موتور جستجوی بومی ذره بین رونمایی شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راه اندازی موتور جستجوی بومی ذره بین توسط اپراتور همراه اول تاکید نمود این موتور جستجو می تواند Single Sign On را در بین کاربران ایرانی جا بیندازد و کاربران داخل کشور با لاگین کردن به آن، دیگر نیازی به ورود به اپلیکیشن های مختلف نداشته باشند.

موتور جستجوی بومی ذره بین رونمایی شد

به گزارش دیجیاتو، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم های دیجیتال همراه اول گفت این موتور جست وجو از قابلیت های محلی خوبی برخوردار است: امیدواریم بخش بزرگی از احتیاج های مردم را به مراتب از مرورگر های خارجی بهتر تامین کند.

فیروز آبادی با بیان اینکه در مرکز مانیتورینگ پلتفرم های دیجیتال همراه اول تمهیداتی دیده شده که شرایط به کارگیری سکوها، برنامک ها و اپلیکیشن های ایرانی رصد گردد گفت: در این مرکز VOD ها، سکوی آموزشی شاد، پیغام رسان ها که حداقل شامل چهار پیغام رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می گردد.

او درباره پروژه موتور جستجوی بومی همراه اول گفت: ما در جریان این پروژه بودیم، امروز مراحل نهایی را برای اعلام عمومی طی کرد که آن آماده سازی یک اپلیکیشن مرورگر و موتور جست جو است که از قابلیت های محلی خوبی برخوردار است و امیدواریم بخش بزرگی از احتیاج های مردم را به مراتب از مرورگر های خارجی بهتر تامین کند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستم که اپلیکیشن های ایرانی، در حوزه پیغام رسان ها، VOD ها، مرورگرها، موتور های جست وجو از مزیت های سرزمینی استفاده نمایند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب کار دیجیتال راه انداخته اند را دچار اذیت می نماید، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن های مختلف و محیط های مختلف کاری وارد می شوند و برای این کار از نام های کاربری و رمز عبورشان استفاده می نمایند، اصطلاحی به نام Single Sign On وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان نموده که اگر استفاده از موتور جستجوی بومی ذره بین در بین کاربران زیاد گردد، هماهنگی لازم بین دستگاهی برای اجرای Single Sign On وجود دارد: در این راستا وعده دادیم که اگر همراه اول بتواند اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهد که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده نمایند، ما هماهنگی های لازم بین دستگاهی را فراهم می کنیم که کاربر وقتی وارد محیط می گردد، برای یک بار وارد گردد و در طول روز در اپلیکیشن های مختلف بتواند با همان یک بار ورود کارش را انجام دهد. این کار در ادامه نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین دستگاهی هستیم.

آنطور که از صحبت های فیروزآبادی برمی آید، به جز این موتور جستجو قرار است که مرورگر ذره بین نیز به زودی عرضه گردد. موتور جستجوی بومی ذره بین همراه اول از این لینک در دسترس است.

از سوی دیگر با جستجوی بیشتر می توان دید که اپلیکیشن این موتور جستجو در مارکت های اندرویدی ایرانی نیز حاضر است البته با تعداد نصب بسیار کم. برای مثال توضیحاتی درباره ذره بین در مایکت داده شده است: ذره بین یک سوپروب گرد رایگان فارسی است که جستجو و گشت وگذار در دنیای بی انت های اینترنت را آسان می نماید. همچنین در بخش ویژگی های ذره بین می توان این موارد را مشاهده کرد:

زبان ذره بین فارسی است

هزینه اینترنت مصرفی استفاده از ذره بین، برای وب سایت های ایرانی نیم بها و برای وب سایت های بین المللی، تمام بها است. این هزینه با فعال سازی بسته های هدیه ذره بین، رایگان است.

تماشای ویدئو های دل خواه شبکه های اجتماعی و وب سایت های دیگر، در تب ویدئوی ذره بین، همواره با ترافیک نیم بها محاسبه می گردد.

ذره بین امکان جستجو و دسترسی طبقه بندی شده به متن، تصویر، ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال) و موسیقی را فراهم می نماید.

جستجو در ذره بین، ساده ا ست و احتیاج به هیچ تخصصی ندارد.

سرعت جستجو و رسیدن به نتیجه دل خواه در ذره بین بالا است؛ تنها با یک کلیک!

همچنین گفته شده که در بستر ذره بین می توان به این موارد دسترسی داشت:

  • دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات روزانه
  • آگاهی از نرخ طلا، ارز، سکه و بورس
  • دسترسی لحظه ای به شرایط آب وهوا
  • پیگیری اخبار ورزشی و نتایج زنده فوتبال
  • امکان مقایسه و خرید اینترنتی
  • دسترسی آسان و به صرفه به پربیننده ترین و به روزترین محتوا های شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها و سایت های ایرانی
  • تماشا و دانلود انواع ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال)

لازم به ذکر است پروژه موتور جستجوی بومی با سایت هایی، چون یوز و صرف هزینه های میلیاردی شروع شد، ولی تا به امروز این موتور های جستجوی بومی نتوانستند در بین کاربران جا باز نمایند. بعضی کارشناسان بر این باور هستند که برای پا دریافت یک موتور جستجوی بومی حداقل به 400 میلیون کاربر هم زبان احتیاج است تا آن موتور جستجوی بومی در بین آن قشر کارایی داشته باشد و راه اندازی آن صرفه مالی داشته باشد.

وزیر ارتباطات پس از قطع اینترنت در سال 98 درباره شرایط موتور جستجوی بومی گفته بود که ایران در این موضوع ضعف دارد: ما در موتور جست وجو ضعف داریم و سال 98 پس از قطعی اینترنت تعیین شد توان اداره کردن احتیاج های مردم به وسیله پیغام رسان بومی وجود ندارد و در این حوزه مردود شدیم.

حال باید دید سرنوشت موتور جستجوی بومی ذره بین چه خواهد بود. هرچند کارکرد اولیه آن نشان می دهد که می تواند رجحان هایی نسبت به نمونه های بومی دیگر داشته باشد. اما اینکه چقدر می تواند به نمونه های بین المللی نزدیک شده و اساسا چه ارزش افزوده ای برای کاربران ایجاد می نماید، سوالات مهمی هستند که زمان پاسخ آن ها را تعیین می نماید.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 53964

به "موتور جستجوی بومی ذره بین رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور جستجوی بومی ذره بین رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید