وسعت بیابان های کشور افزایش یافت؛ تشدید گرد و غبار در 4 استان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - یک کارشناس ارشد بیابان زدایی می گوید بر اثر تغییرات اقلیمی ناشی از عوامل انسانی طی دو دهه اخیر، وسعت بیابان های کشور افزایش یافته است.

وسعت بیابان های کشور افزایش یافت؛ تشدید گرد و غبار در 4 استان

منصور توکلی، عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس ارشد بیابان زدایی به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان زایی اظهار کرد: بیابان زایی کاهش توان اکولوژیکی و بیولوژیکی زمین است که ممکن است به صورت طبیعی یا غیرطبیعی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: فرایند بیابان زایی عمدتاً منطقه ها خشک را تحت تأثیر قرار می دهد و با شتابی فزاینده، کارایی سرزمین را کاهش می دهد. بیابان زایی بـه اسم یک معضـل جدی محیط زیست است که با تشدید فرایند گرم شدن زمین، بیابان زایی هم پیشرفته است.

این کارشناس محیط زیست گفت: حدود 100 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض تخریب سرزمین است، اظهار کرد: در کشور 32 میلیون هکتار بیابان وجود دارد که طی دهه اخیر به خاطر سیاست های غلط در زمینه مدیریت منابع آب و کشاورزی و در مجموع به علت تغییر اقلیم و دخالت های انسانی به وسعت بیابان های کشور اضافه نموده شده و تخمین زده می گردد که حدود یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار فعال به آمار بیابان های کشور اضافه نمود شده است.

وی تاکید نمود: باتوجه به محدودیت اعتبارات و پتانسیل های بیابان در کشور، باید از روش های نوین برای مدیریت بیابان ها و بیابان زدایی استفاده گردد زیرا چنانچه تغییری در سیاست های فعلی رخ ندهد و همچنان سدسازی ها، افزایش سطح زیر کشت و سوء مدیریت آب در کشور ادامه داشته باشد، در آینده ای نزدیک دشت های عظیم و فراوریی در کشور از چرخه خارج خواهند شد.

توکلی با بیان اینکه رعایت نکردن موازین علمی در بخش کشاورزی از عوامل تشدید کننده بیابان زایی است، اظهار کرد: بوته کنی، آبیاری غلط، استفاده نکردن بهینه از زمین ها و قابلیت آنها، تبدیل بی رویه زمین های مرتعی به دیم زار، رعایت نکردن موازین علمی در شخم زمین، کشت فشرده و نامناسب در زمین های کشاورزی، تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و احتیاج انسان ها به مواد غذایی بیشتر و شرایط متغیر اجتماعی و مالی را از عوامل بیابان زایی است.

وی اعلام کرد: طرح های بیابان زدایی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مقابله با پدیده بیابان زایی است. تشکل های زیست محیطی و مردم نقش بسزایی در اجرای این طرح ها و کنترل بیابان زایی دارند، در واقع بدون حضور مردم و یاری آنها مقابله با پدیده بیابان زایی فرایند کندتری خواهد داشت.

وی گفت: نداشتن پوشش گیاهی پایا یکی از عواملی تشکیل بیابان است یعنی در این منطقه ها به علت نداشتن اندازه کافی آب، بهره برداری از آن در شرایط طبیعی به صرفه و صلاح نیست. بارش کم، دامنه نوسان دمای شدید، دمای بالا و تبخیر زیاد، پوشش گیاهی بسیار فقیر و پراکنده و خاک های دارای مواد آلی کم و اغلب جوان و کم تحول یافته از ویژگی های بیابان هاست.

این کارشناس ارشد بیابان زدایی تاکید نمود: پدیده گرد و غبار بخش هایی از کشور و در بخش های جنوبی و غربی چند سالی است که شدت گرفته اما شدت آن از چند سال اخیر نمایان تر شده و شهرهایی همانند لرستان، بوشهر، تهران، تبریز و دیگر شهرها را هم در بر گرفته است. استان های غربی به علت مرز مشترک با کشور عراق به اسم اصلی ترین منشاء فراوری گرد و غبار شناخته می شوند که مسائل زیادی را در منطقه به وجود آورده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 60993

به "وسعت بیابان های کشور افزایش یافت؛ تشدید گرد و غبار در 4 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسعت بیابان های کشور افزایش یافت؛ تشدید گرد و غبار در 4 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید