نسرین های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نسرین های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند.

نسرین های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

دکتر محمد حسین عظیمی، معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات اظهار کرد: نسرین یا آماریلیس از گلهای زیبایی است که در چند سال اخیر وارد بازار گل و گیاه ایران شده است. نمایشگاه حاضر مربوط به گل آماریلیس است که کار اصلاح و فراوری آن در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این طرح در قالب هفت پروژه تحقیقاتی صورت گرفته و طی هفت سال اخیر بر مبنای این تحقیقات توانسته ایم به 50 ژنوتیپ تازه و برتر گل نسرین دست پیدا کنیم. دو پروژه این طرح به وسیله بخش خصوصی صورت گرفته و پایلوت اصلی این طرح در شهرستان محلات و به وسیله بخش خصوصی در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: این 50 نوع ژنوتیپ از نظر تنوع رنگی بسیار بی نظیر هستند. تنوع بوجود آمده بیشتر در شکل گل بوده که به انواع مینیاتور، گل درشت و پُر پر دست پیدا نموده ایم. نوع پُر پَر از نظر رنگ و دامنه فراوری در بازارهای بین المللی به صورت محدود وجود دارد که ما آن را با استفاده از یک تکنیک اصلاحی تغییر یافته بدست آورده ایم.

عظیمی توضیح داد: این نوع نسرین نسبت به انواع مینیاتور و گل درشت در حدود 35 درصد گران قیمت تر است و می توانیم با استقاده از تکنیک های کشت بافت، آن را در سطح وسیع تکثیر نموده و به شکل انبوه در بازارهای بین المللی عرضه کنیم.

محمد نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات اظهار کرد: ایران دارای منابع ژنتیکی غنی از گلهای پیازی از جمله انواع لاله، سوسن، گلایل، نرگس و زنبق است و یکی از دلایل ورود به عرصه گیاهان زینتی بویژه گلهای پیازی؛ جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری، رسیدن به تنوع ژنتیکی و ارقام تازه است.

وی ادامه داد: از سیاست های کلی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، اصلاح و فراوری گیاهان زینتی استراتژیک و مهم و معرفی آنها به بازار گل و گیاه داخلی است. در این راستا در سالهای اخیر محققین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی پیروز به فراوری ارقام تازه گیاهان زینتی از جمله داوودی، زنبق، فریزیا و آماریلیس و معرفی آنها به بخش خصوصی شده اند که این اقدام منجر به تجاری سازی این ارقام شده است.

گل دهی آماریلیس از نیمه دوم فروردین شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این گل ها در گلخانه ای به مساحت تقریبی 500 متر مربع در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات آماده بازدید علاقمندان به گل و گیاه هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 88403

به "نسرین های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسرین های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید