خاتمه بازسازی آسیاب آبی مصعبی در سرایان

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان از انتها بازسازی آسیاب آبی اقامتگاه بوم گردی گوهرخاتون مصعبی اطلاع داد.

خاتمه بازسازی آسیاب آبی مصعبی در سرایان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان جنوبی، محمد عرب امروز 7 تیرماه اضافه کرد: بنای تاریخی آسیاب مصعبی که با شماره 28724 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده در روستای مصعبی، داخل اقامتگاه بوم گردی گوهرخاتون (خانه مرحوم دکتر اقدسی) قرار گرفته و متعلق به مالک خانه است.

او ادامه داد: استفاده از نیروی حاصل از ذخیره سازی آب و تبدیل آن به انرژی مکانیکی برای بهره برداری مالی مهمترین دستاورد ساخت بناهایی مانند آسیاب ها است. آسیاب آبی مصعبی نیز با این طرز تفکر و به منظور استفاده از نیروی آب در روستای مصعبی ساخته شده است.

مسئول اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سرایان اضافه کرد: وجود آسیاب قدیمی بر زیبایی این اقامتگاه اضافه نموده که در حال حاضر به عنوان چایخانه و سالن پذیرایی اقامتگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

او گفت: شکستن طاق و تویزهها، فرسودگی بندکشی ها، تخریب کف سازی و عدم بام سازی مناسب آسیاب از جمله آسیب های بنا بود که با مشارکت مالک، طی دو فصل به صورت کامل بازسازی شد.

عرب ادامه داد: فصل اول بازسازی سال گذشته انجام شد که شامل بازسازی کامل بندکشی های سقف و دیوارها، بازسازی طاق های شکسته و لنگه های گچی، کف سازی با سنگ لاشه و بندکشی بود، سال جاری نیز محوطه سازی اطراف بنا و اجرای سنگ فرش کف، بام سازی کامل و اجرای سنگ فرش پشت بام متناسب با معماری بومی منطقه انجام شد.

او گفت: شهرستان سرایان که در حال حاضر به شهر آب انباری کهن و تاریخی شناخته می گردد در گذشته های نه چندان دور و در زمان رونق قنات ها، تعداد زیادی آسیاب آبی در بیشتر نقاط شهرستان خصوصاً در شهر سرایان و در راستا قنات زابر در خود جای داده بوده که نمونه ای از استفاده بهینه و حدبیشتری بشر از آب بوده است، آسیاب آبی دستگاهی بوده است که برای خرد کردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد ساخته می شده و با استفاده از تکنیک سرعت آب و یا فشار آب کار می نموده است. معمولاً در کنار آبادی ها بر سر راه قنات، هر جا که پستی و بلندی اجازه می داده از انرژی پاک و ارزان آب برای چرخش سنگ آسیاب استفاده می شده است.

مسئول اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سرایان همچنین ادامه داد: مدرک خاص و مستندی از تاریخچه بنا در دست نیست، اما با در نظر دریافت این امر که منطقه سرایان در دوره صفویه در اوج رونق بوده و بیشتر آثار تاریخی شاخص منطقه به دوره صفویه تعلق دارد، قدمت آسیاب های منطقه را نیز می توان به دوره صفویه نسبت داد.

او اعلام کرد: در حال حاضر به جز آسیاب آبی مصعبی، آسیاب کاه کوه سرایان نیز بازسازی شده و قابلیت استفاده به عنوان آسیاب را دارد و با مشارکت مالک و شورای اسلامی و دهیاری چرمه کار ثبت و بازسازی یکی از آسیاب های قدیمی چرمه در دستورکار واقع شده است تا به عنوان آسیاب آبی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 35718

به "خاتمه بازسازی آسیاب آبی مصعبی در سرایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه بازسازی آسیاب آبی مصعبی در سرایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید