انتقاد رییس موزه دانشگاه شیراز از نگاه نمایشگاهی به موزه ، ضرورت معین اعتبار برای موزه ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز ضمن انتقاد از نگاه نمایشگاهی به موزه در کشور، موزه های دانشگاهی را پلی میان گذشته، حال و آینده دانست و تأکید کرد: همان طور که دولت برای روزنامه ها و جراید محلی و ... به سبب توسعه فرهنگ عمومی، محل اعتبار معین نموده، انتظار می رود برای موزه های دانشگاهی نیز بودجه در نظر گرفته گردد.

انتقاد رییس موزه دانشگاه شیراز از نگاه نمایشگاهی به موزه ، ضرورت معین اعتبار برای موزه ها

محمد مهدی اسلام نژاد در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز در سال 1353 به همت دکتر صدرالدین شریفی، از اساتید دانشگاه شیراز، تأسیس شده و در سال 1359 به ساختمان زیبای کنونی به مساحت بیش از 5 هزار متر مربع واقع در خیابان آزادگان شیراز انتقال یافته است، این موزه را دارای بخش های جانورشناسی، گیاه شناسی، آناتومی، حشره شناسی، زمین شناسی، مردم شناسی، تمبر و اسکناس ، صنایع قدیمی، برق و تکنولوژی معرفی کرد.

وی درباره هدف از تأسیس این موزه تشریح کرد: این موزه به منظور بالا بردن سطح دانش عمومی درباره عالم خلقت و شناخت ارزش وجودی جانوران، گیاهان، کانی ها، فسیل ها در زندگی انسان و محیط زیست و پی بردن به قدرت خالق یکتا، به منظور یاری به آموزش بهتر علوم جانورشناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی و جبران کمبود آزمایشگاه های مجهز مربوط به علوم فوق و انجام بخشی از رسالتی که یک دانشگاه جامع و پیشرفته از نظر آموزش و پژوهش بر عهده دارد، تأسیس شده است.

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه این موزه بر پایه موازین علمی و فنی تأسیس شده، اظهار کرد: این موزه به عنوان یک مرکز علمی در خدمت آموزش و پژوهش کشور قرار گرفته و مرجعی برای دانش پژوهان داخلی و خارجی و علاقمندان به علوم طبیعی به شمار می آید.

اسلام نژاد اضافه نمود: در سال 1378 موزه توسعه پیدا کرد و در حال حاضر به مجمتع موزه های دانشگاه شیراز تغییر یافته که این مجموعه موزه آناتومی، گیاه شناسی، زمین شناسی، سکه و اسکناس و صنایع قدیمی (شامل صنایع داخلی و خارجی، دستی و ماشینی)، نجوم، مردم شناسی، هوافضا، برق، مخابرات، گیاهان دارویی و موزه تکنولوژی را شامل می گردد.

نگهداری نمونه های جانوری منحصر به فرد در موزه/ افتتاح موزه صنایع قدیمی

وی بخش جانوری این موزه را دارای بیش از 200 نمونه پرنده و بیش از 600 نمونه از انواع پستانداران، آبزیان و اسکلت موجودات زنده معرفی کرد و گفت: از جمله نمونه های بارز در این بخش، اسکلت یک نهنگ گوژپشت 18 متری است که در سالن مرکزی موزه نگهداری می گردد.

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز اضافه نمود: در بخش زمین شناسی نیز علاوه بر سنگ ها، کانی ها و فسیل های گیاهی و جانوری، نمونه بارزی مربوط به یک گاو دریایی نگهداری می گردد. این نمونه متعلق به بیش از 50 میلیون سال پیش بوده و اخیراً در روستای خلیلی، شهرستان گراش شناسایی و به موزه انتقال داده شده است.

اسلام نژاد سپس به دیگر بخش های موزه پرداخت و اظهار کرد: موزه برق، صنایع برق استان فارس را از ابتدا تا زمان حال و موزه مخابرات نیز سیر تکاملی مخابرات در استان را به تصویر کشیده است.

وی اضافه نمود: موزه مردم شناسی این دانشگاه که سیر تکاملی زندگی از گذشته تا به امروز را به نمایش می گذارد، در دست تکمیل بوده و امکان بازدید از سکه های دوران های مختلف تاریخی نیز در موزه سکه و اسکناس فراهم شده است.

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز همچنین از افتتاح موزه صنایع قدیمی در این دانشگاه اطلاع داد و گفت: این موزه ابزار زندگی انسان ها در ادوار مختلف تاریخی از جمله یک خمره قدیمی با ابعاد 1/10 در 1 متر متعلق به 4000 سال پیش، اهدایی خانواده شهید حسین حق وردی از روستای بادامه شهرستان داراب، را به نمایش گذاشته که مواردی ارزشمند، زیبا و تأثیرگذار به شمار می آیند.

چاپ دو کتاب زمین شناسی در موزه

اسلام نژاد با بیان اینکه بازدیدنمایندگان این موزه گروه های دانش آموزی و گروه های گردشگری و سایر علاقمندان هستند، گفت: موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز یکی از بهترین موزه های تاریخ طبیعی درکشور به شمار می آید، ضمن آن که ساختمان این موزه از ابتدا با کاربری موزه ای طراحی و ساخته شده است.

وی در رابطه با برنامه های آموزشی این موزه شرح داد: چنان چه معلمان و راهنمایان گروه های آموزشی بخواهند به منظور آموزش یک مبحث به خصوص، روی بخش خاصی از موزه متمرکز شوند، این امکان فراهم است. همچنین آن ها می توانند از حضور کارشناسان خبره ، که در بخش های مختلف حضور دارند، بهره مند شوند.

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز افزود: همچنین از آن جایی که نمونه ها دارای برچسب و اطلاعات کامل هستند، این فرصت فراهم هست که دانش آموزان طی زمان بازدید، حداکثر بهره را ببرند.

اسلام نژاد در رابطه با فعالیت های پژوهشی موزه اظهار کرد:کارشناسان این بخش از متخصصان گیاه شناسی، جانورشناسی، زمین شناسی، مردم شناسی و ... هستند و در سمینارها و گردهمایی های علمی که در داخل و یا خارج از کشور برگزار می گردد، مشارکت دارند.

وی همچنین از چاپ دو جلد کتاب تخصصی زمین شناسی از سوی محبوبه حسینی، مسئول بخش زمین شناسی موزه، اطلاع داد و گفت: مقالات متعددی نیز از سوی مسئولان سایر بخش ها منتشر شده است.

استقبال کم دانشجویان از موزه

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز بازدیدهای دانشجویی این موزه را کمتر از بازدیدهای دانش آموزی دانست و گفت: عمدتاً از موزه به عنوان یک فضای نمایشگاهی بازدید می گردد؛ این در حالی ست که موزه ها می توانند به عنوان پلی میان گذشته، حال و حتی آینده، تلقی شده و بسیار تأثیرگذار باشند.

اسلام نژاد گفت: کشوری که به موزه های خود توجه نداشته باشد، نمی تواند دورنمای خوبی برای خود تنظیم کند. در کشور ما نیز هنوز بحث بازدید از موزه ها جا نیفتاده اما گروه های دانش آموزی به لحاظ انسجام بیشتری که دارند، توجه بیشتری به بازدید از موزه نشان داده اند ضمن آن که امکان استفاده از آزمایشگاه های مجهز و بزرگ نیز در موزه برای آن ها فراهم است.

وی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از 100 هزار دانش آموز از موزه بازدید می نمایند، افزود: بازدیدهای دانشجویی کمتر اتفاق می افتد، مگر دانشجویان رشته هایی از قبیل موزه شناسی، صنایع دستی و علوم پایه که ارتباط بیشتری با موزه دارند.

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز در خصوص جامعیت علوم در این موزه اظهار کرد: نمی توان ادعا کرد که این موزه کلیه علوم را پوشش داده با این حال سعی نموده ایم یکی از جامع ترین موزه های تاریخ طبیعی در ایران را داشته باشیم؛ مجموع 11 موزه در دانشگاه یکی از کامل ترین مجموعه های موزه ای تاریخ طبیعی در کشور را به وجود آورده است.

هزینه بیشتر موزه ها نسبت به درآمدزایی/ همچون روزنامه ها محل اعتبار مشخص گردد

اسلام نژاد ساعت بازدید از این موزه را 8 تا 4 بعد از ظهر در روزهای هفته و 9 تا 4 بعد از ظهر در روزهای تعطیل اعلام و افزود: در ایام عید سقف فعالیت این موزه افزایش پیدا نموده و از 9 صبح تا 9 شب پذیرای بازدیدنمایندگان است.

وی سپس به بحث درآمدزایی موزه پرداخت و گفت: قیمت بلیط موزه 3000 تومان و دارای تخفیف 30 درصدی برای دانش آموزان است؛ این در حالی ست که این موزه بیش از 20 نفر نیروی اجرایی دارد. بنابراین مشابه با سایر موزه ها، هزینه ها بیشتر از درآمدزایی ست و انتظار می رود همان طور که از سوی دولت برای روزنامه ها و جراید محلی و ... به سبب توسعه فرهنگ عمومی، محل اعتبار مشخص شده است، برای موزه های دانشگاهی نیز بودجه در نظر گرفته گردد.

رئیس موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز در همین زمینه به نقش موزه ها در توسعه پایدار اشاره و خاطر نشان کرد: بدون در نظر دریافت نقش موزه ها در پیشرفت و توسعه پایدار، نمی توان دورنمای خوبی برای آینده ترسیم نمود.

اسلام نژاد در انتها اظهار امیدواری کرد که با معرفی هرچه بهتر موزه ها، زمینه تقویت ارتباط مردم و دانش پژوهان با این مکان های تاریخی- علمی بیش از پیش فراهم گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1748

به "انتقاد رییس موزه دانشگاه شیراز از نگاه نمایشگاهی به موزه ، ضرورت معین اعتبار برای موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد رییس موزه دانشگاه شیراز از نگاه نمایشگاهی به موزه ، ضرورت معین اعتبار برای موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید