نذر آب یکی از طرح های بی نظیر هلال احمر است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فرماندار شهرستان هیرمند با اشاره به اینکه طرح نذر آب هلال احمر یکی از کارهای بی نظیر این مجموعه است، گفت: تمام مدیران شهرستان و استان با مشارکت هم از تمام ظرفیت ها استفاده کردند تا این کار عملی گردد و 90 درصد هم پیشرفته است.

نذر آب یکی از طرح های بی نظیر هلال احمر است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران به سیستان و بلوچستان، محمدعلی پیری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مناطق دچار تنش آبی استان سیستان و بلوچستان که طرح نذر آب جمعیت هلال احمر در آن مناطق اجرا می گردد، اظهار کرد: سیستان همواره از آب هیرمند برخوردار بوده است ولی دو دهه است که استان سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی گردیده است.

فرماندار شهرستان هیرمند افزود: این شهرستان جزو آخرین بخش هایی است که آبرسانی در آن اجرا شده است اما طرح آبرسانی توسط لوله که از سوی وزارت نیرو و آب و فاضلاب روستایی انجام می گردد به صورت خانواری طراحی گردیده است.

وی اضافه نمود: هر سال از طریق رودخانه آورده داشتیم و گودال ها پر آب می گردیدند و حتی چاهک ها نیز آبدار می گردیدند و از این طریق بخش اعظمی از آب مورد احتیاج مخصوصا آب مورد احتیاج دام ها از این بخش تامین می گردید ولی امسال هیچ آورده ای نداشتیم و خیلی از گودال ها و چاهک ها خشک گردیدند و حتی در بعضی از جاه ها گودال های جدیدی را حفر کردیم تا به آب سطحی دسترسی داشته باشیم و در این شرایط تمامی مصارف آب معطوف به لوله ها گردید که این لوله ها پاسخگو نیستند. با توجه به اینکه آبرسانی با لوله مسافتی حدود 110 کیلومتر را باید طی کند و در طول مسیر نیز از آن برداشت هایی می گردد این مشکلات به وجود آمده است. بنابراین ناچار گردیدیم که آبرسانی به صورت سقائی را در روستاهایی که دچار تنش آبی هستند انجام دهیم.

پیری با اشاره به بازدید رئیس جمعیت هلال احمر از منطقه و عملی گردیدن طرح نذر آب گفت: پس از بازدید آقای پیوندی چند کار خوب در اینجا صورت گرفت که یکی از آنها طرح نذر آب بود و خروجی آن به این صورت گردید که تعداد زیادی تانکرهای آب با حجم های پنج، دو و 1000 لیتری در زمانی کوتاه تامین گردید و به سرعت طرح نذر آب اجرایی گردید.

فرماندار شهرستان هیرمند ادامه داد: همه مدیران شهرستان و استان نیز همکاری کردند و از تمام ظرفیت ها استفاده گردید و 90 درصد کار انجام گردیده است.

وی در ادامه گفت: نزدیک به 40 درصد جمعیت شهرستان دچار تنش آبی هستند.

پیری در مورد انتها اجرای خط دوم انتقال آب گفت: این کار برای انتقال آب به این مناطق در حال اجراست و 40 کیلومتر آن انجام گردیده است. مسئله این است که ما مشکل منابع آب نداریم بلکه مشکل انتقال آب داریم و اگر این خط لوله تکمیل گردد آب مصرفی نیز از این طریق تامین خواهد گردید.

وی در مورد اینکه آیا به مردم آموزش مصرف صحیح آب داده می گردد یا خیر؟ گفت: مردم اندازه مصرف شان از این آب ها برداشت می نمایند و از آن برای مصارف مختلف آشامیدنی، استحمام و ... بهره می برند و برای آنها علاوه بر آب شرب تامین آب برای دام ها نیز بسیار مهم است زیرا 170 هزار رأس دام سبک و 7500 دام سنگین از این آب ها باید استفاده نمایند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بحران تامین آب شرب تنها مربوط به امسال باگردید، توضیح داد: با کارها و پیگیری هایی که انجام گردیده است معتقدم امسال بحران تامین آب شرب را خواهیم داشت و از سال آینده وضعیت بهتر خواهد گردید. ضمن اینکه در طول سال نیز فقط در تابستان این مشکل را داریم و در فصل های پاییز و زمستان بارندگی داریم.

فرماندار شهرستان هیرمند در مورد وضعیت بهداشتی این مناطق گفت: در روستاها خانه های بهداشت فعال هستند و مراکز بهداشتی و درمانی نیز در نقطه های جمعیتی مختلف مستقر هستند. خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت در هر 12 مرکز بهداشت و درمانی ما پزشک مستقر است و خدمات ارائه می نماید.

پیری در مورد وضعیت مهاجرت مردم گفت: خشکسالی مسئله ای است که دو دهه است وجود دارد و از همان زمان افرادی که دلبستگی کمتری داشتند به حاشیه های زابل مهاجرت می کردند و در حال حاضر روند مهاجرت گردیدت نداشته است ولی این افراد هم به محض اینکه ببینند شرایطی در محل زندگی اصلی شان مهیا گردیده است به خانه هایشان بر می گردند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد کمپین نذر آب گفت: دکتر پیوندی از جمله مدیرانی است که به منطقه آمد و با آنالیز وضعیت مردم تصمیم گرفت و به فوریت تصمیمش را اجرایی کرد. در حالیکه خیلی ها آمدند و وعده هایی دادند ولی ما دنبال آنها رفتیم.

وی اضافه نمود: طرح نذر آب طرحی است که به صورت ملی انجام گردیده و بخش هایی مشارکت کردند و به طرح پیوستند. فکر می کنم که این طرح را باید یکی از طرح های بی نظیر هلال احمر قلمداد کنیم که آمد و کار بزرگی را انجام داد. امیدوارم که مردم هم با این کار همراهی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 شهریور 1397 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 126

به "نذر آب یکی از طرح های بی نظیر هلال احمر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نذر آب یکی از طرح های بی نظیر هلال احمر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید