میرابیان: آمریکا با وجود ژستی که می گیرد تصمیمی برای خروج از عراق ندارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی ها و ناتو علی رغم ادعا هایی مبنی براینکه قصد خروج از عراق را داریم به هیچ عنوان قدرت خروج از عراق را ندارند.

میرابیان: آمریکا با وجود ژستی که می گیرد تصمیمی برای خروج از عراق ندارد

رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در خصوص خبر اعزام نیرو های نظامی انگلیس به عراق گفت: در شرایط فعلی فرستاده ویژه آمریکا سه روز است که در عراق مستقر شده هدف از این سفر کاهش نیرو های آمریکایی در عراق از 5 هزار نیرو به 3 هزار نیروست و مذاکرات پیرامون کاهش نیرو های آمریکائی در عراق و در مرحله بعدی خروج کامل این نیرو ها از عراق در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طبیعتا خواست مردم عراق اخراج همه نیرو های آمریکایی از کشورشان است گفت: با این حساب ورود نیرو های انگلیسی به عراق موضوعی مهم و قابل بررسی است به نظر می رسد خود انگلیس در شرایط اعزام نیرو به عراق نیست، اما ممکن است نیرو های خود را در چارچوب نیرو های ناتو وارد این کشور کنند، چون در گذشته نیز آمریکایی ها از کشور های اروپایی خواسته بودند تا نیروهایشان را تحت عنوان ناتو به عراق اعزام کنند که به اصطلاح آسیب پذیری آن ها کمتر شود.

میرابیان شرح داد: البته به نظر می رسد دولت عراق نیز با ورود این نیرو ها در چارچوب اتحادیه اروپا یا ناتو برای آموزش نیرو های عراقی موافق باشد.

اعزام نیرو های انگلیسی به عراق هماهنگی بین غرب و آمریکا برای جایگزینی نیرو ها در منطقه است

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: احتمال دیگر در خصوص اعزام نیرو های انگلیسی به منطقه نیز یک هماهنگی بین آمریکا و انگلیس است که آمریکایی ها ظاهرا نیرو های خود را از عراق مطابق مصوبه مجلس این کشور بیرون بکشند و نیرو های انگلیسی در قالب ناتو جایگزین آن ها شوند.

*نیروی بیگانه، بیگانه است/ فرقی بین آمریکائی و انگلیسی بودن آن نیست

وی با بیان اینکه این اتفاق هیچ تاثیری در شرایط عراق نخواهد داشت گفت: اساسا نیروی بیگانه، نیروی بیگانه است و هیچ فرقی ندارد که آمریکایی باشد یا انگلیسی، این در حالی است که انگلیس هدف از اعزام نیرو های خود به منطقه را مبارزه با داعش عنوان کرده است در حالی که عملا داعشی در منطقه به معنای خاص وجود ندارد که نیاز به مبارزه با آن باشد.

میرابیان ادامه داد: گذشته از این عراق و نیرو های مردمی حشد الشعبی ثابت کردند که توان مبارزه با داعش را دارند و در بسیاری از مراحل اقدامات این گروه تروریستی را خنثی کرده و حتی داعش در چند سال اخیر عملیات ایذایی نیز نداشته است و در شرایط فعلی نیرو های ارتش حدالشعبی به طور کامل، اختیار عمل را برای مدیریت امنیت در کشور خود به دست دارند و نیازی به حضور بیگانه وجود ندارد.

*آمریکا علی رغم ژست خروج از عراق تصمیم عملی برای خروج از این کشور ندارد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه آمریکایی ها و ناتو علی رغم ادعا هایی مبنی براینکه قصد خروج از عراق را داریم به هیچ عنوان قدرت خروج از عراق را ندارند گفت: آمریکا ممکن است نیرو های خود را در عراق کاهش دهد، اما در عمل تصمیم به خروج از عراق ندارد. چون آن ها به دنبال آن هستند که عراق را همواره تحت کنترل داشته باشند.

وی در انتها این مصاحبهشرح داد:، اما فرایند حضور در عراق شدنی نیست، چون در سال 2011 و زمان ریاست جمهوری اوباما نیز آمریکا مجبور شد، نیرو های خود از عراق را خارج کند و به جای آن داعش را ایجاد کند و دولت عراق ناچار از آمریکا یا ائتلاف ضد داعش که خودشان سازنده داعش بودند خواست نیروهایشان را برای مهار داعش به این کشور وارد کنند و امروز با این مسائل عدیده و عدم خروج نیرو های آمریکایی از عراق روبرو شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56958

به "میرابیان: آمریکا با وجود ژستی که می گیرد تصمیمی برای خروج از عراق ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرابیان: آمریکا با وجود ژستی که می گیرد تصمیمی برای خروج از عراق ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید