پنجمین جشنواره نوروزی سین هشتم آغاز شد ، تبریک فرا رسیدن نوروز 98 توسط تعدادی از سفرای کشورهای خارجی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره نوروزی سین هشتم، عصر امروز سه شنبه 21 ااسفند 97 با حضور دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار و این جشنواره به صورت رسمی آغاز شد.

پنجمین جشنواره نوروزی سین هشتم آغاز شد ، تبریک فرا رسیدن نوروز 98 توسط تعدادی از سفرای کشورهای خارجی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، در ین مراسم، علاوه بر دکتر مونسان، سفرای تعدادی از کشورهای مختلف خارجی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، استاندار سیستان و بلوچستان، کنندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از چهره های فرهنگی و فرهیختگان حضور داشتند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در این مراسم نسبت به رونق سفر و گردشگری در استان سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد.

مونسان ابتدا از مراسم آیینی چایی دو چایی که توسط هنرمندان استان سیستان و بلوچستان در محوطه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار گشت، بازدید به عمل آورد.

معاون رئیس جمهوری هم چنین بر روی دیوار آرزوی صلح با ثبت یادداشت و امضای یادگاری آروز کرد که در هیچ کجای جهان جنگی نباشد.

مونسان همچنین در حاشیه برگزاری جشنواره نوروزی سین هشتم در گفت و گو با شبکه خبر گفت: امید این را داریم که اجرای برنامه های فرهنگی و مفرح مانند سین هشتم بتواند علاوه بر ایجاد فضای نشاط و شادابی در سطح جامعه به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری استان سیستان و بلوچستان کمک کند و باعث رونق گردشگری در این نقطه پهناور از کشورمان شود.

مونسان در افتتاحیه این مراسم نیز در سخنانی کوتاه گفت: نوروز متصل به صلح و مودت و دوستی است و افتخار می کنم به چنین کشوری و امید دارم این کشور همچنان درخشان بماند و روزهای خوبی را پیش رو داشته باشد و این مردم بزرگ به صلح و دوستی در جهان وکمک کنند.

او اضافه نمود: امیدوارم روزی برسد که زیاده خواهی را در جهان نبینیم و هیچ جنگی در جهان انجام نشود و هر آنچه که می بینیم خوبی باشد.

در این مراسم همچنین از یادمان مهرگان صلح با حضور دکتر علی اصغر مونسان رونمایی شد و این یادمان ها که پرنده های صلح با سوزن دوزی صنایع دستی بلوچ بودند توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مهمانان خارجی اهدا شد.

اجرای موسیقی سنتی و معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری استان سیستان و بلوچستان نیز بخش دیگری از آیین افتتاحیه جشنواره نوروزی سین هشتم بود.

در این مراسم همچنین سفرای کشورهای خارجی شرکت کننده در جشنواره سین هشتم فرا رسیدن نوروز و سال جدید را به ایرانیان تبریک گفتند.

موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری این جشنواره گفت: امیدوارم برگزاری چنین برنامه های فرهنگی و مفرح بتواند باعث رونق گردشگری در استان سیستان و بلوچستان شود.

او اضافه نمود: اگر سال گذشته 3 میلیون نفر به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده اند امسال امیدواریم با برنامه ریزی های مناسب و برگزاری برنامه های فرهنگی شاهد حضور بیشتری از گردشگران در این استان باشیم.

موهبتی به بارندگی های اخیر در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اضافه نمود: طراوت و تازگی بهاری در استان سیستان و بلوچستان در کنار طبیعت خدادادی و جذاب و نیز سنت های دوست داشتنی مردم استان سیستان و بلوچستان همه و همه عوامل تاثیرگذاری هستند که مردم را برای سفر به استان سیستان و بلوچستان ترغیب می کند.

محمد امین نعیمی فرد، رئیس مجمع کنندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: نوروز پیام آور صلح و دوستی از گذشته تا الان است و در حالی که برخی از قدرت ها با قرائت های اشتباه بر شیپور جنگ می دمند، نیازمند خوانش مجدد نوروز هستیم.

او اضافه نمود: زبان بلوچی میراث فرهنگی برجسته ای است که به صورت مشترک در میان مردم سیستان و بلوچستان وجود دارد که نقش مهمی را در بسط تمدن ایران بزرگ را می تواند ایفا کند.

نعیمی فرد اضافه نمود: سیستان و بلوچستان خاستگاه اساطیر و خاستگاه تمدن های غنی است و در دولت تدبیر و امید شاهد اتفاقات بسیار خوب در حوزه های مختلف خصوصا حوزه های فرهنگی در سیستان و بلوچستان بودیم و امید داریم این فعالیت ها در سیستان و بلوچستان همچنان تداوم داشته باشد.

رئیس مجمع کنندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه اضافه نمود: از همه مردم و گردشگران دعوت می کنم تا با سفر به این استان از نزدیک شاهد جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی بسیار اززشمند در این نقطه از کشور باشند.

پنجمین جشنواره نوروزی سین هشتم در آستانه فرا رسیدن نوروز 1398، با موضوع نوروز و صلح از تاریخ 22 تا 24 اسفند ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود. این جشنواره با ایده پردازی و اجرای مؤسسه مهرگان فرهنگ و مشارکت مجموعه نیاوران با تدارک برنامه های شاد نوروزی و با هدف معرفی سبک اصیل زندگی سیستان و بلوچستان از ساعت 10 تا 17 میزبان علاقه مندان می شود.

ایستگاه کودک و اجرای قصه های بومی و بازی های محلی بلوچی برای بچه ها، بازارچه عیدی، اجرای موسیقی و مراسم آئینی استان سیستان و بلوچستان، نوروزخوانی، نقالی و شاهنامه خوانی در مورد خاستگاه نوروز، دکورهای هفت سین و همچنین حضور شخصیت های فولکلور نوروزی همچون عمو نوروز، خواجه پیروز و ننه سرما با هدف نوروز، صلح و معرفی سبک اصیل زندگی این استان از جمله برنامه های این جشنواره سه روزه است.

همچنین سین هشتم به برپایی نمایشگاهی از صنایع و هنرهای دستی سیستان و بلوچستان با رویکرد حمایت از تولید ملی و معرفی دست ساخته های هنری این استان، اجرای موسیقی و مراسم آئینی بلوچی و همچنین برپایی کارگاه آشنایی حصیربافی و هنر سوزن دوزی می پردازد.

سین هشتم یعنی سبک اصیل زندگی ایرانی اسلامی با هدف صیانت از ارزش ها، آداب و فرهنگ اصیل ایرانی در نوروز و پاسداشت ارزش های فرهنگی هنری سرزمینمان در پنجمین سال فعالیت خود، با شعار معرفی سبک اصیل زندگی سیستان و بلوچستان و رساندن پیام صلح و دوستی ایرانیان به جهان به مدت سه روز در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11948

به "پنجمین جشنواره نوروزی سین هشتم آغاز شد ، تبریک فرا رسیدن نوروز 98 توسط تعدادی از سفرای کشورهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین جشنواره نوروزی سین هشتم آغاز شد ، تبریک فرا رسیدن نوروز 98 توسط تعدادی از سفرای کشورهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید