پرتوهای ماورای بنفش را می توان بر ضد کرونا به کار برد، لامپ های far UVC برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، پژوهشگران نشان داده اند که پرتوهای ماورای بنفش می توانند برای ضد عفونی کردن سطوح و از بین بردن ویروس ها در هوای محیط به کار برده شوند تا از سرایت ویروس کرونا در فضاهای عمومی جلوگیری کرد.

پرتوهای ماورای بنفش را می توان بر ضد کرونا به کار برد، لامپ های far UVC برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی

به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهو نیوزاین هفته پژوهشگران وابسته به دولت آمریکا نتایج تحقیقی را درباره تاثیرات دما و رطوبت محیطی و پرتوهای ماورای بنفش بر ویروس جدید کرونا اعلام کردند.

  • نتایج یک آنالیز: نور خورشید به سرعت ویروس کرونا را نابود می نماید

اکنون این پرسش مطرح می گردد که با توجه به این نتایج آیا می توان از منابع مصنوعی پرتوهای ماورای بنفش برای ضدعفونی کردن هوا درمحیط های دربسته استفاده کرد یا نه.

مقاله ای که در سال 2018 در ژورنال گزارش های علمی منتشر شد، به این نتیجه گیری می رسد که تابش مداوم دوزهای پایین پرتوهای ماورای بنفش نوع C یا UVC ابزاری امیدبخش، ارزان و بی خطر برای کاهش میکروب های منتقل شونده از راه هوا است

اگر فراورده های تابش دهنده ماورای بنفش موجود در بازار بتوانند تا حدی خطر سرایت ویروس کرونا را کاهش دهند، ممکن است در دوره بازگشایی پس از قرنطینه کامل یاری نمایند.

پژوهشگران در مقاله شان در سال 2018 نوشته بودند: این شیوه ممکن است به محدود کردن همه گیری های آنفلوانزای فصلی، سرایت بیماری سل و نیز پاندمی های عمده یاری کند.

کلید این موضوع در تکنولوژی تابش ماورای بنفش به خصوص اختراع لامپ ها far-UVC است که در طول موج 222 نانومتر عمل می نمایند که در لایه بیرونی پوست یا لایه بیرونی چشم نفوذ نمی نماید. پیش از این لامپ های ماورای بنفش ضدعفونی نماینده قابل استفاده از فضاهای عمومی نبودند زیرا طول موج نو آنها 254 نانومتر و بالاتر بود که می تواند باعث سرطان پوست و آسیب به چشم بگردد.

اما پژوهش سال 2018 نشان داد که نور far- UVC نمی تواند حتی در لایه بیرونی شاخی و غیرزنده پوست انسان یا لایه بیرونی چشم نفوذ کند، اما از آنجایی که باکتری ها و ویروس ها ابعاد در حد میکرون (میکرومتر) و پایین تر دارند، این نوع پرتوها می توانند در آنها نفوذ و غیرفعالشان نمایند.

دیوید برنر، رئیس مرکز پژوهش های رادیولوژیکی دانشگاه کلمبیا در آمریکا می گوید که پرتوهای far-UVC را می توان به طور ایمن در فضاهای عمومی پرازدحام به کار برد و این پرتوها عوامل بیماری زا در هوا را پیش از آنکه آنها را تنفس کنیم، از بین می برند.

پژوهشگران در مرکز پژوهش های رادیولوژیکی قبلا در یک آنالیز در سال 2017 این فرضیه را آزمایش کردند که طیف باریک طول موجی در منطقه far-UVC وجود دارد که می تواند تاثیر نابودنماینده قابل توجهی روی باکتری ها دارد، اما به سلول ها در بافت های بدن آسیب نمی زند.

این آنالیز نشان داد که پرتوهای far-UVC عوامل بیماری زا را بدون ایجاد اثرات آسیب رسان پوستی که در لامپ های ماورای بنفش ضدعفونی نماینده عادی دیده می گردد، از بین ببرد.

دو آنالیز دیگر هم اثرات این نوع لامپ های ماورای بنفش بر پوست موش های آزمایشگاهی آنالیز کرند و به این نتیجه رسیدند: لامپ های UVC با طول موج 222 نانومتری می توانند به طور بی خطری برای استریل کردن پوست انسان به کار برد.

یک شرکت به نام Healthe از هم اکنون لامپ های far-UVC را برای مکان های عمومی به فروش می رساند. یک نوع از این لامپ ها در سقف یک اتاق متوسط قابل نصب شدن هستند. نوع دیگر این لامپ ها شبیه فلزیاب ها در فرودگاه ها در ورودی محل نصب می شوند و به ادعای شرکت سازنده این نوع لامپ اگر شخص با دست ها باز داخل این وروردی برای 10 تا 12 ثانیه بایستد، بیش از 90 عوامل آلاینده را غیرفعال می نماید.

این شرکت همچنین می گوید راه دیگر استفاه از این نوع پرتوهای ماورای بنفش تاباندن آنها به هوا هنگام عبور آن واحدهای هوابندی شده مثلا سیستم تهویه مطبوع ساختمان است. از آنجایی که در این شیوه افراد در معرض پرتوهای قرار نمی گیرند، می توان از طول موج های متفاوت و قویتر برای ضدعفونی کردن استفاده کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30560

به "پرتوهای ماورای بنفش را می توان بر ضد کرونا به کار برد، لامپ های far UVC برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتوهای ماورای بنفش را می توان بر ضد کرونا به کار برد، لامپ های far UVC برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید