ویسی: می خواهم لژیونر شوم ، از ویلموتس انتظار کمک داریم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سمیرا شیرمردی، عبدا... ویسی جزو مربیانی است که تلاش زیادی برای یادگیری می کند. او نه تنها در کلاس های مربیگری همیشه جزو نفرات فعال است بلکه معمولا سعی می کند در سفرهایش، به تمرینات تیم های آن کشور سر بزند تا از مربیان شاخص دنیا، یاد بگیرد. ویسی همیشه هم جزو نفراتی بود که در تمرینات مربیان خارجی (چه تیم ملی و چه باشگاهی) حضور پیدا کند تا از آن نت برداری کند. او فکر می کند هر چقدر هم یاد بگیرد کم است و برای رسیدن به هدف بزرگش که لژیونر شدن است باید بیشتر از قبل یاد بگیرد. عبدا... ویسی که این روزها با شاهین بوشهر در اردوی بروجن حضور دارد، نه تنها در تلاش است تا تیمش را به آمادگی لازم برساند، بلکه لحظه شماری می کند تا شرایط برای حضور در تمرین تیم های بزرگ مثل بارسلونا مهیا شود تا سطح دانش خود را بالاتر از همیشه ببرد. با ویسی در مورد وضعیت شاهین بوشهر، اهدافش با این تیم، حضور ویلموتس در ایران، مربیان خارجی استقلال و پرسپولیس، کلاس مربیگری حرفه ای و اهداف خودش صحبت کردیم که جواب هایش جالب به نظر می رسد.

ویسی: می خواهم لژیونر شوم ، از ویلموتس انتظار کمک داریم

* * *

- اوضاع شاهین بوشهر این روزها چطور است؟ برنامه ها و اردوها خوب پیش می رود؟

اردوی ما از 12 تیر شروع شد که البته یک هفته قبل از آن، تمرینات را در بوشهر شروع کردیم اما به دلیل اینکه هوا خیلی گرم بود و شرایط تمرین مهیا نبود، برای بدنسازی به شهرکرد و بروجن آمدیم. اینجا شرایط آب و هوایی خوب است و اردوی خیلی خوبی داریم. تا الان هم 2 بازیکن لیگ برتری گرفتیم که پیمان شیرزادی از فولاد خوزستان و ابوذر صفرزاده از ذوب آهن است.

- به جز پیمان شیرزادی، 2 بازیکن دیگر هم از پارس جنوبی جم جدا شدند که می گفتند قرار است به شاهین اضافه شوند...

ما صالحی و پورامینی را هم از پارس جنوبی جم می خواستیم اما با اینکه بچه های بومی بودند به تهران رفتند. به هر حال ما الان بازیکنان جوان و جویای نام زیادی داریم که خیلی از آنها تا حالا لیگ برتر را تجربه نکردند و الان انگیزه زیادی برای خودنمایی دارند. من مطمئنم این بازیکنان از حداکثر توان خود استفاده می کنند تا هم به خود و هم به تیم کمک کنند.

-

- شاهین بوشهر هم این فصل ظاهرا مسائل مالی زیادی خواهد داشت. این تیم قرار بود صاحب یک اسپانسر خوب شود اما به مشکل خورد. البته شهرداری مجوز کمک به تیم را گرفت که فکر نمی کنم آنها بتوانند کل هزینه تیم را بدهند. با این شرایط، کار کردن سخت نیست؟

متاسفانه همیشه تیم هایی که مشکل دارند به تور ما می خورند البته شاید هم باید بگویم خوشبختانه چون این تیم ها به راحتی شکل می گیرند و می توانم به آنها کمک کنم. فقط از مردم می خواهم به تیم کمک کنند که در لیگ برتر بماند. ما در نیم فصل اول تلاش می کنیم تیم شکل بگیرد و اگر شد در نیم فصل دوم پوست اندازی می کنیم تا نتایج بهتری بگیریم. من در هر تیمی 5،1 فصل یا 2 فصل بودم نتایج بهتری گرفتم. مثلا در صبا یک نیم فصل بودم و تیم در لیگ برتر بماند که فصل بعد توانستیم آسیایی شویم. در استقلال خوزستان هم قهرمان شدیم.

- پس فکر می کنید این شرایط برایتان شانس می آورد؟

دقیقا. هم شانس می آورد و هم انگیزه ام را برای رسیدن به موفقیت بیشتر می کند. فقط از مردم می خواهم گول حرف های آنهایی که منافع شان به خطر افتاده را نخورند. ما نیاز به آرامش و حمایت داریم تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم.

- اما تا الان بازیکنان زیادی نگرفتید...

ما با تیم هایی می جنگیم که اکثر آنها بالای 70، 80 میلیارد تومان هزینه کردند. پس اگر بودجه ما کم است از مسئولان می خواهم حداقل به موقع پرداخت شود. شرط اول من همین است، اگر نه، ممکن است کلاه مان توی هم برود. تیم باید انگیزه داشته باشد. پس باید به موقع مطالبات پرداخت شود. الان در لیگ می بینیم مثلا یک بازیکن برای یک فصل 7 میلیارد قرارداد دارد، در حالی که در تیم ما قرارداد 10 بازیکن مان، 5،4 میلیارد نمی شود. الان بالاترین قرارداد در تیم ما 450 میلیون است که به نسبت بقیه تیم ها خیلی کم است. پس انتظار داریم این پول که در حد لیگ یک هم نیست، به موقع پرداخت شود. من از یک تیم لیگ یکی پیشنهاد داشتم که آنها می خواستند برای یک فصل 20 میلیارد هزینه کنند اما نپذیرفتم چون شاهین و مردم بوشهر را دوست دارم. من به خاطر علاقه ام به اینجا با تمام وجود می ایستم و کار می کنم. از مسئولان هم انتظار داریم به تیم کمک کنند چون مردم از ما توقعات بالایی دارند. نکته جالب این است که سرمایه داران بزرگی در بوشهر حضور دارند که یک میلیارد و 500 میلیون تومان ها برایشان چیزی نیست که امیدوارم آنها هم جلو بیایند و به تیم کمک کنند.

- ظاهرا 2 بازیکن خارجی هم گرفتید که قرار است به زودی به ایران بیایند.

بله، این بازیکن در حال حاضر در پلی آف باشگاه های اروپا حضور دارند که ما با آنها قرارداد داخلی بستیم. بعد از 10، 12 روز که مسابقات تمام شد، به ایران می آیند. خوشحالی من این است که آنها در مسابقات هستند و از آمادگی بدنی بالایی برخوردارند. به جز آنها، با چند بازیکن لیگ برتری هم صحبت کردیم که به تیم ما اضافه شوند.

-

- گفته می شود یکی از این بازیکنان گرجستانی دروازه بان است و دیگری مدافع. با این شرایط می شود گفت که بحث حضور فرناندو دخسوس در شاهین بوشهر منتفی است...

بله، من خیلی دوست داشتم دخسوس بیاید و با او هم مذاکره کرد اما او 140 هزار دلار می خواست یعنی چیزی حدود 2 میلیارد تومان. با این شرایط نمی توانستیم او را بگیریم و یک گلر گرجستانی آوردیم که قراردادش 450 میلیون تومان هم نمی شود و البته بدون شک انگیزه اش از دخسوس بیشتر هم هست. من حتی دوست داشتم موسی کولی بالی هم به شاهین بیاید اما او هم یک میلیارد و 300 میلیون تومان می خواست که مبلغ بالایی برای تیم ما به حساب می آید اما مدافع گرجستانی با مبلغی حدود 450 میلیون تومان یعنی تقریبا 40 درصد مبلغ قرارداد کولی بالی به تیم ما خواهد آمد.

- درست است که بازیکنان گرجستانی مبلغ کمتری می گیرند اما دخسوس و کولی بالی شناخت خوبی از شما داشتند...

بله اما با این پول ما نمی توانستیم وارد بازار بشویم و قدرت خرید نداشتیم.

- بحث دستیاران تان به کجا کشید؟ ظاهرا هنوز دستیاران تان را هم معرفی نکردید؟

درست است. من واقعا ماندم چه کار کنم. 5، 6 مربی بود که با خودم این ور و آن ور می آمدند. مربیانی که باانگیزه و با سواد بودند اما من همیشه دوست دارم از مربیان بومی استفاده کنم. می خواهم بهترین دستیاران را بگیرم که به تیم کمک کند. الان خیلی از مربیان یک سری مربی تعیین را با خود، همه جا می برند اما من چه زمانی که سپاهان، پیکان و صبا بودم و چه زمانی که در استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان حضور داشتم از مربیان بومی استفاده می کردم تا از این لحاظ هم به آن تیم ها و شهرشان کمک کنم. در بوشهر هم دنبال مربیان بومی خوب هستم که توان و استعداد بالایی داشته باشند. امیدوارم نفراتی که انتخاب می شوند به لحاظ فنی به تیم کمک کنند تا به اصطلاح کاری برای آن شهر کرده باشم.

- هدف شاهین بوشهر در فصل نوزدهم، ماندن در لیگ برتر است؟

بله، ما برای ماندن در لیگ برتر تلاش می کنیم. روی پیشانی تیم های صعود کرده به لیگ برتر، خورده که گزینه اول سقوط هستند اما ما نمی خواهیم این شرایط را پیدا کنیم. ما باید با انگیزه و پرتوان باشیم چون نمی خواهیم از هفته اول انگشت زشت بی اعتمادی ما را نشانه بگیرد و منتظر آن انگشت زیبا هستیم که ما را به عنوان یک تیم پرانگیزه و خوب نشان می دهد. تمام تلاش و هدف مان این است که زنگ تفریح دیگر تیم ها نباشیم. به همین دلیل تمام وجودمان را می گذاریم تا با کمک مسئولان، نمایش خوبی در لیگ برتر داشته باشیم و بمانیم.

- هواداران پرشمار شاهین بوشهر هم می تواند به تیم تان کمک بزرگی کند.

دقیقا. به نظر من بعد از استقلال و پرسپولیس، این شاهین بوشهر است که برند معتبری دارد. درست است که تراکور هواداران زیادی دارد اما آنها فقط آذری هستند یا سپاهان فقط در اصفهان هوادار دارد اما شاهین همه جای ایران هواداران زیادی دارد. چون شاهین یک برند ملی است و متعلق به یک شهر و یک استان نیست. ما ملی هستیم و از همه هواداران مان در همه جای ایران می خواهیم از برند معتبر شاهین مثل همیشه حمایت کنند.

-

- کلاس های مربیگری حرفه ای چطور بود؟

خیلی خوب بود، مخصوصا روز سوم. واقعا در این کلاس ها خیلی یاد گرفتیم و امیدواریم بتوانیم آن را عملی کنیم. مهمترین موضوع نوع برخورد مربیان با بازیکنان، با مدیریت و حتی با دیگر مربیان کنار زمین بود. اینکه چطور با هم رفتار کنیم. متاسفانه در ایران اینطور است که قبل از بازی برای همدیگر گل می بریم اما بعد از بازی حتی همدیگر را نگاه هم نمی کنیم چه برسد به اینکه به یکدیگر خسته نباشد بگوییم. امیدوارم شرایط طوری شود که بعد از بازی هم سوای نتیجه، با هم دست بدهیم. من در کلاس هم گفتم، ما همیشه همدیگر را می بینیم و دیر یا زود با یکدیگر برخورد خواهیم داشت پس بهتر است با هم رفتار خوب داشته باشیم. با هم دشمن که نیستیم پس همانطور که از دین مان در زمینه های زیادی و در زندگی مان الگوبرداری می کنیم، بهتر است در فوتبال مان هم از بزرگان دنیا الگو بگیریم، از مربیان بزرگ و لیگ های بزرگ.

- حضور ویلموتس در فوتبال ایران را چطور می بینید؟

ویلموتس واقعا نشان داد که لیاقت دارد. او تفکر تیم ملی را خیلی زود از دفاع به حمله تغییر داد و الان مردم خوشحالند که فوتبالی هجومی از تیم ایران می بینند. من در اولین فرصت حتما به تمرین تیم ملی می روم تا تمریناتش را ببینم و یاد بگیرم.

- قبلا هم به تمرینات کارلوس کی روش رفتید و الان هم نوبت ویلموتس رسیده.

من تمرین همه مربیان خارجی را رفتم. امیدوارم از طریق فدراسیون فوتبال و کمیته آموزش شرایط مهیا شود تا از تمرینات مربیان و تیم های بزرگی بتوانیم بازدید و نت برداری کنیم. من قبلا به کمیته آموزش هم گفتم که خودمان هزینه ها را می دهیم، فقط شرایط را مهیا کنند تا سر تمرین تیم هایی مثل بارسلونا حاضر شویم و یاد بگیریم متاسفانه ارتباط بین المللی ما خوب نیست که امیدوارم با نامه نگاری های کمیته آموزش این مساله هم حل شود. از ویلموتس هم انتظار داریم در این زمینه به ما کمک کند. اینطور نباشد که فقط روی تیم ملی تمرکز داشته باشد و به بقیه لیگ توجه نکند. ویلموتس ارتباطات بین المللی خوبی دارد که می تواند از این طریق راه را هموار کند.

- استقلال و پرسپولیس هم این فصل 2 مربی خارجی جدید و نسبتا سرشناس آوردند. حضور آنها را چطور ارزیابی می کنید؟

ببینید در کل خارجی ها حرفه ای هستند و در صورتی کار می کنند که همه چیز از زمین و امکانات گرفته تا پول، هتل و... مهیا باشد. من نمی دانم چرا با مربیان خودمان درست رفتار نمی کنیم و همیشه همه چیز برای خارجی ها است. من از تیم امید پیشنهاد داشتم و گفتند پول نداریم و با این مبلغ که خیلی کم بود، بیا کار کن اما همان تیم به مربی خارجی ماهی 30 هزار دلار پیشنهاد داده بود. چرا برای من آن کار را انجام ندادند؟ این اتفاق به گونه ای بی احترامی کردن به مربیان ایرانی است. به هر حال مربیان خارجی هم که به ایران آمدند مربیان حرفه ای خوبی هستند که باید از آنها درس بگیریم.

- انگار شما خیلی تشنه یادگیری هستید و هر مربی خارجی می آید دوست دارید به تمریناتش بروید و از او یاد بگیرید...

بله، چون یک بار سر تمرین بارسلونا رفتم و در 3 جلسه ای که آنجا بودم، به اندازه 30 جلسه نت برداشتم و یاد گرفتم. بایرن مونیخ، اشتروم گراتس و بنفیکا هم همین طور. حضور در این تمرینات از کلاس ها خیلی بهتر است. ضمن اینکه اگر به روز نباشم بازیکن دیگر من را قبول ندارد و می گوید فلان مربی به روز نیست و از مد افتاده. به همین دلیل من انگیزه زیادی دارم و می خواهم هر روز بیشتر از دیروز یاد بگیرم. من و 3، 4 مربی که در کلاس مربیگری حرفه ای بودیم، با هم صحبت کردیم که به تمرین بارسلونا برویم اما متاسفانه ویزا نمی دهند. امیدوارم حالا که دکتر ماجدی آمده کمک کند تا این مشکل حل شود و به تمرین این تیم یا یک تیم بزرگ دیگر برویم. ثمره اش هم برای فوتبال ایران می ماند.

-

- بزرگترین هدف تان در مربیگری چه چیزی است؟

من می خواهم همانطور که از روستا بیرون آمدم و همه به هدف هایم خندیدند، بار دیگر به همه نشان دهم توانایی های زیادی دارم. وقتی از روستا بیرون آمدم و گفتم می خواهم به تیم ملی برسم همه به من خندیدند اما نه تنها به تیم ملی رسیدم بلکه قهرمان هم شدم. حالا هم می خواهم در مربیگری لژیونر شوم.

- کجا؟ اروپا؟

هر جا که بتوانم یک تیم خوب داشته باشم. شفر از این جا می رود و جای دیگر به او تیم می دهند. کروات ها از ایران می روند و جای دیگر تیم پیدا می کنند. متاسفانه همانطور که گفتم روابط بین المللی مان خوب نیست. علی دایی، اسمش در همه دنیا هست اما نمی تواند لژیونر شود. من فصل گذشته به عمان رفتم که آنجا مربیگری کنم اما با من مثل کارگرها رفتار شد. به من گفتند ماهیانه حقوق می دهند و مبلغ هم چشمگیر نبود. در حالی که همان تیم با اروپایی ها جور دیگر رفتار می کند و با آنها قرارداد بالا و خوب می بندد. امیدوارم این مسائل حل شود تا شاهد پیشرفت مربیان باشیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 9639

به "ویسی: می خواهم لژیونر شوم ، از ویلموتس انتظار کمک داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویسی: می خواهم لژیونر شوم ، از ویلموتس انتظار کمک داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید