چشمه گیلاس؛ چشمه همیشه خروشان چناران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مشهد، از جمله شهرهایی است که در طول سال میزبان جمع زیادی از گردشگران و مسافران از سراسر ایران و جهان است. حضور بارگاه مطهر امام هشتم شیعیان یکی از مهم ترین دلایل حضور خیل عظیم گردشگر در این سرزمین به تعداد می رود. اما در کنار این جاذبه گردشگری مذهبی، وجود دیدنی های طبیعی هم توانسته است در جذب گردشگر موثر باشد.

چشمه گیلاس؛ چشمه همیشه خروشان چناران

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد، چشمه گیلاس مشهد است که در کنار زیبایی، از ویژگی منحصربه فردی هم برخوردار است. این چشمه دارای قدمتی کهن است و به دلیل موقعیت جغرافیایی اش، همیشه مملو از آب بوده و هرگز خشک و بدون آب نمی شود.

چشمه گیلاس، در فاصله ی حدود 50 کیلومتری از بخش شمالی شهر مشهد، در 25 کیلومتری از چناران و در روستایی به نام روستای چشمه گیلاس، قرار گرفته است که امروزه به نام یکی از نواحی تماشایی و باصفا در جلگه توس، به تعداد می رود. این چشمه تاریخی بیش از هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و برخوردار از عمقی بین 4 تا 5 متر است. مقدار آب دهی آن هم 230 لیتر در ثانیه است و کارشناسان آن را در گروه چشمه های کارستی (آهکی)، قرار داده است. همچنین این چشمه در پیرامون خود حوضچه و دریاچه های کوچکی را ایجاد کرده است و فضای اطراف آن به دلیل بهره مندی از آب وهوایی خنک، باصفا و پاک به مکانی محبوب و دوست داشتنی برای دوستداران طبیعت و گردشگران در ایام سال به ویژه در تابستان است.

به نظر می رسد امیرعلی شیرنوایی، در دوران حکومت تیموریان تلاش کرد تا آب این چشمه را به شهر مشهد جاری سازد؛ اما پیروز نشد و اقدام وی نیمه تمام ماند؛ پایان در پی این اقدام و در دوران حکومت صفویان، شاه عباس صفوی در سال های 1016 تا 1023 هجری قمری پیروز شد تا آب این چشمه را به مشهد رسانده و از میان خیابان شهر عبور دهد تا از بین صحن عتیق حرم امام رضا (ع) هم بگذرد؛ البته آب این چشمه همیشه خروشان امروزه در شهر مشهد جاری نیست.

گلسب، نام قدیمی چشمه گیلاس است که به دلیل قرارگیری آن در محل اختلاف سطح دو جلگه به نام توس و مشهد در کنار شرایط منحصربه فرد و ویژه ارتفاعات مجاور این جاذبه زیبای طبیعی، دارای مخزنی پرآب در بخش شمالی چشمه است.

از ویژگی های منحصربه فرد چشمه گیلاس، پر آب بودن آن در تمامی ایام سال است

در مورد وجه تسمیه این چشمه به گلسب، روایاتی جالب برسر زبان ها است. در متون تاریخی چنین آمده است که این چشمه رابطه ای مستقیم با مرگ یزدگرد داشته است. گویا یزدگرد، پدر بهرام گور که در آن روزگار به بزه کار معروفیت داشته است، در کنار چشمه با برخورد لگد اسب از پای درآمده و جان می سپارد و احتمالا همین مسئله باعث می شود که چشمه گیلاس به چشمه گلسب معروفیت یابد. متاسفانه در دوران اخیر نگرانی هایی در باب نابودی این چشمه تاریخی و زیبا ایجاد شده است که همت بیشتر مردم و مسئولان را می طلبد. این مسئله به دلیل استفاده غیر اصولی و بیش از مقدار منابع زیرزمینی، کاهش میزان بارندگی در طول سال و منتقل کردن آب های دشت چناران برای مصرف مردم و متاسفانه عدم اتخاذ راهکاری مناسب جهت جبران این مقدار برداشت آب و عوامل دیگری، اتفاق افتاده است.

در صاحب مطلع الشمس، شواهدی ثبت شده است که بیانگر عبور چشمه گیلاس از شهر توس است. به نظر می رسد که فردوسی در زمان حیات خویش در تلاش بوده است تا آب چشمه را به شهر توس برساند که متاسفانه پیروز به این امر نمی شود. اما پس از مرگ این شاعر بزرگ، دخترش برای برآورده ساختن رویای پدرش دست به کار شده و آرزوی فردوسی را برآورده می سازد. وی آب چشمه را به شهر توس جاری ساخته و آن را وقف عام می کند.

همانگونه که پیش تر هم بیان شد، طبیعت و فضای اطراف چشمه گیلاس به دلیل زیبایی چشم نواز، این مکان را به یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی محبوب تبدیل ساخته است. بد نیست بدانید که در فاصله کمی از این چشمه، چمن زیبایی قرار گرفته است که زیبایی ویژه ای به آن منطقه بخشیده است. چمن در نزدیکی شهر توس، در مرغزاری زیبا و وسیع قرار گرفته است که روستای قهقه هم در آن واقع شده است. روستا به دلیل حضور قلعه ای تاریخی، مورد توجه بازدیدکنندگان چشمه گیلاس قرار گرفته است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62252

به "چشمه گیلاس؛ چشمه همیشه خروشان چناران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه گیلاس؛ چشمه همیشه خروشان چناران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید