وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاریمدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد و رشد ارزش های مادی و معنوی به مثابه توسعه زمینه سازی برای تمدن اسلامی است.

وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد

به گزارش خبرنگاران، رضا معممی مقدم، 9 آبان ماه در همایش یاوران وقف با اشاره به اینکه وقف امری فرا مذهبی است، اظهار کرد: از نظر مراجع تقلید یک مرتد و یا کافر هم می تواند واقف باشد و مسلمانی که بیمارستان وقف می نماید در سر درب آن قید نمی نماید که این وقف ویژه درمان بیماران مسلمان بلکه برای درمان همه بیماران است، بنابراین می توان گفت وقف امری فرا ملی است.

وی با بیان اینکه وقف موجب می گردد مال از دست فرزندان خارج و به دست خدا برسد، اضافه نمود: وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد و رشد ارزش های مادی و معنوی به مثابه توسعه زمینه سازی برای تمدن اسلامی است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ترویج وقف خوب بوده، ولی ترویجِ اولویت دار بودن وقف بهتر است، زیرا امروز می گوییم بدون اطلاعات اجتماعی فعالیت های اجتماعی انجام نمی گردد لذا در هر کاری ابتدا باید نیازمندی های روز را بیابیم.

وی با بیان اینکه وقف در ظاهر جنبه دینی دارد، گفت: اما تاثیر آن در حوزه های اقتصادی، سیاسی، علمی و ... نیز دیده می گردد و جامعه را به سمت تمدن اسلامی که دغدغه اصلی حکومت های دینی است پیش می برد.

معممی مقدم اضافه نمود: متاسفانه امروزه در حوزه های آلودگی های زیست محیطی، اختلافات خانوادگی، عقب ماندگی های علمی، بیماری های صعب العلاج و... مسائل فراوانی وجود دارد و هیچ حکومتی بدون یاری مردم نمی تواند از این مسائل بیرون برود، مردم زمانی می توانند اثرگذار باشند که در مجموعه با یاوران وقف همکاری نمایند.

وی با بیان اینکه مجموعه یاوران وقف نباید در حد شعار باشد، تاکید نمود: کارگروه های تخصصی این مجموعه باید تشکیل گردد و دبیران هر کارگروه مصوبات خدماتی را بر اساس حوزه های مختلف بیان نمایند، همچنین این مجموعه صرف هزینه های اقتصادی نباشد بلکه باید نظارت نماینده بر حوزه های مختلف وقف باشد و مردم را در این حوزه ها راهنمایی کند.

معممی مقدم با اشاره به اینکه امروز دیپلماسی وقف در رسالت یاوران وقف تعریف می گردد، گفت: سفیر بودن شما ناظر بر این است که وارد مجموعه با یاوران وقف شویم.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: فضای تکثرگرایی در جامعه مطالبات جدیدی را ایجاد می نماید و هر کدام از ما می توانیم سفیر جامعه باشیم و دردهای جامعه را اولویت بندی و رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه نهاد وقف به مثابه دولت کوچک عمل می نماید، اعلام نمود: 1 میلیون و 300 هزار بقعه، 72 هزار مسجد، 300 هزار موقوفه، بیش از 8 هزار بقعه متبرکه، 133 بیمارستان و موارد دیگر از جمله ظرفیت های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16833

به "وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید