مناسبات تهران و سئول به علت پیروی کره جنوبی از تحریم های آمریکا وارد رکود شده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون اول رئیس جمهور گفت: متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم های غیر قانونی آمریکا مناسبات تهران و سئول وارد رکود شده است.

مناسبات تهران و سئول به علت پیروی کره جنوبی از تحریم های آمریکا وارد رکود شده است

به گزارش خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کره جنوبی گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی به طور سنتی از روابط خوبی برخوردار بودند. سال آینده مصادف با شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است.

جهانگیری بیان داشت: در طول این سال ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده. شرکت های کره ای در بخش های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال 2012 حجم مبادلات دو کشور به 17 میلیارد دلا رسید.

وی ادامه داد: دو کشور ایران و کره از زمینه های همکاری مشترک بسیاری زیادی برخوردار هستند و به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا، نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید نمود: متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین المللی است، مناسبات دو کشور وارد رکود و کم تحرکی زیادی شده است.

وی اضافه نمود: کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچگونه تحریم بین المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد. متاسفانه اقدام بانک های کره ای در مسدود نمودن بیش از 7 میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی فراورده های نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده روابط دو کشور را دچار رکود جدی نموده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقدام بانک های کره ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن، به این منابع ارزی به شدت احتیاج دارد.

وی توضیح داد: این اقدام کره ای ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر کالاهای اساسی محروم نموده است. متاسفانه حتی شرکت های کره ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی در این شرایط سخت به ایران خودداری نموده اند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در نتیجه این اقدامات متاسفانه وجهه و صندلی کره نزد مردم ایران که همیشه مثبت و محبت آمیز بوده آسیب زیادی دیده است. در عین حال ما سفر جناب آقای نخست وزیر به ایران را به فال نیک می گیریم. امیدواریم که با تحرکات و اقدامات جبرانی کره این امکان فراهم گردد که صندلی کره در ایران بهبود پیدا کند.

وی اضافه نمود: طبعا دولت جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد که به شرط برداشتن گام های موثر و ملموس از سوی کره به کره برای جبران گذشته یاری کند. در ملاقات خصوصی و عمومی با آقای نخست وزیر به طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی را مطرح و از ایشان خواستم که در جهت جبران گذشته کوشش کنند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید نمود: خوشبختانه آقای نخست وزیر بدلیل سفر قبلی خود به ایران به عنوان رئیس مجلس کره، با کشور ما به خوبی آشنایی دارد و از توانایی های ایران برای همکاری با کره به خوبی آشنایی دارد.

وی توضیح داد: با توجه به شکاف ایجاد شده بین روابط و انتظار بر حق مردم ایران از دولت کره، می خواهیم در اسرع وقت، منابع اقتصادی ایران را آزاد و مسائل سال های اخیر را با اقدامات عملی جبران کنند.

منبع: فارس

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

مینی نت: مینی نت، با برگزیده آخرین اخبار جراید و روزنامه ها همراه ما باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 54818

به "مناسبات تهران و سئول به علت پیروی کره جنوبی از تحریم های آمریکا وارد رکود شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسبات تهران و سئول به علت پیروی کره جنوبی از تحریم های آمریکا وارد رکود شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید