وعده تغییرات و بهسازی در ساختار تئاتر شهر

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیر مجموعه تئاتر شهر با تاکید براینکه به دنبال استقلال برای تئاتر شهر است از تغییرات و بهسازی در ساختار این مجموعه اطلاع داد.

وعده تغییرات و بهسازی در ساختار تئاتر شهر

به گزارش ایسنا، سعید اسدی صبح سه شنبه سوم اردیبهشت ماه پس از 9 ماه حضور در مسند مدیریت تئاتر شهر، در یک نشست خبری به تشریح برنامه های خود پرداخت و جوابگوی سوالات شد.

او گفت: برای سال 98 با تغییرات و برنامه هایی روبرو خواهیم بود که بخشی از یک برنامه بلند مدت پنج ساله است.

تئاترشهر با کیفیت اندکی متفاوت تر، برنامه هایش را پیش می برد و در سالن اصلی بعد از بهسازی، امیدواریم شاهد اجراهای متفاوت و بهتر باشیم. در سالن های دیگر هم اولویت برنامه ها فرهنگی است تا اقتصادی.

وی اضافه نمود: پلاتو اجرا از این پس به کارگاه نمایش تبدیل خواهد شد و هفته آینده فراخوانی منتشر می گردد که روینمودهای پژوهش محور را دنبال می نماید و در واقع چیزی شبیه آنچه قبلاً در قشقایی انجام می شد با تغییراتی اتفاق می افتد. علاوه براین کارگاه نمایش، خدمات اجرا هم خواهد داشت. البته در سالن سایه، چارسو و قشقایی همانند قبل پذیرای اجراها خواهیم بود.

اسدی ادامه داد: در تغییر ساختار و در بهسازی درونی مجموعه، کار روابط عمومی به رویدادهایی فرهنگی و آموزشی و برنامه ریزی برای پنل تخصصی و ورک شاپ مربوط خواهد بود. همچنین کارمندان تئاتر شهر ضروری است توان افزایی و دانش افزایی داشته باشند. ما در اینجا میز نقد خواهیم داشت تا بین مخاطبان و هنرمندان فرصت تعاملی ایجاد گردد و البته واحد ارتباطات باید برای هر گروه اجرایی نشست برگزار کند.

وی تاکید نمود: ما به دنبال استقلال حداقلی برای تئاترشهر هستیم و چشم انداز آینده ما این است که در این چند سال، تئاتر شهر از عرضه خدمات به سمت فراوری کردن هم پیش برود که البته این مستلزم استقلال نسبی، هم در بخش اقتصادی و هم دعوت از هنرمندان است. دراین راستا دفتری به ساختار تئاترشهر اضافه شده به نام ارزیابی هنری.

مدیر تئاتر شهر گفت: برای اینکه تئاتر شهر به فراوری برسد دفتر دیگری ایجاد شده به نام تامین سرمایه برای اینکه اینجا به عنوان یک محور برای گروهها کوشش کند تا به رونق فراوری یاری کنیم. این هم آرامش خاطری به گروهها می دهد که تنها نخواهند بود و همچنین مجموعه می تواند در مالکیت مادی و معنوی هم سهیم باشد و حتی برای تور هم برنامه ریزی کند. علاوه بر اینها چیزی که در تغییرات ساختاری ما اتفاق افتاده، این است که مدیریت منابع انسانی جدا شده و یک معاونت اجرایی در تئاتر شهر شکل می گیرد.

او اضافه نمود: در تعاملی که با شهرداری داریم قرار است در اطراف تئاتر شهر فضای فرهنگی تری ایجاد کنیم و اگر بساطی هست هنریتر باشد. همچنین پذیرای اجراهای درونی و محیطی تئاتر شهر خواهیم بود و سعی میکنیم کافه را هم راه بیندازیم.

مدیر تئاتر شهر در بخشی دیگر از صحبتهای خود درباره تعمیرات و بهسازی تئاتر شهر شرح داد: در سال 96 بودجه ای مصوب شده بود برای ماشینری سالن اصلی و در خاتمه آن سال با یک مجوز دولتی توانستند بخشی از این بودجه را به سال قبل منتقل نمایند و سال 97 باید این کار انجام می شد. اما امکان تعطیلی کل سالن نبود و بخشی از کارها انجام شد و سال جاری طبق برنامه از 15 اردیبهشت سالن اصلی برای بهسازی ماشینری تعطیل خواهد شد و تا خاتمه شهریور گفتهاند کارشان تمام می گردد اما من قولی برای آن نمی دهم ولی امیدوارم در نیمه دوم سال بتوانیم برای اجرا برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: در این حین بعضی ادوات تعمیر و بعضی تعویض می شوند و به نظر می رسد با تکنولوژی روزآمدی روبرو خواهیم شد. در چارسو هم صندلی ها تعویض شده و البته قبلاً تجهیزاتی خریداری شده که منتظر بودیم تعمیرات تمام گردد ولی تصمیم گرفتیم اینها را نصب کنیم تا خدمات بهتری دهیم.

به گفته وی در سالن اصلی هم صندلی ها در این بهسازی تعویض می گردد و قالب اصلی حفظ شده و پیمانکاری که در فرایند قراردادی بوده در حال آماده کردن صندلی هاست. همچنین دفتر طرح های عمرانی هم به دنبال مشاوری برای موضوع آکوستیک مجموعه است.

اسدی یاداور شد: معضلات اجتماعی اطراف تئاتر شهر جدی است و با فضای فرهنگی اینجا مغایرت دارد و زخم هایی به بدنه تئاتر شهر ایجاد نموده است بنابراین وزارت ارشاد و شهرداری باید همتی برای مرمت بخش بیرونی بنا نمایند و امیدوارم پژوهش و مستندنگاری دقیقی که قبلاً شده به نتیجه عملیاتی برسد و فرصتی هم برای محصور شدن تئاتر شهر ایجاد گردد.

مدیر تئاتر شهر در ادامه این نشست در پاسخ به شیوه تبلیغات آثار تئاتر شهر بیان نمود: ما برای بخش های مختلف تئاتر شهر سند چشم انداز نوشتیم و یکی از چیزهایی که درون مجموعه اتفاق می افتد این است که بخشی را برای بازاریابی و تبلیغات خواهیم داشت. یکی از امیدهای من تبدیل بیلبورد جلوی تئاترشهر به تلویزیون تبلیغاتی است. همچنین یکی از چیزهایی که تئاترشهر قبلاً داشته و از دست داده، دسترسی به مخاطبان بیشتر بوده و این الان به بیرون سپرده شده و ما باید این کار را پیگیری کنیم.

او اضافه نمود: معمولاً متخصصانی که تئاتر می بینند رایگان تماشا می نمایند و من به نظرم باید کمپینی راه بیاندازیم که بلیت مهمان ساماندهی گردد و فرهنگ تئاتر دیدن بین خود تئاتری ها تغییر کند.

سعید اسدی در پاسخ به این سوال ایسنا که چشم انداز ترسیم شده اش چقدر قابل ادامه پیدا کردن است و آیا برای اجراها خودش تصمیم گیرنده خواهد بود یا شورایی عمل می نماید؟ اصلاً ساز و کار اجرا در تئاتر شهر به چه شیوه ای است چرا که بعضی از هنرمندان از در دسترس نبودن او انتقاد داشته و آیا اگر قرار است در یک دفتر ارزیابی کارها آنالیز گردد چه کسانی این مسئولیت را بر عهده دارند؟ گفت: یکی از چیزهایی که مدنظر من است تعامل در پذیرش و جوابگویی به درخواست هاست و در تئاترهای درست و درمان هم یک دفتر دراماتورژی معمولاً وجود دارد که هم اتفاق اداری آنجا می افتد و هم ارزیابی هنری. شورا اعضایی دارد که مصوبه شان باید اجرایی گردد. در این مدت که من هستم شورا نیست اما مشاورانی دارم و وقتی شورا وجود دارد مدیر به یک کارپرداز تبدیل می گردد چون در نهایت او باید به همه جوابگو باشد ضمن اینکه در شوراها همواره ترکیب افراد مورد سوال است.

او با اشاره به اینکه برای این کار می توان مشاوران گسترده ای داشت، اضافه نمود: من برای فعالیت این دفتر و امور اداری و دریافت درخواست ها عباس اقسامی را فعلاً مشغول به کار کردم تا بتوانم به هنرمندان جوابگو باشم. یک عادت تاریخی در تئاتر شهر بوده که هنرمندان دوست داشتند شفاهی با مدیر ملاقات نمایند و با جزئیات همه چیز را شرح دهند طوری که من روزهای اول مثل میرزابنویسی بودم که فقط می شنیدم و یادداشت می کردم. بنابراین خواستم به وسیله دیگری اقدام گردد و هر شرحی که ضروری است را کتبی ارائه نمایند و فرمی با رزومه پر نمایند. برای آنهایی که آشنا هستند هم فرمی بدون احتیاج به رزومه تهیه شد.

وی خاطرشان کرد: البته اعتراف می کنم سال گذشته بخاطر اتفاقاتی که افتاد (بازداشت بخاطر اجرای یک نمایش) دچار مسئله ذهنی و روحی شدم و عدم اطمینانی در کار من وجود داشت و بین کارها فاصله افتاد که بابتش از هنرمندان عذرخواهی می کنم. بیشتر از 300 درخواست به تئاتر شهر داده شده که حدود 120 مورد برای دوره قبل بود. این درخواست ها تجمیع و حدود 90 درخواست جداسازی شده و بقیه را محترمانه گفتیم در اولویت سال 98 نیستند و شاید در اولویت سال 99 باشند. از 15 شهریور هم درخواست های جدید را می پذیریم.

اسدی ادامه داد: الان هر متنی هم که بخواهد اجرا گردد باید طبق مقررات، مجوز شورای نظارت را داشته باشد تا بعد از تصویب آنالیز کنیم. یکی از چیزهایی که در صورت رفتن من هم اجرایی را تضمین می نماید این است که به محض دریافت مصوبه متن تفاهم نامه ای داخلی را تنظیم می کنیم و تاریخ و تعداد اجرا و شرایط فی مابین را مکتوب می کنیم و در 6 ماه گذشته هم این روش اجرا شده است. همچنین یکی از موارد مهم این است که گروه ها در صورت بروز هر اتفاقی فقط 45 روز قبل از اجرا می توانند انصراف دهند و گرنه تا دو سال امکان اجرا در تئاتر شهر نخواهند داشت. بنابراین من مجبورم با هر وضعیت برنامه و چشم اندازی داشته باشم تا اگر هر اتفاقی افتاد و دولتی هم عوض شد من کارم را انجام داده باشم چون تئاتر شهر باید به یک کمپانی تبدیل گردد در صورتی که ما به تعداد اشخاصی که در تئاتر هستند، می توانیم تئاتر اجرا کنیم و همه چیز قائم به فرد است.

او همچنین گفت: من در سال جدید این قول را می دهم که فاصله بین ارائه درخواست تا جواب دست کم فاصله دو هفته ای باشد تا معین گردد پروپوزال پذیرفته می گردد یا خیر.

مدیر تئاتر شهر درباره انتقادهایی که به سطح کیفی نمایش ها در تئاتر شهر اجرا شده اند مطرح شده و این آثار آینده قرار است چه ویژگی هایی داشته باشند که باکیفیت باشند و اینکه ارزیابان هنری تئاتر شهر دقیقاً چه کسانی هستند چون معمولاً داوران و کارشناسان و ارزیابان در تئاتر خیلی محدود هستند که همواره کار می نمایند و مبلغی هم برایش دریافت می نمایند؟ بیان نمود: کیفیت اتفاقی پیش نمی آید و هنرمندی که خود را حرفه ای می داند نمی پذیرد که کارش ارزیابی کیفی گردد و تئاتر شهر نمی تواند قبل از اجرا این کار را انجام دهد حال چه مدیر تئاتر شهر بخواهد این کار را بکند چه یک گروه ارزیاب. وقتی یک جوانی کاری آماده کند که کیفیت نداشته باشد می گردد راحت تر گفت که در شأن تئاتر شهر نیست ولی یک هنرمند حرفه ای که تضمین داده کاری عالی آماده می نماید ولی قبل از اجرا چیزی می بینی که ناامید نماینده است یا باید رودربایستی را کنار بگذاری و اجرایش را رد کنی یا به اجبار 30 شب اجرا بدهی تا تمام گردد.

آرزو دارم بگردد کسانی را استخدام کرد که متن را با یک اسلوبی بخوانند یا اجرا را با یک اسلوبی ببینند نه اینکه اتفاقی بگوییم کسانی را برای ارزیابی انتخاب نموده ایم. من تنها کاری که کردم این است که یک گروه مشاوره گسترده که می تواند 15 تا 20 نفر باشد که متن را بخوانند ولی در نهایت خودم تصمیم می گیرم.

اسدی در پاسخ به سوالی دیگر درباره خصوصی سازی و اینکه قبلاً بحث واگذاری تئاتر شهر به بنیاد رودکی مطرح بود و الان به انجمن هنرهای نمایشی و چقدر این ماجرا جدی است چون خیلی از ایده هایی که خودش مطرح می نماید درباره بازاریابی و آوردن سرمایه شبیه حرف های نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی است؟ گفت: ایده من این است که یکی از چیزهایی که می تواند ما را نجات دهد این است که اداره کل به صندلی ستادی خود برگردد و فراوری را به تئاترها واگذار کند و اجازه دهد از درآمدشان برای فراوری خودشان استفاده نمایند. یعنی اگر علاوه بر بودجه حمایتی از درآمد هم استفاده کنم اتفاق بهتری می افتد. مسئله خصوصی سازی نیست ولی اگر یک تمام سالن های تئاتر دولتی را ذیل یک مجموعه ببریم می توان تئاتر دولتی را به شکل درستش ایجاد کرد. در این راستا با معاون هنری هم صحبت کردیم که چه طوری واسپاری اتفاق بیفتد و شاید لازم باشد انجمن هم دچار تغییرات ساختاری باشد و این چیزی است که من در چشم اندازم دنبال می کنم. ما الان با یکسری تناقض ها روبرو هستیم چون در اصل من یک سالن دار هستم و چه گزینشی می توانم برای اجراها داشته باشم؟

او در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه تصور و حتی شنیده می شد سعید اسدی پس از ماجرای بازداشت از مدیریت تئاتر شهر استعفا کند اما به جایش از بخش بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی کنار رفت و در این مدت انتقاداتی نسبت به نحوه برخورد و عملکرد او با هنرمندان هم مطرح شده است و آیا اتفاقات پیش آمده در پیش دریافت احتیاط تأثیرگذار بوده چرا که مدتی است نیروی انتظامی در تئاتر شهر مستقر شده است، اظهار کرد: حضور نیروی انتظامی مربوط به گذشته است و طی تفاهمی با وزارت ارشاد بوده که امنیت محوطه اطراف برقرار گردد و باید به گشت زنی خود در محوطه بپردازند.

وی در پاسخ به اینکه پس آیا تئاتر شهر به نیروی پلیس جا داده است؟ گفت: درواقع وزارت ارشاد جا داده است و آن ها هیچ نقش و حقی برای دخالت در داخل مجموعه تئاتر شهر ندارند و حفظ امنیت پیرامونی برعهده آن ها است و در مراکز دیگر هم مستقر هستند. اما درباره بخش اول سوال، باید بگویم اتفاقی که افتاد تلخ و خاص بود و تأثیر داشت. اینکه برگشتم دلالی برای خودم داشتم چون با آقای کرمی برای پذیرش این سمت صحبت نموده بودم که یاری کنم و خواستم در کنار ایشان این همکاری را داشته باشم. از بخش بین الملل هم قرار بود همان ابتدا بروم اما بخاطر جشنواره فجر نشد. ولی بودن من در تئاتر شهر عزمی است که برای پذیرش مسئولیت داشتم و فکر کردم ترک کردن این کار یا به معنای قهر کردن است یا اینکه حقانیتی نداشتم در صورتی که من خطا و خلافی ننموده بودم و باید برمی گشتم به آن چیزی که برایش اینجا حاضر شده بودم.

بخش خاتمهی نشست به مطرح شدن انتقاداتی از سعید اسدی سپری شد که به لحاظ فکری استقلالی در مدیریت مجموعه تئاتر شهر ندارد چرا که دست کم درباره بازسازی طبق اولویت ها باید پیش می رفتند نه اینکه از جایی دیگر مشخص گردد چه اتفاقی در مجموعه بیفتد آن هم با توجه به وجود موش های فراوان در تئاتر شهر که بارها باعث اعتراض تماشاگران شده است. همچنین درباره بعضی برنامه های اسدی هم نکاتی مطرح شد که البته مدیر تئاتر شهر آن ها را نپذیرفت و نشست با کمی حاشیه و تنش به خاتمه رسید.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6808

به "وعده تغییرات و بهسازی در ساختار تئاتر شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده تغییرات و بهسازی در ساختار تئاتر شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید