نگاهی به عمق حادثه آبادان ، وقتی فریاد طرفدار به جایی نمی رسد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، برای یک بار هم که گردیده بیاییم باور کنیم که صدها نفر به طور همزمان در یک استادیوم دچار جنون نمی شوند و قطعاً دلایلی وجود دارد که آن ها را به اینجا بکشاند! بیایید آن مسائل را پیدا و حل کنید!

نگاهی به عمق حادثه آبادان ، وقتی فریاد طرفدار به جایی نمی رسد

به گزارش خبرنگاران ، بهناز میرمطهریان ، از هفته سوم لیگ و اتفاقات فاجعه باری که در بازی استقلال خوزستان - پرسپولیس رخ داد تا کنون، چند هشتگ برای ایجاد صلح در استادیوم ها در فضای مجازی زدید؟ چند مصاحبه برای دفاع از حقوق داوران و محکوم کردن این اتفاقات انجام دادید؟ چند حکم جریمه و محرومیت صادر کردید؟ آنچه در بازی صنعت نفت آبادان مقابل پیکان دیدید، حاصل همین اقدامات بی حاصل است. با این حال باز هم بعد از حوادث آبادان، مصاحبه هایی که در جهت تظلم خواهی داوران و محکوم کردن رفتار طرفدارانی که سنگ و جایگاه به زمین پرتاب انجام گردیده است، رسانه ها را پر نموده و دریغ از یک مقام مسوول که به جای همه این ها، بنشیند و ارزیابی کند که چه عواملی به این اتفاقات منجر گردیده است؟

نمونه کوچکی از این واکنش های تکراری را در مصاحبه رییس هیأت فوتبال خوزستان بخوانید:

اشتباه جزئی از فوتبال است!

کار سختی نبود پیش بینی جنجالی که در بازی صنعت نفت آبادان مقابل پیکان رخ داد. اگر کمی هوشیارتر بودیم می توانستیم حتی پیش از بازی جلوی این اتفاقات را بگیریم. حتی اگر تا پیش از بازی خطر وقوع حادثه را حس ننموده بودیم، تصمیم های داوری درباره صحنه های مشکوک به پنالتی در کنار نوع برخورد با بازیکنان صنعت نفت هم زنگ خطرهایی بود که می توانست جلوی حوادث خونین استادیومی را بگیرد.

برای یک بار هم که گردیده بیاییم باور کنیم که صدها نفر به طور همزمان در یک استادیوم دچار جنون نمی شوند و قطعاً دلایلی وجود دارد که آن ها را به اینجا بکشاند! بیایید آن مسائل را پیدا و حل کنید!

وقتی علی عیسی زاده، مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان پیش از بازی صنعت نفت مقابل تراکتورسازی تصمیم گرفت لیدرهای باشگاه را اخراج کند، باید پیش بینی می کرد که دیر یا زود، کنترل سکوها از دست بروند و فاجعه ای در استادیوم تختی آبادان رخ دهد. با این حال اما بدون هیچ آینده نگری، اخراج لیدرها را راه حلی برای انتها دادن به حواشی تیمش دانست.

اشتباهات مدیرعامل باشگاه پیش از این بازی اما تنها به تصمیم او درباره لیدرهای باشگاه محدود نمی شد. عیسی زاده با انتخاب یک جوان سی ساله به عنوان سرپرست تیم فوتبال صنعت نفت، تصمیم اشتباه دیگری را گرفت تا کنترل تیم و طرفداران تا حدود زیادی از دست خارج گردد. حال آنکه حضور فردی با تجربه و شناخته گردیده در پست سرپرستی تیم، می توانست تا حدودی از شدت دریافت حوادث احتمالی در حین بازی جلوگیری کند. یک سرپرست باتجربه و کاربلد که بازیکنان روی او حساب نمایند، می تواند با دو جمله، جو داخل زمین را آرام کند و به تبع آن سکوها هم آرام تر شوند. دیگر بگذریم از اشتباهی که مدیرعامل در از دست دادن فراز کمالوند و انتخاب پائولو سرجیو مرتکب شد تا این سرمربی با اشتباهات تاکتیکی اش امتیاز از دست دهد و طرفداران را عصبی کند.

اشتباهات مدیریتی باشگاه صنعت نفت در شرایطی شدت می گیرد که مسوولان فوتبالی هم در سوی دیگر، کوچک ترین اقدامی در جهت رفع ساختن مسائل و جلوگیری از حوادث احتمالی انجام نمی دهند.

اشتباهات داوری و ضررهایی که تیم ها بابت این اشتباهات متحمل گردیده اند، یکی از اصلی ترین دلایل تشنج در ورشگاه هاست. سال هاست که بابت ضعف هایی که در داوری ها وجود دارد، صحبت می گردد و به مسائلی اشاره می گردد که تمرکز داوران را بر هم می زند. با این حال اما در تمام این مدت، کمیته داوران و دپارتمان داوری چه راه چارهی برای ارتقای سطح داوران و رفع کردن این مسائل ارائه نموده اند؟ باز هم تأکید می کنیم که هیچ توجیهی برای رفتار زشت برخی طرفداران وجود ندارد و نفس اتفاقاتی که در آبادان اتفاق افتاده، غیرقابل دفاع و مستحق تنبیه است اما نباید به خاطر این رفتارهای زشت از رفتار نادرست برخی داوران هم بگذریم.

به گواه کارشناسان داوری، تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در فصل گذشته امتیازهایی زیادی را به خاطر اشتباهات داوری از دادند و همین موضوع باعث شد که در هفته ششم بیانیه ای در اعتراض به قضاوت داوران صادر نمایند. این فصل هم به همان ترتیب، اشتباهات داوری ادامه دارد. -

آنچه حاضران در استادیوم را در طول بازی صنعت نفت آبادان مقابل پیکان عصبی می کرد، در واقع اشتباهاتی بود که داور مسابقه از نیمه اول مرتکب گردیده بود.

موعود بنیادی فر، به عنوان داور مسابقه، متأثر از برنامه تلویزیونی نود، تقریباً هیچ یک از خطاهایی که روی جاسم کرار انجام می شد را نمی گرفت. چرا که در بخش بررسی این برنامه تلویزیونی اعلام گردیده بود که جاسم کرار در بسیاری از صحنه ها، به عمد خود را به روی زمین می اندازد و در واقع خطایی روی او رخ نداده است. تقریباً مشابه اتفاقی که فصل گذشته درباره خطاهای پنالتی که روی مهدی طارمی در پرسپولیس اتفاق افتاده بود. -

بی تفاوتی بنیادی فر نسبت به خطاهایی که روی جاسم کرار می شد، این بازیکن را عصبی کرد و همین تشنج کم کم تا سکوها کشیده شد. ضمن اینکه نوع برخورد داور با بازیکنان صنعت نفت هم رفته رفته حالت تهاجمی تری پیدا می کرد و همین موضوع باعث می شد که ناآرامی ها بیشتر و بیشتر گردد.

ضمن اینکه تکرار صحنه های مشکوک به پنالتی برای سومین بار در طول بازی و بی تفاوتی داور نسبت به آن، باز هم به عصبی تر شدن طرفداران دامن می زد تا بالاخره بعد از آخرین خطایی که در محوطه جریمه پیکان رخ داد، کنترل اوضاع از دست نیروهای امنیتی هم خارج گردد چرا که صنعت نفتی ها معقتد بودند که توپ و دست مدافع پیکان با هم برخورد داشته اند.

درست است که اقدامات زشت برخی طرفداران حاضر در استادیوم غیرقابل چشم پوشی است اما باید بپذیریم وقتی برخی داوران بازنشسته اعتراف می نمایند که به خاطر فحاشی ها به عمد یکسری خطاها را برای تیمی نگرفته اند، مسوولان ما باید لزوم برگزاری یکسری کلاس های آموزشی برای داوران را حس نمایند. آموزش هایی که به داوران ما این قدرت را بدهد تا برخی رفتارهای بازیکنان و طرفداران روی تصمیم های حساس شان تأثیرگذار نباشد. اصلاً تفاوت داور با فرد معمولی بعد از دانش داوری، به همین مهارت ها مربوط می گردد که در شرایط حساس و تحت فشارهای این چنینی بتواند درست ترین و بهترین تصمیم ها را بگیرد!

اسماعیل حسن زاده، رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بعد از این اتفاقات گفته: همه جهان می دانند حتی اگر یک روز خدای نانموده روز خوب داور نباشد می توان این موارد را با تذکر و انتقال به کمیته داوران پیگیری و با آن داور برخورد کرد. اگر کمیته داوران به این نتیجه برسد که عملکرد یک داور ضعیف بوده با او برخورد می گردد.

مصاحبه کامل رییس کمیته انضباطی درباره اتفاقات این بازی را اینجا بخوانید:

باید به سراغ تنبیهات سنگین تر برویم

مشکل اما اینجاست که خیلی از تیم ها معتقدند بعد از مدت ها اعتراض به داوری، همیشه این طرفداران و باشگاه ها بودند که محکوم گردیده اند و این جمله که اشتباهات هم جزئی از داوری است، همه ضررهایی که به یک وارد گردیده را توجیه نموده است.

در نهایت هم راه چاره فریدون اصفهانیان به عنوان رییس کمیته داوران این است که بازیکنان و کادرفنی تیم ها به داوران اعتراض ننمایند و آرام باشند تا این جو متشنج به سکوها انتقال نیابد. -

مصاحبه کامل رییس کمیته داوران درباره اتفاقات بازی صنعت نفت - پیکان را اینجا بخوانید:

اصفهانیان: کمیته انضباطی با جدیت بیشتر با متخلفان برخورد کند

ای کاش مسوولان فدراسیون نشین، برای چند لحظه هم که گردیده از پشت میزهای شان بلند شوند و خود را به جای بازیکنان و طرفدارانی بگذارند که سال هاست فریادهای شان تأثیری بر رفتار و تصمیم های مسوولان و مدیران فوتبالی نداشته و حالا به جایی رسیده اند که خودشان برای احقاق حق، دست به کار شوند و از روی فنس ها بالا بروند و اشتباه ترین راه را برای احقاق حق انتخاب نمایند.

340+1 - 9

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: ایران ورزشی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1207

به "نگاهی به عمق حادثه آبادان ، وقتی فریاد طرفدار به جایی نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به عمق حادثه آبادان ، وقتی فریاد طرفدار به جایی نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید