هر آنچه باید از رژیم دوکان بدانید

به گزارش مجله کامپیوتر، خبرنگاران - ترجمه از ساناز مطلبی: اگر به دنبال این هستید که بدانید راز افرادی که اندام متناسب دارند، چیست، این مطلب از سایت خبرنگاران را از دست ندهید. ما در این مطلب رژیم دوکان را که این روزها هواداران بسیاری پیدا نموده است را به شما معرفی می کنیم. رژیم دوکان یک رژیم غذایی پروتئینی فشرده برای کاهش وزن است.

هر آنچه باید از رژیم دوکان بدانید

رژیم دوکان از 4 مرحله تشکیل شده است:

افراد در این رژیم، مجاز به مصرف غذاهای غنی از پروتئین هستند و از چربی ها و کربوهیدرات ها دوری می نمایند. در این رژیم در صورت رعایت اصولی در هفته اول تا 3 کیلو از وزن فرد کاسته می گردد. در صورت ادامه رژیم دوکان 2-1 کیلو وزن در هر هفته کم می گردد تا زمانی که وزن فرد به هدف دلخواه برسد.

پروتئین، حاوی کالری کمتری نسبت به هر گرم از غذای غنی از چربی و کربوهیدرات است و در نتیجه باعث احساس سیری بیشتری می گردد. چون نیاز به زمان بیشتر و همچنین انرژی متابولیک بیشتری برای هضم دارد، باعث می گردد کالری کمتری فراوری گردد. این امر باعث می گردد بدن برای فراوری انرژی چربی های ذخیره شده را بسوزاند و باعث کاهش وزن سریع گردد.

ورزش منظم به ویژه پیاده روی سریع در تمام مراحل رژیم دوکان توصیه می گردد تا سوختن چربی را تسریع کند.

فاز حمله رژیم دوکان

بستگی به وزن شخص از سه تا 8 روز و ماکزیمم ده روز طول می کشد. در طول فاز اول این رژیم، پروتئین های حیوانی و بعضی از پروتئین های گیاهی، هیچ محدودیتی ندارند. تنها 1.5 قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر و 8-6 فنجان آب در روز، برای یاری به از بین بردن کتون های فراوری شده توسط هضم پروتئین مجاز است. سبوس جو دوسر، تنها منبع کربوهیدرات این مرحله است.

سبوس جو دوسر شامل فیبر محلول است که جذب کلسترول بد خون یا LDL را کم می نماید. سبوس جو دوسر همچنین حاوی مقادیر بالایی از پروتئین، کلسیم، آهن، تیامین، فسفر، ریبوفلاوین، منیزیم و روی است.

لیست خوراکی های فاز اول

  • گوشت گاو و گوساله کم چرب
  • سینه مرغ و بوقلمون و یا پرنده های دیگر بدون پوست
  • جگر گاو و گوساله
  • زبان گاو
  • تمام انواع ماهی (به جز کنسروی)
  • صدف و سایر سخت پوستان آبزی (به جز کنسروی)
  • دو عدد تخم مرغ (ماکزیمم در روز).
  • شیر و پنیر کم چرب تا دو درصد چربی
  • توفو
  • سبوس جو دو سر (یک و نیم قاشق در روز)
  • آدامس بدون شکر، پیاز، پودر پروتئین، چای و شیر کم چرب و بدون قهوه، سبزیجات معطر، ادویه جات، آبلیمو، سرکه، خردل بدون شکر و سویا سس
  • ماست یونانی بدون چربی

فاز کاهش در رژیم دوکان

در مرحله دوم رژیم دوکان، می توانید از سبزیجات غیر نشاسته ای در کنار پروتئین های مجاز در مرحله اول، بهره ببرید. در این مرحله برای خیار، کرفس، کلم بروکلی، مارچوبه، قارچ و کدوی سبز، بادمجان، فلفل دلمه، پیاز و پیازچه، لوبیا سبز، قارچ، انواع کاهو، اسفناج، لبو و کرفس اجازه مصرف، و برای هویج، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی و ذرت شیرین عدم اجازه مصرف داده شده است.

فاز دوم با سه روش انجام می گردد:

  • روش اول: پنج روز پروتئین مثل فاز اول و پنج روز پروتئین + سبزیجات. این روش در واقع روش اصلی رژیم دوکان هست ولی خوب سخت تر است و نیاز به اراده بیشتری دارد.
  • روش دوم: یک روز پروتئین کامل و یک روز پروتئین + سبزیجات. این روش راحت تر است و نتیجه کاهش وزن مثل روش اول است.
  • روش سوم: دو روز پروتئین و پنج روز پروتئین + سبزیجات. این روش بیشتر برای افراد با سن بالاتر در نظر گرفته شده است که نمی خواهند زیاد وزن کم نمایند. روند کاهش وزن در این روش کندتر است.

    در فاز دوم پروتئین و سبزیجات طبق لیست بالا خورده می گردد. مقدار سبوس جودوسر به دو قاشق غذاخوری افزایش پیدا می نماید.

ورزش بیست دقیقه در فاز اول و نیم ساعت در فاز دوم اجباری است.

مرحله تثبیت در رژیم دوکان

برای جلوگیری از اثر یویو که در خیلی از رژیم ها وجود دارد فاز سوم یا فاز تثبیت رو باید آغاز کنید. این مرحله با هدف جلوگیری از بازگشت به وزن قبلی، هدف گذاری و طراحی شده است. طول آن متناسب با میزان کاهش وزن است (یعنی به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن در فاز قبل، باید ده روز در فاز تثبیت بمانید). 5 روز برای هر 500 گرم کاهش وزن.

در این مرحله می توانید موارد زیر را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • یک یا دو واحد میوه (به جز موز،گیلاس، آلو و میوه های خشک)
  • دو تکه نان سبوس دار (یا به جای نان می توانید یک لیوان ماکارونی سبوس دار و یا یک لیوان برنج سبوس دار و یا یک لیوان عدسی و یا نخودفرنگی پخته بهره ببرید)
  • 30 گرم پنیر بطور روزانه
  • یک وعده غذای سنگین (که شامل یک وعده پیش غذا، یک غذای اصلی، یک دسر و یک لیوان نوشیدنی مورد علاقه است) در هفته می توانید بهره ببرید (به جز برنج سفید و سیب زمینی). برای درست کردن غذاهایتان از خامه و کره استفاده نکنید و وزن پرس غذایتان از 220 گرم بیشتر نگردد. یک بار در هفته مجاز هستید، یک واحد از گوشت بره یا گوسفند را بهره ببرید.

مرحله موازنه در رژیم دوکان

حالا می توانید به خودتان افتخار کنید که سه فاز قبل را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و به هدف خود رسیده اید. این مرحله، فاز همیشگی است و باید بیشتر حواستان جمع باشد. می توانید در طول هفته هر چیزی که دلتان خواست بخورید ولی نه چربی بیش از حد و نه وعده های برنج و ماکارونی زیاد.

رژیم دوکان توصیه می نماید یک روز در هفته را (مثلا روز پنج شنبه) روز پروتئین کامل (مثل فاز اول) داشته باشید.

در این مرحله 3 قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر در روز باید مصرف گردد. ورزش منظم نیز در این مرحله فراموش نگردد، به طور مثال به جای استفاده از آسانسور باید از پله بهره ببرید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: برترین ها
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8552

به "هر آنچه باید از رژیم دوکان بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید از رژیم دوکان بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید