هفته پرکار نمایندگان کوبا و آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، گروه کاری آمریکا و کوبا در این هفته کوشش خواهند کرد تا درباره بازگشایی سفارت خانه های خود در واشنگتن و هاوانا توافق نمایند.

هفته پرکار نمایندگان کوبا و آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه ها

در همین رابطه امروز یکشنبه 22 فوریه نشستی میان مقامات دو کشور برگزار می گردد و قرار است در تاریخ 27 فوریه نیز دور جدید نشست نمایندگان دوکشور انجام گردد.

بازگشایی سفارت خانه ها باعث خواهد شد تا روند بهبود روابط بین دو کشور سرعت بیشتری بگیرد.

مذاکرات هفته جاری و برنامه دو کشور برای بازگشایی سفارت خانه ها در ادامه تغییر سیاست های کاخ سفید در قبال کوبا انجام می گردد.

در ژانویه امسال میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به ناموفق بودن سیاست های آمریکا در قبال کوبا در پنج دهه گذشته از عادی سازی روابط واشنگتن با هاوانا اطلاع داد. بعدها معین شد که گفتگوهای محرمانه میان واشنگتن و هاوانا از بهار 2013 همزمان با صدور مجوز از سوی باراک اوباما برای برقراری ارتباطات سطح بالا با کوبا شروع شده بود.

بر اساس این گزارش٬ اولین ملاقات رو در رو بین تیم مذاکره کننده آمریکا و کوبا ژوئن 2013 در کانادا انجام شد. کانادا از آن پس یکی از محل های اصلی مذاکرات بود، البته طرف کانادایی در مذاکرات حضور نداشته است.

در حالی که رسانه های مختلف به نقش پاپ فرانسیس٬ رهبر کاتولیک های جهان٬ در شروع روند تازه در مناسبات دو کشور اطلاع داده اند، خبرگزاری آلمان جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر کرد. خبرگزاری آلمان به نقل از یک مقام آمریکایی اطلاع داد٬ در مارس 2014 ٬ گفتگوهای باراک اوباما و پاپ فرانسیس که اولین دیدار آنها با یکدیگر بود، بیش از هر چیزی بر مسئله کوبا متمرکز بود.

واتیکان در طول ماه های اخیر یکی از میزبانان هیئت های آمریکایی و کوبایی برای مذاکرات بوده است. در این نشست ها دو طرف درباره تعهدات متقابل از جمله مهیا ساختن مقدمات آزادی زندانیان یکدیگر گفتگو می کردند. در نهایت روز چهارشنبه گذشته پس از 45 دقیقه تماس تلفنی باراک اوباما و رائول کاسترو، که اولین تماس رهبران دو کشور با یکدیگر در پنج دهه گذشته بود، خبر شروع عادی سازی روابط دو کشور اعلام شد.

روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا از 50 سال گذشته قطع بوده است.

موارد توافق شده در مذاکرات

در توافق شکل گرفته بین واشنگتن و هاوانا مواردی از جمله آزادی تبادلات اقتصادی و تکنولوژیک گنجانده شده است. آمریکا قرار است در این موضوع که کوبا را به عنوان حامی تروریسم می شناسد، بازنگری کند. همچنین آمریکا قرار است در شرایط سفر شهروندان خود به کوبا که در حال حاضر تقریبا ممنوع است تغییراتی ایجاد کند.

بر اساس توافق حاصل شده، قرار است از محدودیت های اقتصادی از جمله محدودیت های فعالیت های بانکی با کوبا کاسته شده و برای برطرف تحریم های 54 ساله علیه کوبا کوشش گردد. همچنین قرار است از فعالیت های بخش خصوصی در کوبا حمایت گردد.

بر اساس توافقات اولیه آمریکا مجاز است برای صادرات تجهیزات ارتباطی، نرم افزاری و زیرساخت های اینترنت به کوبا اقدام کند. بر اساس توافق اعلام شده همچنین قرار است باراک اوباما در آوریل 2015 در نشست اجلاس سران قاره آمریکا که رائول کاسترو نیز در آن حضور دارد شرکت کند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14513

به "هفته پرکار نمایندگان کوبا و آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته پرکار نمایندگان کوبا و آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید