معرفی شماری از کویرهای دیدنی اطراف تهران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، طبیعت همواره مملو از زیبایی های سحرانگیزی بوده و هر بار، دیدنی جدیدی را پیش روی شما می گذارد. در میان این دیدنی ها، کویر خاصیت دیگری دارد. کویر معجزه ای بوده از زیبایی و سکوت که میان شنهای بی نهایت و آسمان پر ستاره درخشش دارد. با ما در مقاله معروف ترین مناطق کویری اطراف تهران با ما همراه شوید تا شما را با شماری از دیدنی ترین کویرهای اطراف تهران آشنا کنیم. قطعا، بودن در یکی از کویرهای دیدنی اطراف تهران برایتان جذاب خواهد بود.

معرفی شماری از کویرهای دیدنی اطراف تهران

فهرست مطالب

کویر متین آبادکویر مرکزی ایرانکویر مرنجابکویر ابوزیدآباددیگر کویرهای دیدنی ایران

کویر متین آباد

اگر بدنبال یک کویر نوردی مجهز هستید، بدون تردید متین آباد یکی از معروف ترین مناطق کویری اطراف تهران بوده که در کنار آسمان پر ستاره، زیبایی و سکوت، امکانات گرمایشی، سرمایشی و اقامتی مناسبی دارد. شتر سواری، مرکز پرورش شترمرغ، رصدخانه و مزارع ارگانیک از دیگر دیدنی های این کویر بوده که انرژی تمام لوازمش از طریق خورشید و بازیافت زباله تامین می شود. چادر، کومه و اتاق سه نوع مکان اقامتی متین آباد بوده که بسته به انتخاب شما دارای یخچال، تلویزیون و سایر وسایل هستند.

برای دیدن این مورد از کویرهای دیدنی اطراف تهران، باید وارد آزادراه اصفهان-کاشان شده و 60 کیلومتر از کاشان دور شوید. با دیدن تابلوی خروجی ابیانه و بادرود، وارد بادرود شده و به سمت چپ بروید. از روستاهای خالدآباد، دهباد و قمی که بگذرید، به آسمان پر ستاره کویر متین آباد می رسید.

کویر مرکزی ایران

کویر مرکزی یکی از دیدنی ترین کویرهای اطراف تهران بوده که تا جنوب ایران امتداد دارد. در این کویر می توانید کاروانسرای عین الرشید، کاروانسرای سنگی قصر بهرام و کاروانسرای دیرگچین را مشاهده نمایید. البته، برای ورود و شب مانی در قصر بهرام احتیاج به مجوز هست. در جاده ورامین به جوادآباد، منطقه پارک ملی کویر ایران را پیدا کنید که ورودی کویر مرکزی ایران است. البته، با عبور از شهرهای سمنان و گرمسار هم می توانید وارد کویر مرکزی ایران شوید و از دیدن این معجزه شن اندود لذت ببرید.

بیشتر بخوانیدکاروانسرای دیرگچین | مادر کاروانسراهای ایرانپارک ملی در دل کویر های سمنان

کویر مرنجاب

یکی دیگر از کویرهای دیدنی اطراف تهران، کویر مرنجاب بوده که در حوالی کاشان هست. از راه خاکی آن که بگذریم، زیبایی و سکوت دلچسبی را کویر زیر آسمان پر ستاره اش نصیب گردشگران می کند و رملهای نرم، امکانات کمپینگ و دیدن طلوع خورشید در کنار جزیره سرگردان، از دیگر مزایای این کویر هستند. در گذشته، مردم خیال می کردند که این منطقه که از سنگهای متخلخل شکل گرفته، حرکت می کند و آن را چون معجزه ای در دل دریاچه می پنداشتند. اما، معین شد که بدلیل محو شدن 2 خط افق بخاطر گرمای زیاد، این حرکت چیزی جز خطای دید نیست. وارد اتوبان قم-کاشان شوید. بعد از شهر کاشان، داخل آران و بیدگل شده و به بلوار ارتش بروید. 45 کیلومتر بعد، در کاروانسرای مرنجاب هستید.

بیشتر بخوانیدکویر مرنجاب | سفر به مرنجاب سرزمین شن های روانکاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل؛ دیدنی حیرت آور در قلب کویر

کویر ابوزیدآباد

یکی از دیدنی ترین کویرهای اطراف تهران، کویر ابوزیدآباد بوده که دیدنی های فراوانی را در کنار آسمان پر ستاره کویری و زیبایی و سکوت معجزه وار در بطن دارد. قلعه کرشاهی، شهر زیرزمینی اویی از دیدنی های بی مثال این منطقه هستند. قرار دریافت روستای ابیانه در 35 کیلومتری این کویر و همچنین تپه شنهای روان را هم می توان به آنها اضافه کرد. به سمت استان اصفهان که می روید، بعد از گذشتن از آران و بیدگل، می توانید روستای کویری ابوزیدآباد را ببینید.

بیشتر بخوانیدمعرفی قلعه کرشاهی اصفهان، قلعه ای معروف به قلعه دزدها !!شهر زیرزمینی نوش آباد | معماری باستانی نوش آبادروستای افسانه ای ابیانه استان اصفهان

دیگر کویرهای دیدنی ایران

با چهار مورد از کویرهای دیدنی اطراف تهران آشنا شدید که زیبایی، سکوت و آسمان پر ستاره آنها همچون معجزه ای بی نظیر در نزدیکی پایتخت بچشم می خورد. اما، اگر کمی از کویرهای اطراف تهران فاصله بگیریم، کویرهای فراوانی بوده که هر کدام دارای خصوصیات بی مثالی هستند. برای آشنایی با معجزه های کویری، همچنان با ما همراه باشید.

کویر لوت

شاید کلوت های شهداد یکی از مشهورترین دیدنی های کویری ایران در سراسر جهان باشند. این ابرشهر خیالی که از کلوخ هایی توپر و سخت تشکیل شده، یکی از خیالی ترین ابرشهرهای جهان را ساخته که زیر آسمان پر ستاره کویر، همچون معجزه ای به نظر می آید. گلدانهای وارونه، پوشش گیاهی اوایل این کویر بکر بوده که دو استان خراسان جنوبی و کرمان را به هم پیوند می دهد و در چاله مرکزی این کویر گرم هیچ موجود زنده ای وجود ندارد. از شهر کرمان به سمت ماهان رفته و بعد از 20 کیلومتر و رسیدن به یک سه راهی، به سمت چپ روانه شوید. با گذشتن از تونل و جهت کوهستانی سیرچ، به کویر لوت دست می یابید.

بیشتر بخوانیدکویر لوت | تماشای دریایی از کویر

کویر روستای خور

همین ابتدا باید بگوییم که این روستا را با شهری به نام خور و بیایانک اشتباه نگیرید! روستای خور به بادگیرهای کویری مشهور بوده و نکته جالب تر اینکه، رونق و جمعیت خود را در کنار مراسم آیینی و بافت زیبای کویر نگاه داشته است.

کویر و نمکزار سیرجان

حال که از معروف ترین مناطق کویری اطراف تهران فاصله گرفته ایم، بهتر است سری به آسمان پرستاره در کویر آرامش بخش سیرجان بزنیم. دریاچه نمک سیرجان میان دو اقلیم کویری و کوهستانی بوده و مناظر بکر و دیدنی آن هیچگاه از خاطر گردشگران محو نخواهند شد. از جاده سیرجان به سمت شیراز که بروید، بعد از نیریز، می توانید دریاچه نمک سیرجان را ببینید.

کویر خارا

کویر خارا زیبایی و سکوت خود را مدیون رودخانه زاینده رود بوده که در انتهایش واقع شده است. زاینده رود با گذشتن از این کویر و آسمان پر ستاره اش، وارد تالاب گاوخونی می شود و منظره ای را می سازد که همچون معجزه ای است در بیابان. این کویر که در 100 کیلومتری اصفهان بوده، می تواند سفری یک روزه و دلچسبی را به شما هدیه دهد. اگر در شهر اصفهان اتراق کرده اید، باید از سمت شرق این شهر خارج شده و بعد از حدود 100 کیلومتر، وارد ورزنه شوید. راه دیگر، جاده اصفهان-شیراز است برای کسانی که قصد ورود به اصفهان را ندارند. از این جاده باید به طرف بهارستان رفته و به سمت چپ بروید تا به کویر برسید.

کویر دهسلم

ادامه کلوتهای بی نظیر شهداد به نهبندان می رسد و کویر دهسلم را شامل می شود. برای رویت این معجزه بی نظیر طبیعت باید به دهسلم بروید که بدلیل داشتن قناتهای پر آب، همچنان پابرجا بوده و اهالی میهمان پذیرش سفری رویایی را برای شما رقم خواهند زد. برای رسیدن به روستای دهسلم باید از تهران 1135 کیلومتر رانندگی کنید و از شهرهای قم، کاشان، مهاباد و طبس بگذرید تا به بیرجند برسید. البته، یک جهت 1141 کیلومتری هم وجود دارد که از ورامین، گرمسار، سمنان، شاهرود، دامغان، سبزوار، بردسکن، گناباد و قاین می گذرد تا به بیرجند برسد.

کویر ریگان

حمام شن در بلندترین تپه های کویری استان کرمان، کاری است که گردشگران در سفر به این منطقه صورت می دهند. رملهای مرتفع این ناحیه در منطقه ای به عرض 4 کیلومتر و طول 25 کیلومتر، خواص درمانی فراوانی دارند و می توانند در کنای زیبایی و سکوت، معجزه دیگری را نصیب شما کنند. اگر از تهران به کویر ریگان بروید، باید از قم، اصفهان، یزد و کرمان بگذرید. از نرماشیر به سمت راست رفته و با دیدن خروجی چابهار، وارد آن شوید. بعد از 54 کیلومتر رانندگی از اولین دوربرگردان، داخل خروجی رحمت آباد شده و بدنبال تابلوی کمپ کویر ریگان بگردید.

کویر مصر

کویر مصر نامی آشنا برای همه کویرنوردان بوده و بهشت منجمانی است که می توانند در آسمانش یک دل سیر سیاحت کنند. برای لذت بردن از آسمان پر ستاره و زیبایی و سکوتی بی نظیر، کویر مصر را فراموش نکنید و از آسمان معجزه وار و ستاره باران آن لذتی دوچندان ببرید. از تهران 700 کیلومتر رانندگی کنید و از سمنان، دامغان، معلمان و جندق بگذرید. از جندق 45 کیلومتر در جهت خاکی رانده تا به یکی از بی مثال های ایران برسید.

بیشتر بخوانیدکویر مصر اصفهان | دریای شن بر پهنه آسمانمنبع: همگردی
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 44182

به "معرفی شماری از کویرهای دیدنی اطراف تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شماری از کویرهای دیدنی اطراف تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید