت های کاری تان نامطلوب است، پس باید به جست وجوی شغل دیگری باشید.
3) سلامتی خود را در اولویت قرار دهید
دغدغه اصلی شما باید حفظ سلامت جسم، روح و روان خودتان باشد. اگر تصور می کنید که با ترک اجباری شغل خود از استرس و افسردگی شما کاسته می گردد، سریعا این کار را انجام دهید. اگر دارای بیماری هستید، در روز های سخت کاری، از آن نترسید. این نکته را بدانید که کار زیاد مانع از بهبود کامل بیماری می گردد و سبب خواهد شد تا روز های بیشتری را از مرخصی بهره ببرید؛ بنابراین اگر سلامتی شما در اولویت است، نباید فعالیت های سخت یا افراطی انجام دهید، بلکه باید با مراقبت های روزانه (مدیتیشن) و ورزش آن را همراه کنید.
4) از قطع ارتباطات نترسید
قطع ارتباط با افراد و به طور کلی با دنیای خارج این امکان را فراهم می نماید تا از استرس هفتگی کاسته گردد و به فکر فرصت یافتن ایده های تازه را می دهد. به جای چک کردن ایمیل های کاری می توان سایت های اخبار مرتبط با کار را مطالعه کرد. Monahan می گوید در سفر کاری که با رئیس شرکت همراه بودم، من در حال اجرا امور مربوطه بودم؛ اما در همان لحظه رئیس در حال مطالعه یک رمان بود. در آن موقع متوجه این موضوع نشدم که من خود را به سمت فرسودگی شغلی سوق می دهم؛ اما رئیسم در حال استراحت بود تا از فشار های کاری خارج گردد.
در حال حاضر سعی می کنم همان تکنیک ها را تمرین کنم؛ زیرا اختصاص زمان هایی برای استراحت به منظور دستیابی به موفقیت حیاتی است و سبب می گردد انرژی بیشتری برای انجام کار ها داشته باشید.
5) از تعطیلات و مرخصی ها بهره ببرید
گاهی اوقات ضروری است به طور کلی رابطه خود را با سیستم کاری قطع کنید. مهم نیست که تعطیلات یک روزه یا دو هفته ای باشد، بلکه مهم آن است که برای تتازه قوای جسمی و روحی از مرخصی ها بهره ببرید. نتایج تحقیقات اجرا شده به وسیله انجمن مسافرتی ایالات متحده نشان می دهد که در سال 2018 حدود 52درصد از کارمندان از مرخصی های خود استفاده نکردند؛ زیرا این نگرانی را داشتند که بهره گیری از مرخصی سبب بروز اختلال هایی در فرایند کاری می گردد و هنگام بازگشت با کار های انباشته شده زیادی روبرو خواهند شد؛ درصورتی که این ترس نباید محدودنماینده شما برای عدم استفاده از مرخصی ها و استراحت ها گردد.
Chancey می گوید مزایای بهره گیری از مرخصی بسیار بیشتر از معایب آن است. با تدوین برنامه های مناسب می توانید بدون نگرانی درمورد سنگینی فعالیت های انباشته شده در هنگام بازگشت از مرخصی، زمان خود را مدیریت کنید.
6) برای خود و عزیزانتان زمان بگذارید
گرچه شغل مهم است، اما نباید تمام زندگی شما را شامل گردد. شما پیش از دارا بودن شغل فعلی یک شخص بودید و باید فعالیت های شادی بخش و سرگرم نماینده را در اولویت کار های خود قرار دهید. Chancey بیان می نماید که برقراری تعادل بین کار و زندگی یک اقدام عملی و مطلعانه است.
وی اعتقاد دارد که اگر به طور جدی برای زمان خود برنامه ریزی نکنید، هرگز فرصتی برای انجام کار های دیگر نخواهید داشت. مهم نیست که به چه مقدار کار های شما شلوغ است، مهم این است که زمان کار و زندگی خود را کنترل و مدیریت کنید. هنگام نوشتن برنامه در تقویم خود، فرصت هایی را برای دیدار ها و تفریحات خانوادگی در نظر بگیرید. ممکن است عجیب باشد که با افرادی که زندگی می کنید، برنامه ریزی هایی برای قرار های تفریحی تدوین کنید؛ اما واقعیت این است این کار سبب سپری شدن اوقاتی با کیفیت و بدون تعارض زندگی کاری و شخصی خواهد شد.
هیچ گاه نباید دارا بودن شغل و سپری کردن زمان برای کار به معنی غافل شدن از روابط شخصی گردد. این موضوع را درک کنید که افراد داخل شرکت ارتباط عاطفی با شما ندارند. بعلاوه به یاد داشته باشید که احتمال جابه جایی پرسنل در کار بسیار زیاد است؛ بنابراین اهمیتی ندارد که شما شغل خود را به چه مقدار مهم قلمداد کنید یا تصور کنید با ترک شغلتان، سازمان چه ضرر هایی را متحمل می گردد.
7) ساعت کار را معین کنید
برای خود و همکارانتان محدودیت هایی به منظور جلوگیری از فرسودگی شغلی وضع کنید. پس از ترک محل کار، از فکر کردن درمورد پروژه های آینده یا پاسخ دادن به ایمیل های شرکت خودداری کنید. یک رایانه و یک خط تلفن کاری داشته باشید که هنگام فارغ شدن از کار آن ها را هم خاموش کنید. اگر این امکان وجود ندارد، از مرورگرها، ایمیل ها یا فیلتر های جداگانه ای برای کار و سیستم عامل های شخصی خود بهره ببرید.
ساعت کاری را معین کنید. چه در خانه کار می کنید چه خارج از خانه، معین شروع و خاتمه کار بسیار مهم است؛ در غیر این صورت، ممکن است در ساعات تعطیلی یا تعطیلات آخر هفته به ایمیل های مربوط به کار پاسخ دهید. از سوی دیگر پیشنهاد می گردد که اعضای تیم و مدیر خود را از حدود وظایف و فعالیت های شخصی خود مطلع سازید. این کار سبب می گردد که آن ها درک و انتظارات مطلوبی از شما داشته باشند.
8) اهداف و اولویت ها را معین کنید و به آن ها پایبند باشید
تکنیک های مدیریت زمان، تجزیه و تحلیل فهرست فعالیت ها و حذف کار هایی را که ارزش چندانی ندارند، جدی بگیرید. ساعتی از روز را که بیشترین بازدهی در کار را دارید، یادداشت کنید و فعالیت های مهم خود را در آن ساعت انجام دهید. هر چند دقیقه از چک کردن ایمیل ها و تلفن های خود دست بکشید تا از اتلاف ها و کاهش بهره وری جلوگیری کنید. برنامه ریزی برای روز می تواند بهره وری کار را افزایش دهد که نتیجه آن دارا شدن زمان بیشتر به منظور استراحت در خارج از محیط کار است.
ایجاد محیط کار منعطف
افرادی که برنامه های منعطفی دارند، قادر به برقراری تعادل مطلوبی هم خواهند بود. تحقیقات اخیر نشان داده است که طی هفت سال گذشته، بسیاری از کارفرمایان این امکان را به کارمندان خود داده اند تا نسبت به برنامه و محیط کار خود انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.
کن ماتوس (Ken Matos)، محقق و مدیر ارشد تحقیقات مشاغل در موسسه غیرانتفاعی خانواده و کار می گوید: بدیهی است که کارفرمایان همواره می خواهند با صرف منابع کمتر، نفع بیشتری داشته باشند؛ اما با این حال، این اجازه را به کارمندان خود می دهند که برای دسترسی به گستره وسیعی از مزایای متناسب با احتیاج های فردی و خانوادگی و بهبود سلامتی و رفاه خود، انعطاف ها و اولویت بندی هایی را برای خود داشته باشند.
هانک جکسن (Hank Jackson)، رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی معتقد است که انعطاف پذیری در بلندمدت نتایج مطلوبی را برای کارفرمایان به ارمغان می آورد. وی می گوید همان طور که در حال پیشرفت هستیم، اگر می خواهیم استعداد های برتر را جذب و آن ها را حفظ کنیم، باید در جست وجوی راه ها و گزینه های کاری منعطفی باشیم. او اعتقاد دارد تعادل بین زندگی و کار برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد؛ زیرا هر کدام از افراد تعهدات متفاوتی در زندگی دارند. به بیان دیگر تعادل موضوعی شخصی است و فقط ما می توانیم بر سبک زندگی مناسب تمرکز کنیم.
چگونه یک مدیر پشتیبان باشیم
نکاتی درخصوص حمایت بهتر مدیران از کارمندان: سعی کنید هدف پرسنل خود از کار کردن را بدانید. تمام افراد قادر به برقراری تعادل بین زندگی و کار نیستند. با کارمندان خود درمورد اهداف آن ها صحبت کنید تا درخصوص موضوعاتی که قادر یاری به آن ها هستید، اقدام کنید. بعضی از کارمندان ممکن است در روز های زوج هفته دورکار باشند و بعضی دیگر فقط مایل به تغییر در برنامه کاری روزانه خود باشند.
آنچه مهم است دارا بودن فکر باز و انعطاف پذیر است. این نکته را به خاطر داشته باشید که کارمندان از شما پیروی می نمایند. اگر در طول روز ایمیل ها را کنترل می کنید یا در روز های آخر هفته به شدت کار می کنید، آنان تصور می نمایند این همان اقدامی است که از آن ها انتظار دارید.
با اینکه معمولا کارفرمایان برای برقراری تعادل بین کار و زندگی در جست وجوی ارائه ایده های مطلوبی هستند، اما شما اجازه دهید کارمندان، خود این انتخاب را انجام دهند. به طور مستمر با کارمندان خود درمورد گزینه هایی که حق انتخاب دارند، صحبت کنید. بعلاوه با کارمندانی که در شرف پدر و مادر شدن هستند درخصوص انتخاب هایی که برای مرخصی والدین است، صحبت کنید.
همواره آماده و به روز باشید و همواره از تغییراتی که تعادل کار و زندگی را برهم می زند، جلوتر باشید. راهکاری که برای امروز است ممکن است برای سال آینده مناسب نباشد، بنابراین برای برقراری تعادل خلاقیت داشته باشید.
منبع: فرارو