وقتی دولتها هم مواد غذایی احتکار می نمایند!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تنها مصرف کنندگان عادی نیستند که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به انبار کردن مایحتاج ضروری خود می پردازند. اکنون بعضی از دولتها نیز درصدد تضمین تامین مواد غذایی در شرایط فعلی برآمده اند.

وقتی دولتها هم مواد غذایی احتکار می نمایند!

به گزارش خبرنگاران، قزاقستان که یکی از عظیمترین صادرکنندگان آرد گندم در دنیا است، صادرات این کالا را به همراه کالاهای دیگری مانند هویج، شکر و سیب زمینی ممنوع نموده است. ویتنام موقتا صادرات قراردادهای جدید برنج را متوقف نموده است. صربستان صادرات روغن آفتابگردان و سایر کالاها را متوقف نموده و روسیه نیز با اعلام ارزیابی هفتگی اوضاع، احتمالا ممکن است به ممنوعیت صادرات اقدام کند.

اقدامات اخیر صادرکنندگان مذکور این پرسش را برانگیخته که آیا این سرآغاز موج ناسیونالیسم غذایی است که زنجیره تامین مواد غذایی و جریان تجارت دنیای را مختل خواهد نمود.

تیم بنتون، مدیر تحقیقات در اندیشکده کاتام هاوس لندن در این باره گفت: ما شاهد وقوع چنین اتفاقی هستیم و آنچه می بینیم این است که اوضاع بدتر خواهد شد.

با این که عرضه غذایی فراوانی وجود دارد اما موانع لجستیکی رساندن کالاها را دشوارتر نموده است زیرا شیوع ویروس کرونا، کشورها را به اقدامات کم سابقه ای واداشته و باعث خرید وحشت زده و خطر کمبود نیروی کار شده است.

مصرف کنندگان در سراسر دنیا به انبارسازی مایحتاج خود می پردازند و پیامدهای مالی شیوع ویروس کرونا تازه آغاز شده است. شبح محدودیتهای تجاری بیشتر تجربه های گذشته را به یاد می آورد که چگونه حمایت گرایی به جای فایده، ضرر بیشتری به همراه داشته است. این مسئله اکنون به خوبی صدق می نماید زیرا احتکار ناشی از اضطراب بوده است و ربطی به زیان زراعی یا مسائل دیگر عرضه ندارد.

بعضی از کشورها به ذخایر استراتژیک خود اضافه نموده اند. چین که عظیمترین تولیدکننده و مصرف کننده برنج در دنیا است، وعده داده محصول داخلی را بیشتر از گذشته خریداری کند در حالی که دولت چین در حال حاضر ذخایر عظیمی برنج و گندم دارد که برای یک سال مصرف کافی است.

واردکنندگان عظیم گندم شامل الجزایر و ترکیه هم مزایده های جدید صادر نموده اند و مراکش اعلام نموده است تعلیق تعرفه واردات گندم تا اواسط ژوئن تمدید می گردد.

اتخاذ رویکرد ناسیونالیستی از سوی دولتها خطر مختل شدن سیستم بین المللی را برمی انگیزد که در چند دهه گذشته به میزان فزاینده ای به هم پیوسته بوده است.

قزاقستان پیش از اعلام ممنوعیت صادرات آرد گندم، صادرات کالاهایی مانند گندم سیاه و پیاز را ممنوع نموده بود و اقدام اخیر این کشور تبعات عظیمی داشته و روی شرکتهای سراسر دنیا که برای تهیه نان به صادرات این کشور وابسته بودند، تاثیر می گذارد.

برای بعضی از کالاها بعضی از کشورها مسئول عمده صادرات هستند و اختلال در صادرات چنین کالاهایی تبعات دنیای خواهد داشت. به عنوان مثال روسیه عظیمترین صادرکننده گندم در دنیا و تامین کننده مهم گندم برای آفریقا به شمار می رود یا ویتنام که سومین صادرکننده عظیم برنج است، بسیاری از محموله های خود را به فیلیپین می فرستد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بنتون از کاتام هاوس هشدار داد اگر دولتها با یکدیگر برای تضمین عرضه کافی دنیای همکاری نکنند و کشور خود را در اولویت قرار دهند، در این صورت شرایط بسیار وخیمتر خواهد شد. خرید وحشت زده مردم به همراه سیاستهای حمایت گرایانه دولتها ممکن است به بالاتر رفتن قیمت مواد غذایی منجر شده و این چرخه دائمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26771

به "وقتی دولتها هم مواد غذایی احتکار می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دولتها هم مواد غذایی احتکار می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید