نحوه تسلط بر تندخوانی و درک سریعتر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تندخوانی یک موضوع بحث برانگیز است و اختلاف نظرهای زیادی در خصوص آن وجود دارد. مدتی است که نبرد بین مطالعات علمی و اظهارات گسترده استادان تندخوانی در جریان است. بحث هنوز به نتیجه نرسیده است و بسیاری از مردم هنوز در فکر این هستند که آیا سرعت در خواندن اصلاً امکان پذیر است؟

نحوه تسلط بر تندخوانی و درک سریعتر

ما دقیقاً به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید خیلی سریعتر از سرعت فعلی خود بخوانید و درک کنید. قبل از آغاز، باید بدانید که چه انتظاری دارید. بیایید با آنالیز آنچه ممکن است به دست آید، از نظر علمی، آغاز کنیم.

آیا تندخوانی واقعیت دارد؟

در کتاب سرعت خواندن تونی بوزان، او چند داستان سرعتی سریع را به خوانندگان می گوید تا مشتاقان یادگیری این مهارت شوند.

بوزان هم از رئیس جمهور جان اف کندی و هم از فرانکلین دی. روزولت به اسم مشتاقان تندخوانی یاد می نماید. کندی ظاهراً 1000 کلمه در دقیقه را می خواند. بیشتر ما به طور میانه فقط 284 کلمه در دقیقه می خوانیم.

شان آدام زمانی رکورددار تندخوانی بود. ظاهراً او هر دقیقه 4450 کلمه می خواند.

اما با این سرعت، شما تقریباً صفحات را ورق می زنید، انگار که فقط به یک کتاب عکس دار نگاه می کنید. چگونه امکان دارد؟ خوب، هر دو شان آدامز و رئیس جمهور کندی به خود یاد دادند که چگونه از ابتدا با سرعت مطالعه نمایند و آنها هر دو مانند بقیه آغاز به کار کردند و با سرعت 284 دور در دقیقه کار می کردند.

آیا این درست است؟ آیا می توان سریعخواند؟

علم پیشنهاد می نماید که بدون از دست دادن درک مطلب نمی توانید بیش از 500 کلمه در دقیقه بخوانید.

سرپیچی از علم معمولاً فکر بدی است.

اما چگونه می توان مسابقات تندخوانی کاملاً حقیقی را توجیه کرد که سرعت خواندن افراد را بر اساس مقدار درک خواننده ارزیابی می نماید؟ بعضی از این خوانندگان ظاهرا هزاران کلمه در دقیقه را می خوانند.

با چنین دیدگاه های مخالفی، نتیجه گیری سخت است بدون اینکه مطلعانه یک طرف را بگیرید.

مغز سازگار

اگر لحظه ای تندخوانی را کنار بگذاریم، قبلاً تأثیرات چشمگیر دیگری که به پردازش سریع فکری احتیاج دارند حاصل شده بود و این به وسیله افرادی صورت گرفته است که مانند بقیه آغاز نموده اند و این توانایی ها را از ابتدا توسعه داده اند.

افرادی هستند که در چند ثانیه اطلاعات زیادی را به خاطر می سپارند. بعضی از افراد می توانند به سرعت محاسبات شدید را در فکر خود انجام دهند. نوجوانان عاشق پیانو که می توانند قطعات پیچیده ای را بنوازند: چگونه ممکن است؟

ما این را انکار نمی کنیم.

این قسمت مهمی است. هر مهارتی را که تمرین کنید، در آن بهتر خواهید شد. اگر مهارت خواندن و درک سریع متن را تمرین کنید، به طور حتم در آن مهارت بهتری خواهید داشت. این به نحوه واکنش مغز شما نسبت به اعمال شما برمی گردد.

هنگامی که مرتباً خود را به حد مجاز می رسانید و سعی می کنید کاری را سریعتر از آنچه در حال حاضر هستید انجام دهید، به مغز خود می گویید که در زندگی شما، احتیاج به انجام هر کاری است که سریعتر یا بهتر انجامش دهید. مغز شما چاره ای جز سازگاری ندارد. مجبور است اینگونه باشد که مغز ما اینگونه تکامل یافته است.

سوالی که باید به آن پاسخ داده گردد این است: آیا برای بیشتر افراد سرعت درک 1000 کلمه در دقیقه با 100٪ درک مطلب امکان پذیر است؟

متاسفانه، اینطور نیست.

نه لزوما به علت بعضی از محدودیت های جسمی مغز انسان، بلکه به این علت که بیشتر مردم هزاران ساعت لازم برای رسیدن به این سطح را انجام نمی دهند. اگر حتی امکان دستیابی به آن سرعت های بسیار زیاد وجود دارد، دوره آموزش آنقدر زمان از زندگی شما را می گیرد که انجام آن ارزش ندارد.

اما ما یک خبر خوب برای شما داریم.

اگر شما یک خواننده معمولی هستید که از هیچ تکنیک تندخوانی استفاده نمی نماید، می توانید سرعت خواندن خود را دو برابر یا سه برابر کنید.

این بیشتر به تغییر عادت های خواندن شما برمی گردد.

در این مقاله یاد می گیرید که چگونه 500 کلمه در دقیقه با 100٪ درک مطلب بخوانید. همین هم خیلی سریع است.

سرعت بیش از این هم ممکن است، اما این کم کردن درک مطلب است. شما هنوز هم می توانید با اسکیمینگ اطلاعات را درک کنید اما به روشی دیگر. هنگام بهره بردن از اسکیمینگ، فقط مهمترین اطلاعات را می گیرید و کلمات پرنماینده و عباراتی را که فکر می کنید از اهمیت کمتری برخوردار هستند فیلتر می کنید.

در حال حاضر، بیایید بر نحوه تسلط بر تندخوانی به روش صحیح تمرکز کنیم.

1. در یک گروه از کلمات بهره ببرید

اولین تحقیقی که باید انجام دهید این است که مغز شما قادر است اطلاعات را از یک بار 3 تا 5 کلمه به جای فقط یک کلمه در هر بار بخواند.

به جای صرف کسری از ثانیه برای هر کلمه در یک خط …

خواندن هر کلمه در یک خط - 3 ثانیه

کسر یک ثانیه را برای گروهی از کلمات صرف کنید.

خواندن گروهی از کلمات در یک خط - 1.5 ثانیه

اکنون، احتمالاً فکر می کنید که در نتیجه سرعت اینگونه، درک شما آسیب خواهد دید اما اینگونه نخواهد بود. هنگامی که یک کلمه را مرتب می کنید یا به آن نگاه می کنید، مغز شما سعی می نماید هر کلمه را به تنهایی درک کند اما کلمات در حالت خود به خود معنی ندارند. آنها وقتی در یک گروه قرار می گیرند معنای خود را پیدا می نمایند.

اینجا دوباره همین جمله است.

یک گروه از کلمات را برای تندخوانی در نظر بگیرید

درک کدام یک از این دو نسخه سریعتر است؟

فکر می کنم همه جواب را می دانیم. وقتی کلمات در دسته های معنادار با هم قرار می گیرند، خواندن و درک هر دو سریعتر از زمان مشخص تک تک کلمات هستند.

از عادت های قدیمی خواندن خلاص شوید

اگر اینگونه است، چرا بسیاری از ما هنوز هنگام خواندن هنوز به یک کلمه واحد نگاه می کنیم؟

این به خاطر عادت ما از دبستان است. وقتی در سنین کم نحوه خواندن به شما آموزش داده شد، ابتدا یاد گرفتید که هر بار یک حرف را ببینید و سپس از آنها برای تشکیل کلمات استفاده می کنید. با گذشت زمان، با سرعت بیشتر این فرایند، شما یاد گرفتید که می توانید سریع به یک کلمه نگاهی بیندازید و تمام حروف جداگانه موجود در آن کلمه معنی پیدا می نمایند.

اما به دلایلی، همه چیز در همینجا متوقف شد. در واقع هیچ کس به شما یاد نداده است که می توانید این مرحله را یک گام جلوتر ببرید و کلمات کلیدی را با گوشه چشمی نگاه کنید و از آن موقع این عادت تغییر ننموده است.

با این حال، هنوز هم می توانید این عادت را تغییر دهید. شما فقط باید از بینایی foveal چشم خود مطلع باشید و از آن بهره ببرید.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده ایم، ما سه نوع دید محیطی داریم.

انواع بینایی محیطی

دید peripheral و parafoveal ما فقط می تواند اشکال و رنگ های مبهم را تشخیص دهد اما هرچه بیشتر به وسط دید خود برویم، جزئیات بیشتری را می توانیم ببینیم. یک منطقه کوچک در اطراف دید متمرکز ما وجود دارد به نام دیدگاه مرکزی یا foveal. هر چیزی که در این قسمت است با جزئیات کافی برای درک هنگام خواندن به وسیله چشمان ما شکار می گردد. استفاده از این امر برای سرعت خواندن لازم است.

هنگام خواندن از این به بعد، باید عادت قدیمی خود را که فقط با دید متمرکز مطالعه می کنید، تغییر دهید. هنگامی که به یک صفحه از کتاب نگاه می کنید، دید عمق شما حدود 4 تا 5 سانتی متر است.

استفاده از دید عمقی هنگام مطالعه تأثیر شگفت انگیزی بر سرعت مطالعه شما خواهد داشت و ممکن است برای افزایش 70 درصدی آن کافی باشد.

2. خواندن خود را متمرکز کنید

اگر می خواهید یاد بگیرید چگونه تسلط در تندخوانی را یاد بگیرید، تمرکز فوق العاده مهم است. تمرکز اطمینان می دهد که شما با صرفه جویی در برگشتن، وقت ارزشمندی را از دست نمی دهید.

پرش به عقب

پرش یعنی که چشمان شما اغلب به کلماتی که تازه خوانده اید در عقب نگاه می نمایند. این کاملاً غیرلازم است و اغلب به علت عدم تمرکز پیش می آید و احتمالاً مغز شما به طور ناخودمطلع به شما می گوید که باید یک نگاه دوم به یک کلمه داشته باشید زیرا ممکن است آن را از دست داده باشید.

برای غلبه بر این، ابتدا باید مطلعانه بدانید که این کار را انجام می دهید. هنگام مطالعه به این نکته توجه کنید و هر زمان رخ داد متوجه آن شوید. سپس، سعی کنید دفعه بعد از آن جلوگیری کنید.

یک تمرین کارآمد برای یادگیری چگونگی تمرکز بیشتر هنگام مطالعه و جلوگیری از پرش به عقب، خواندن با مترونوم است.

مترونوم را به آرامی قرار دهید تا وقت کافی برای خواندن و درک یک خط کامل برای هر بار علامت زدن مترونوم داشته باشید. وقتی تیک زد، به خط بعدی بروید.

هدف شما هنگام مطالعه داشتن ریتمی ثابت، حتی یکنواخت است، تقریباً شبیه نواختن یک قطعه موسیقی. استفاده از مترونوم به این روش شما را مجبور می نماید که متن را در ادامه مطلب به معنای واقعی سریع بخوانید و از شر بازگشت به عقب خلاص شوید.

هنگامی که با سرعت مترونوم فعلی راحت شدید، سرعت مترونوم را افزایش دهید. این کار شما را مجبور می نماید سریعتر بخوانید.

استفاده از مترونوم برای بیشتر مردم کمی عجیب است اما در واقع یک روش بسیار کارآمد برای تمرین تمرکز در هنگام مطالعه است.

اگر این کار را در طی یک دوره زمانی انجام دهید، می آموزید که چگونه به جای اعتماد به پرش به عقب، کلمات را درک کنید. هنگامی که دیگر از پرش به عقب خبری نبود، مغز و تمرکز شما طوری سازگار می شوند که مجبور شوند معنای کلمات را بدون استفاده از جستجوی برگشتی به دست آورند.

پسرفت

پسرفت مربوط به همان پرش به عقب است اما فرق دارد.

پسرفت زمانی است که شما مطلعانه تصمیم بگیرید که برگردید و یک کلمه، عبارت یا بخشی را دوباره بخوانید.

به طور معمول، شما به دو علت پسرفت می کنید، یا به این علت که تمرکز کافی برای دریافت معنای متن را ندارید یا به علت اینکه متن برای درک بسیار پیچیده بود.

در حالی که پرش به عقب مجاز نیست، پسرفت مجاز است اما فقط زمانی که این کار را به یک علت درست انجام دهید. از بازگشت به علت عدم تمرکز باید خودداری گردد. با این حال، مطلعانه به بخش خواندن برگردید زیرا متن برای درک آن بسیار مشکل بود.

برای جلوگیری از عقبگرد غیرضروری، باید تمرکز خود را روی آنچه می خوانید متمرکز کنید تا درک کنید که در خصوص چه چیزی است.

3. عرض صفحه را محدود کنید

یکی از برترین و آسان ترین توصیه ها که از تیم فریس است. تیم فریس یک کارآفرین و نویسنده است که آزمایش های زیادی در خصوص ظرفیت مغز انسان انجام داده است.

او یک پیشنهاد عالی برای چگونگی بهره گیری از دیدگاه مرکزی شما دارد. آغاز به خواندن هر سطر یک کلمه در صفحه کنید. سپس، قبل از اینکه چشم شما تا انتهای خط برود، به خط بعدی بروید.

اگر این کار را انجام دهید، از حرکات غیرضروری چشم جلوگیری می کنید و در نتیجه، سرعت خواندن را افزایش می دهید.

4. از راهنمای خواندن بهره ببرید

برای جلوگیری از پرش به عقب و برگشت به علت عدم تمرکز، باید یاد بگیرید که چگونه چشمان خود را کنترل کنید.

یک چشم آموزش ندیده کمی به صورت پراکنده به اطراف صفحه نگاه می نماید که تأثیر منفی بر سرعت خواندن شما دارد.

برای کنترل حرکات چشم، استفاده از قلم یا مداد به اسم راهنما یاری می نماید. وقتی از چپ به راست می خوانید، از این راهنما برای جابجایی در خطوط بهره ببرید. این به شما یاری می نماید تا چشمان خود را به جای پریدن در صفحه، در جایی که باید نگاه نمایند نگه دارید.

این را با تکنیک تیم فریس ترکیب کنید و خطوط را در صفحه آغاز و انتها دهید.

استفاده از راهنمای مطالعه به شما در ریتم یکنواخت خواندن هم یاری می نماید.

5. مهارت های زبانی خود را افزایش دهید

یک چیز دیگر هم وجود دارد که تأثیر بسزایی در سرعت مطالعه شما دارد و آن مهارت های زبانی و واژگان شما است.

علت اصلی اینکه شما می توانید آنچه را که می خوانید درک کنید، به علت درک شما از زبان است. غالباً، آنچه مانع ما در هنگام خواندن می گردد این است که درک درستی از کلمات نداریم.

مقدمه یک مقاله درخشان که به وسیله روانشناسی علوم منتشر شده است، آنچه را که اکنون علم درباره سرعت خواندن می گوید، به خوبی درک می نماید:

راه حفظ درک بالا و سریعتر گرفتن متن، تمرین خواندن و تبدیل شدن به یک کاربر زبان ماهرتر است (به اسم مثال، با افزایش واژگان). این به این علت است که مهارت زبان در قلب سرعت خواندن است.

اگر می خواهید سریعتر بخوانید، زیاد و منظم بخوانید و سعی کنید کلمات تازه را یاد بگیرید.

حرف آخر

روش تسلط بر تندخوانی همان تسلط بر مهارت های دیگر است. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر خواهید بود. با این حال، در زمینه کسب مهارت یک درس اضافی برای آموزش ما وجود دارد: شما باید با هدف بهتر شدن تمرین کنید و شما باید توانایی های خود را به طور مداوم در حد بالا قرار دهید تا روز به روز بهتر و بهتر شوید.

منبع:

lifehack

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: هفت گنج
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60286

به "نحوه تسلط بر تندخوانی و درک سریعتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تسلط بر تندخوانی و درک سریعتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید