نشریات و منابع چاپی دیجیتال کتابخانه ها منابع خوبی برای مطالعه عید هستند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ناصر اسکندری، کارشناس مسئول امور دیجیتالی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران؛ اظهار کرد: بارگذاری نشریات و منابع چاپی بر روی سایت کتابخانه ها؛ یک بانک اطلاعاتی غنی را در اختیار محققان و پژوهشگران می گذارد و این منابع می تواند در ایام فراغت و عید از سوی افراد دوستدار کتاب مورد مطالعه قرار بگیرد و در عین حال محققان و پژوهشگران امکان پژوهش دقیق تری را به وسیله مطالعه نسخه الکترونیک منابع چاپی و به ویژه تورق الکترونیک نشریات در کتابخانه های مهم، پیدا نمایند.

نشریات و منابع چاپی دیجیتال کتابخانه ها منابع خوبی برای مطالعه عید هستند

اسکندری مطرح نمود: کتابخانه مجلس اکنون کتاب های چاپی 80 سال اخیر را با حجم زیادی اسکن نموده است اما به خاطر رعایت حق مولف، امکان بارگذاری همه آن ها را ندارد و ایام عید به طور حتم فرصت خوبی برای مطالعه منابعی از این دست است.

کارشناس مسئول امور دیجیتالی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره ترویج فرهنگ مطالعه در ایام عید اظهار کرد: مردم به وسیله دسترسی به منابع دیجیتال چاپی و نشریات کتابخانه ها می توانند در این ایام نسبت به مطالعه رغبت بیشتری پیدا نمایند.

کارشناس مسئول امور دیجیتالی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانع بارگذاری کتاب های چاپی بر روی سایت کتابخانه مجلس گفت: امیدوارم مساله پالایش منابع (جداسازی منابع قابل انتشار و غیرقابل انتشار) در بخش کتاب های چاپی و نشریات زودتر در کتابخانه مجلس شروع و این منابع در دسترس مخاطبان داخل و خارج از کشور قرار بگیرد.

اسکندری تاکید نمود: مساله بارگذاری کتاب های چاپی و نشریات آن قدر مهم است، که ترس از آن دارم که اقدام دیرهنگام کتابخانه مجلس باعث گردد کلیه منابع موجود در مجلس(چاپی و نشریات) به وسیله دانشگاه های معتبر بین المللی به صورت الکترونیکی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و کتابخانه مجلس که می تواند به وسیله این منابع در دنیا مطرح گردد، از قافله عقب بماند.

تعامل کتابداران با یکدیگر با استفاده از فرصت سفر های نوروز

اسکندری با بیان این که کتابخانه ها می توانند منابع اهدایی مازاد خود را قبل از ایام عید به جامه مخاطبان و اعضای کتابخانه های خود اهدا نمایند، اظهار کرد: اهدای منابع مازاد و کتاب هایی که دارای نسخه های اضافی در کتابخانه ها هستند، باعث می گردد، مخاطبان کتابخانه ها بتوانند در ایام عید کتاب های بیشتری را مطالعه نمایند.

اسکندری با اشاره به استفاده از فرصت سفرهای نوروزی گفت: در ایام تعطیلات و سفرها؛ کتابداران با سفر به شهرهای دیگر می توانند با کتابداران شهرهای دیگر به صورت حضوری ارتباط برقرار نمایند و این تعامل در طول سال، باعث ارتقای فعالیت های کتابخانه ها می گردد.

اسکندری درباره استفاده محققان و پژوهشگران در ایام عید گفت: کسانی که به وسیله سایت کتابخانه مجلس و درگاه اینترنتی میراث بهارستان ثبت نام و تا 26 اسفند ماه پیروز به تاییدیه بخش اشاعه کتابخانه مجلس شدده باشند، می توانند بر اساس مدرک تحصیلی و سطح دسترسی ها در ایام عید از منابع بارگذاری شده میراث بهارستان در بخش منابع خطی، سنگی سربی و اسناد کتابخانه مجلس استفاده نمایند. همه منابع خطی، سنگی و سربی اکنون به وسیله درگاه کتابخانه مجلس اکنون قابل دسترس است.

ایجاد تور کتابخانه گردی فرصتی برای آشنایی با کتابخانه مجلس

اسکندری با تاکید بر ایجاد تور کتابخانه گردی گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری مجلس شورای اسلامی می تواند تور کتابخانه گردی را به صورت حضوری در ایام غیر تعطیلات؛ برای نمایندگانی که دوره اول حضورشان در مجلس شورای اسلامی است، برگزار کند.

کارشناس مسئول امور دیجیتالی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی دراین باره گفت: این تور در خصوص عموم مردم می تواند به صورت گروه های بازدیدنماینده برگزار گردد ولی این موضوع در خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در بدو ورود نمایندگان به مجلس صورت گیرد تا نمایندگان با یک مرکز فرهنگی غنی در کنار خود آشنا شوند.

کارشناس مسئول امور دیجیتالی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی مطرح نمود: گردش در کتابخانه مجلس به صورت حضوری باعث می گردد، نمایندگان، کتابخانه را در طول سال هم محل ارجاع قرار دهند. تور کتابخانه گردی می تواند دریک دوره خاصی از سال در کتابخانه مجلس برگزار گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 76432

به "نشریات و منابع چاپی دیجیتال کتابخانه ها منابع خوبی برای مطالعه عید هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشریات و منابع چاپی دیجیتال کتابخانه ها منابع خوبی برای مطالعه عید هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید